Hei, jeg vurderer å bygge en trapp. Men har litt begrenset med plass.
Jeg har 440cm vegg-til-vegg. Trappehullet beregnes å bli 260x100cm.
Og ca 240cm høyt. Regner på en trapp med 12 trinn, 26cm trinn dybde og 18,5cm trinnhøyde.
Og jeg vil at den skal være rett. Mitt spørsmål er da: er det nok med 90cm plattform over og nedenfor trappen

Altså 440-260=180 og deretter 180/2=90cm

Finnes det noen regler for dette? Vil jo ikke at det skal føles trangt heller.

• Liker
nikasp
  • Laddar…
Åsa Lund
dybden pluss to ganger høyden skal være rundt 63 cm. Har ikke regnet for deg...

Formelen som Åsa Lund nevner, trappeformelen, er et viktig utgangspunkt. For å kunne vurdere mulighetene for å ordne en bra trapp må man også kjenne til trappehullet plassering i plan. Er 240 cm etasjehøyden, dvs trappens totalhøyde?

Ja, nå har jeg jo allerede regnet på trappen med en trappkalkulator.
Som jeg skriver ovenfor er trinnets dybde 26 cm og høyden er 18.5 cm. 26+18.5+18.5=63 så den er nøyaktig i henhold til formelen dere nevner. :)

Det er ikke dette jeg lurer på, men plassen over og under trappen, dvs. gulvet i overetasjen rett foran trappen og gulvet i underetasjen rett foran trappen. Denne flaten blir i så fall 90x90 og det jeg lurer på er om dette er et godt mål med tilstrekkelig svingrom, eller om det finnes noen regler å forholde seg til.

Du vil lage en trapp med et rett løp som lander på en avsats som er 90x90 cm. Fra denne avsatsen skal man så svinge til venstre eller høyre? Er det riktig oppfattet?

• Liker
fezz
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Du vil lage en trapp med et rett løp som lander på en avsats som er 90x90 cm. Fra denne avsatsen skal man deretter svinge til venstre eller høyre? Er det riktig oppfattet?
Japp det er riktig oppfattet! :)

Da synes jeg det er en bedre løsning å lage en trapp der de øvre trinnene svinger av slik at man kan fortsette rett frem når man kommer opp. En L-formet trapp, men L-en mangler skjenkel.

Mikael_L
F fezz skrev:
Og ca 240cm høyt. Regner på en trapp med 12 trinn 26cm trinn dybde og 18,5cm trinnhøyde.
Hvordan har du da regnet?
12 trinn, trinnhøyde 18,2 = 222 cm, føles som trappen ikke når opp til neste etasje, typ.
Og så 12 trinn, trinn dybde 26 cm = 312cm, føles som trappen ikke får plass i trappeåpningen du har.

Jeg tror nok du bør regne om, for så å innse at du trenger en L-trapp. :)

Jeg innså med en gang at det var noe feil, da denne trappen skulle bli minst like lettgått som min, til tross for at du har en trappeåpning en meter kortere enn min. :cool:

• Liker
fezz
  • Laddar…
Åsa Lund
2400/185=13 trinn i trappen
13*260=3380 mm lang trapp
Blir 500 mm på hver side?
L- trapp er nok ikke så dumt forslag i mine øyne

Mikael_L Mikael_L skrev:
Hvordan har du da regnet?
12 trinn, trinnhøyde 18,2 = 222 cm, føles som om trappen ikke når opp til neste etasje, typ.
Og så 12 trinn, trinnedybde 26 cm = 312 cm, føles som om trappen ikke får plass i trappehullet du har.

Jeg tror nok du må regne om, for så å innse at du trenger en L-trapp. :)

Jeg skjønte med en gang at det var noe feil, da denne trappen skulle bli minst like lett å gå i som min, til tross for at du har et trappehull en meter kortere enn mitt. :cool:
Nja, avhenger nok av litt flere parametre enn sånn sett, f.eks., trinnene har i min trappkalkyle et overheng på 42mm som i sin tur skaper trinnedybden på 26cm. Det gjør i sin tur at trappen kan være 260 og ikke 312cm. (jeg skrev trappeåpning før, men den kan jeg i prinsippet ha 350cm om jeg vil)

Jeg har regnet om mange ganger allerede og er fortsatt ganske sikker på at jeg vil ha rett løp.
Har dessuten 2 eksisterende trapper som er betydelig "ubehageligere" så med det i beregningen så vil den trappen jeg har regnet på bli mer komfortabel.

Alternativet kunne jo også være å gjøre den mer ubehagelig likt de eksisterende trappene jeg har.
(Som jeg egentlig ikke finner spesielt ubehagelige for min egen del.) Og på den måten få en større svingflate/repo.

Uansett er spørsmålet mitt fortsatt om 90x90 er en god svingflate. :)

Mikael_L
Så er et viktig spørsmål om det er 240cm i takhøyde, eller 240cm i etasjehøyde. For dette kan jo innebære ett eller to trinn til.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Så er et viktig spørsmål om det er 240cm i takhøyde, eller 240cm i etasjehøyde. For dette kan jo innebære et eller to trappetrinn til.
Etasjehøyde, altså 12. trinnet kommer et trinn ned fra avsatsen.

Mikael_L
90x90 er en OK vendeplass.

Litt avhengig av annen utforming rundt om kan det begrense en del hvor store ting man kan få opp/ned gjennom trappen. Men dette gjelder jo en L-trapp også.

Man kan jo se den der 90x90 plassen som et repos også, og det er jo vanlig å ha samme side som trappebredde på reposen i vanlige trapper i småhus.

• Liker
fezz
  • Laddar…
Åsa Lund
Man skal beregne horisontalt mål fra trappnese til trappnese i formelen. Selve trappetrinnet i seg kan være hvor stort som helst...
Får det til 13 trinn (2400/185 i høyden)

Mikael_L
Trappehullet er definitivt for kort til å få en trapp med rett løp som "vanlige folk" opplever lett å gå i.

Så enten er du komfortabel med en trapp som blir en mellomting mellom stige og trapp, eller så blir det en L-trapp. :)

• Liker
fezz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.