Det ble veldig stilig! Inspirerende også!

Frittstående komfyr med ovn og rustfri oppvaskkum, sååå chickt, såå retro.
(Bare tull, vi har også rustfri oppvaskkum)

Protte

Utrolig fint :)

prototypen skrev:
Frittstående komfyr med ovn og rustfritt vaskebenk, såååå chic, såå retro.
(Bare tuller, vi har også rustfritt vaskebenk)
Protte
Komfyr & ovner innfelt i komposittplater er til for enklere boliger type borettslag. De med smak bruker the real stuff. Stål & betong.

Spøk til side så er det jo et spørsmål om smak & behag. Mitt formål med å publisere prosjektet var å vise at det ikke er spesielt vanskelig å støpe benkeplater på stedet. Ikke engang for meg som aldri har gjort det før.

Om jeg skal peke på de to viktigste momentene som jeg ser det så er det:

- Vær ekstremt nøye med å bygge formen stabil & eksakt.

- Bland betongen ordentlig ifølge anvisningene og bruk flytende tilsetning.

:)

Riktig ferdig er jeg ikke. Bestemte meg for å lime en rustfri plate rundt ovnen for å ta hånd om fettflekker.

Kjøkken med stor benk, flasker samlet i midten. Vinduer gir lys. Kurver under benken. Rustfritt stål rundt komfyren for fettbeskyttelse.

For øyeblikket venter jeg på at limet skal herde. Tok hva jeg kunne finne i nærheten som limpress.

:)

• Liker
Missad og 1 annen
  • Laddar…
Nå har kjøkkenet vært i drift i litt over en måned. Fungerer forsåvidt som tenkt. Betongoverflatene er impregnert med en steinimpregnering fra Bauhaus (blå enliters plastdunk, husker ikke merket).

En positiv overraskelse var at betongen tåler fett og annet mye bedre enn forventet.

Et meget uventet problem er at gjester må overvåkes hele tiden når de forbereder mat. Folk unngår for enhver pris å bruke de store, rustfrie og ekstremt holdbare overflatene til matforberedelse. Mange ser ut til å ha et nærmest tvangsmessig behov for å plassere alle klissete objekter på betongen. Det hjelper ikke å forklare. Det hjelper ikke å legge en kjempestor skjærefjøl på betongen. I løpet av et par minutter plasseres likevel smørpakker, matoljeflasker og stekepanner direkte på betongen.

Det må bero på at folk oppfatter rustfritt som "skjørt & rent" og betong som "skitten & holdbar". Det uansett hvordan man forklarer og maser. Merkelig!

Lyst, moderne kjøkken med betongbenk, gasskokeplate, hvite skap og vinduer. Kjøkkenutstyr og planter langs benken. Fargerik matte på gulvet.

Lyst kjøkken med kjøkkenøy dekket av betongplate, omgitt av hvite stoler og skap. Store vinduer med blomster i vinduskarmen.

• Liker
Missad og 1 annen
  • Laddar…
Nå har du for så vidt allerede impregnert; ellers har jeg hørt (ikke testet ennå, er i forstadiet av å støpe) at steinfix 100 som impregnering + steinfix 60 som daglig rengjøringssåpe er riktig vei å gå.
http://www.steinfix.com/se/produkter/förbehandling-impregnering-5698263

Skal koste rundt 200kr literen for impregneringen, og ~100kr literen for såpen

Sist redigert:
  • Liker
Missad
  • Laddar…
Et spørsmål,
Vi skulle også trenge å støpe våre benkeplater på stedet, så dette var topp. Kunne du beskrive formen litt mer utførlig? Og spesielt hvordan du gikk frem for å få betongen helt ut (overheng), hvordan gjorde du med formen da?
Takk for svar :-)

• Liker
Missad
  • Laddar…
"Et veldig uventet problemarrow-10x10.png er at gjester må overvåkes hele tiden når de forbereder mat. Folk unngår for enhver pris å bruke de store rustfrie, og ekstremt slitesterke, forberedelsesflatene. Mange ser ut til å ha et nærmest tvangsmessig behov for å plassere alle klissete objekter på betongen. Det hjelper ikke å forklare. Det hjelper ikke å legge en kjempestor skjærefjøl på betongen. I løpet av et par minutter plasseres likevel smørpakker, matolje-flasker og stekepanner direkte på betongen.

Det må være fordi folk oppfatter rustfritt som "skjørt & rent" og betong som "skittent & slitesterkt". Det uansett hvordan man forklarer og maser. Merkelig!"

Fantastisk fin benk du har fått til, jeg er imponert, ikke bare av arbeidet men av oppførselen å "gå mot strømmen" hva gjelder plass-støpingen. Har også videreformidlet argumentene til svigermor angående underlimt kum vs ekte oppvaskbenk! Det skal jeg også ha når jeg bygger om kjøkkenet. Nå har jeg nedfelt kum ovenfra med en sølekant som følge OG en oppvaskbenk-kant som er avrundet for å sikre at alt renner ned på gulvet.......

• Liker
Missad
  • Laddar…
Så her 7 år senere. Noen tanker?
Trenger å plass-støpe benken min da den er lang og i en u-form.
Noen som har flere erfaringer med å plass-støpe
Hvordan får man til en bra overflate?

håemerr håemerr skrev:
Nå har kjøkkenet vært i drift en drøy måned. Fungerer for så vidt som tenkt. Betongplatene er impregnert med en steinimpregnering fra Bauhaus (blå én liters plastkanne, husker ikke merket).

En positiv overraskelse var at betongen tåler fett & annet mye bedre enn forventet.

Et meget uventet problem er at gjester må overvåkes hele tiden når de tilbereder mat. Folk unngår for enhver pris å bruke de store rustfrie, og ekstremt holdbare, tilberedningsflatene. Mange virker å ha et nærmest tvangsmessig behov for å plassere alle klissete objekter på betongen. Det hjelper ikke å forklare. Det hjelper ikke å legge en kjempestor skjærefjøl på betongen. Innen et par minutter så plasseres likevel smørpakker, matoljeflasker og stekepanner direkte på betongen.

Må skyldes at folk oppfatter rustfritt som "ømtålig & rent" og betong som "skittent & holdbart". Det uansett hvordan man forklarer og maser. Merkelig!

[bilde]

[bilde]

• Liker
Missad
  • Laddar…
håemerr håemerr skrev:
Nå har kjøkkenet vært i drift i litt over en måned.
Nysgjerrig på hvordan det ser ut nå og hvordan det gikk med fettflekker.

• Liker
Fredrik_Lindstrom
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.