Etter at skiven har herdet noen dager, slipte jeg den i dag. For hånd med en 125 mm diamantskive beregnet for vinkelsliper. Fin, men grov overflate som ikke duger for næringsmidler.

Betongarbeidsbenk under konstruksjon med synlige trehyller. Benken er slipt og preparert med finharpet betong.

Deretter skurte jeg inn finharpet betong. Nå skal det herde noen dager før jeg prøver å finslipe overflaten.

Betongkjøkkenbenk, nylig slipt for hånd, under herding. Åpen skapstruktur under. Søker tips for beskyttelse mot fettflekker.

Et problem: Jeg har ennå ikke funnet noe preparat som kan beskytte skiven mot fettflekker uten å endre utseendet for mye. Noen som vet?

• Liker
Missad og 1 annen
  • Laddar…
håemerr skrev:
Etter at skiven har brent noen dager slipte jeg den i dag. For hånd med en 125 mm diamantskive beregnet for vinkelsliper. Fin men grov overflate som ikke duger for matvarer.

[bilde]

Deretter skrubbet jeg inn finharpet betong. Nå skal det brenne noen dager før jeg prøver å finslipe overflaten.

[bilde]

Et problem: Jeg har ennå ikke funnet noe preparat som kan beskytte skiven mot fettflekker uten å endre overflatens utseende for mye. Noen som vet?
Vattenglas, hvilket også er et krav for å få overflaten helt tett og den siste høyblanke sluttfinishen. Legg det på etter neste mellansliping men før finslipingen. Etter ferdig sliping kan du vokse overflaten eller bruke hardvoksolje for beskyttelse mot fettflekker.

• Liker
Akahigi
  • Laddar…
Helioz skrev:
Vannglass, hvilket også er et krav for å få overflaten helt tett og den siste høyglansede sluttfinisjen. Legg på det etter neste mellansliping men før finslipingen. Etter ferdigsliping kan du vokse overflaten eller hardvoksolje den for beskyttelse mot fettflekker.
Jo - om jeg hadde ønsket en blank overflate. De eksemplene jeg har sett med vannglass har alle vært blanke. Men jeg vil ha en matt og ganske rå overflate. Dog fri fra synlige porer & hull. Jeg har tenkt å sluttlipe den skrubbede overflaten på bildet med 100-papir. Blir en matt og behagelig glatt men likevel rå overflate.

Slik skriver Roger Andersson på Betong.se:

Ved behandling av betongoverflate for å oppnå en mer lettstelt overflate finnes det en rekke forskjellige måter og kostnadsnivåer. Vannglass kan være en god løsning, denne kjemiske basen på overflatebehandling finnes i stort utvalg og varianter. Resultatet blir en mindre støvete overflate men gir ikke en hundre prosent beskyttelse mot oljeutslipp, det eneste som gir en fullverdig beskyttelse mot olje er en oljebestandig lakk men dette er et belegg som endrer utseendet på den ferdige betongoverflaten. I ditt tilfelle anbefaler jeg en silan/siloxan impregnering som ofte er representert ved beskyttelse av brokonstruksjoner.

Sist redigert:
  • Liker
Andreas Hansson3
  • Laddar…
håemerr skrev:
Jo - om jag hadde ønsket en blank overflate. De eksemplene jeg har sett med natronvann har alle vært blanke. Men jeg vil ha en matt og ganske rå overflate. Dog fri fra synlige porer & hull. Jeg har tenkt å avslutte sliping av den skrubbete overflaten på bildet med 100-papir. Blir en matt og behagelig glatt men likevel rå overflate.

Kan man matt-slipe natronvann? Står natronvann mot fett/olje?
Herdet natronvann har en matt overflate, så legg det som sluttbehandling i stedet hvis du ikke vil ha høyglans. Natronvannet fungerer som pore-tettere/porefyller og gir en viss beskyttelse mot væsker, men ikke fullgodt mot olje. Jeg anbefaler fortsatt at du påfører voks eller hardvoksolje. En helmat hardvoksolje vil ikke endre overflaten nevneverdig, den blir kun noe mørkere. Som vanlig gjelder det at du tester både natronvannet og voksen på en skjult overflate først slik at du blir fornøyd med sluttresultatet.

Slutt-sipingen bør gjøres med karbid-slipepapir og våtslipe med slipekloss om du har mulighet, så holder papirene lenger.

• Liker
Bygger i betong
  • Laddar…
Kan anbefale Lithurin som legges på i to steg: Lithurin 1 (hærder) og Lithurin 2 (forsegler). Det er veldig lett å påføre og det gir en glatt og vakker overflate. En ulempe er at den selges i 5-liters kanner som jeg tror koster nesten 2000:-, noe som blir veldig unødvendig da det bare går med noen desiliter. Kan man få tak i det på en annen måte eller hvis selgeren er snill og selger en mindre mengde, kan det kanskje være et alternativ.

Har selv gjort denne behandlingen både på gulv og på egen støpt kjøkkenbenk.

j.sjodelius skrev:
Kan anbefale Lithurin som legges på i to steg: Lithurin 1 (herder) og Lithurin 2 (forseglingsmiddel). Det er veldig lett å påføre og det gir en glatt og vakker overflate. En ulempe er at den selges i 5-liters kanner som jeg tror koster nesten 2000:- hvilket blir veldig unødvendig da det bare går med noen desiliter. Kan man komme over det på noen annen måte eller hvis forhandleren er snill og selger en mindre mengde kan det kanskje være et alternativ.

Har selv gjort den behandlingen både på gulv og på egen støpt benkeplate.
Lithurin er en klassisk to-stegs metode med kjemiske vannbårne herdere som reagerer med betongen. Lithurin 1 er vanlig vann-glass (magnesiumsilikat om jeg ikke tar feil) og Lithurin 2 er silan/siloksan-basert har jeg for meg.

Vil man gjøre den samme behandlingen litt billigere kan man først kjøre Herdins Fuktstopp (vann-glass) og så Weber Betongimpregnering (silan). Beskyttelsen er bedre enn bare vann-glass men ikke fullt god mot vin- og fettflekker.

• Liker
Bygger i betong
  • Laddar…
Helioz skrev:
Lithurin er en klassisk totrinnsmetode med kjemiske vannbårne herdere som reagerer med betongen. Lithurin 1 er vanlig vattenglas (magnesiumsilikat om jeg ikke tar feil) og Lithurin 2 er silan/siloksan-basert har jeg for meg.

Vil man gjøre samme behandling litt billigere kan man først bruke Herdins Fuktstopp (vattenglas) og deretter Weber Betongimpregnering (silan). Beskyttelsen er bedre enn bare vattenglas men ikke fullgod mot vin- og fettflekker.
Bra tips! Bra fordi det er praktisk anvendbart. Produktnavn & forpakninger som kan kjøpes av en amatør. For eksempel har jeg funnet Lithurin men da gjelder 200-liters fat. På den andre siden tar det vel en dag eller to å finne ut hvor jeg kan kjøpe vattenglas & silan.

95% av alle tips jeg har funnet på nettet er ubrukelige fordi det mangler informasjon om hvor man kan kjøpe det & produktnavn. For eksempel trengte jeg flytmedel til støpningen. Umulig å kjøpe for en amatør men heldigvis har jeg en bekjent som jobbet på byggeplass. Han kunne tigge til seg de centiliter jeg trengte.

Et meget uventet problem er at det har vist seg nærmest umulig å få tak i slippapir egnet for våtsliping av betong. De selges ikke av Bauhaus/K-Rauta/Hornbach/Biltema/etc. Jeg har googlet frem en rekke produsenter som kan levere om jeg bestiller 100-talls m2. Den eneste butikk jeg har funnet på nettet som har 125 mm sliperondeller grovhet 100 er toolab.se. Men det viste seg at de ikke kan levere flere enn enkelte ark fordi deres underleverandør, Bosch, ikke kan levere. På Lantmännen i Brösarp hadde de en pakke med 5 ark. Så langt har jeg klart meg med diamantkappskiver fra Biltema men neste uke må jeg bruke en dag på å ringe rundt til Lantmännens skånske butikker, lokale stensliperier, etc. Sukk!

• Liker
brajt
  • Laddar…
Angående slipepapir så trenger de ikke å være spesifikke for betong, men bare være med silisiumkarbid i stedet for aluminiumoksid. De fleste svarte våtslipepapirer er silisiumkarbid.

Bosch har en serie slipepapir for vinkel-, eksenter-, delta og håndsliping som heter "Best for Stone" som de fleste jern- og byggevareforhandlere kan ta inn. Men det var kanskje dem du mente ovenfor? Her finnes det til eksentersliping, for eksempel:
http://www.nords.se/sv/verktyg-och-...h-best-for-stone-125-mm-8-halat-k320-5-p.html

Vinkelslip:
http://www.bosch-pt.com/se/sv/accocs/Tillbehör/172197/vinkelslippapper-best-for-stone/

Dessverre er Sverige en altfor liten markedsplass, så det er ekstremt vanskelig å få tak i riktig verktøy og slipeutstyr. Egentlig skal man jo slipe med diamantplater gjennom hele prosessen, bare se utvalget og de lave prisene hos denne butikken:
http://www.toolocity.com/

Komplett slipsett med maskin og alt man trenger for $200:
http://www.toolocity.com/kawaii-concrete-countertop-polishing-package-5-wet.aspx

Bohusgranit har dog noen diamantplater:
http://www.bohusgranit.se/verktyg/diamantrondeller/

Wendexo har også:
http://www.iackomp.se/wendexo/produkt/produkt.htm

Sist redigert:
  • Liker
Mr_Bear og 2 andre
  • Laddar…
Helioz skrev:
Angående slippapir så trenger de ikke å være spesifikt for betong, men kun være med silisiumkarbid i stedet for aluminiumoksid. De fleste svarte våtslippapir er silisiumkarbid.
Takk! Bra info igjen!

Biltema har silisiumkarbidpapir. Riktignok 120 og ikke 80-100 som jeg ønsket, men det får duge i mangel på annet. Skal google videre.

Og joda, det var Bosch "Best for Stone" jeg var ute etter. De 15 rondeller med korn 100 jeg fikk tak i ga akkurat den overflaten jeg ønsket. Litt dårlig levetid bare. Tåler ikke vann bra.

Og man gråter når man leser siden http://www.toolocity.com/. Hvorfor finnes det ingen slik leverandør i Sverige? På den annen side hadde det nok gått an å finne noe lignende innen EU hvis jeg fra starten hadde innsett at slippapir var et problem.

"3M Hook-it 618" kan være et alternativ. Om man finner noen som selger det....

:)

Sist redigert:
Lithurin koster ikke 2000kr for 5l.
Jeg behandlet mitt 100m2 garasjegulv for noen måneder siden og kjøpte da 10-15l av både trinn1 og trinn2. Jeg betalte under 2000kr for alt sammen.

Gabbe1 skrev:
Lithurin koster ikke 2000kr for 5l.
Jeg behandlet mitt 100m2 garasjegulv for noen måneder siden og kjøpte da 10-15l av både steg1 og steg2. Jeg betalte under 2000kr for alt sammen.
Høres helt OK ut for 100 m2. Men jeg med mine 4 m2?

Funker det så er jeg kanskje villig til å bruke penger. Hvor kjøpte du? Hvor store pakninger?

(Nå ble jeg misunnelig igjen. Jeg vil også ha en 100 m2 garasje. :( )

• Liker
Taddy
  • Laddar…
håemerr skrev:
Nygjort.

Om noen timer skrubber jeg overflaten med en skurebrett. Etter to dager grovsliper jeg og sparkler med finbetong harpet til en ballaststørrelse på 0 - 1 mm. To dager senere river jeg formen, sliper igjen og gnir inn finbetong finharpet til ca. 0 - 0.3 mm. Så får platen herde noen dager hvorpå jeg fjerner beskyttelsesplasten, lar platen tørke noen døgn og sliper deretter frem den finishen jeg vil ha.

Stay tuned. Mer bilder kommer.

:)
Det ser ut til å bli riktig fint det der.

Jeg antar at det blir en innbyggingstopp og deretter en innbyggingsovn under, i så fall hvordan plasserer du toppen?
Havner den over betongkanten eller kommer den til å være noe lavere?

I dag har jeg revet forskalingen. Skal holde platen fuktig et par dager til. Tenkte å gjøre siste slipingen på onsdag. Toolab.se har nå fått tak i sandpapir som forhåpentligvis er hos meg da. Om nå ikke snøstormen blokkerer transportene hit til Österlen. :(

Kjøkkenøy under konstruksjon, dekket med plast og tape, med treplater og stikkontakt på stolpe.

maglag skrev:
Jeg antar at det blir en innbyggingskoketopp og deretter en innbyggingsovn under, i så fall hvordan plasserer du koketoppen?
Havner den over betongkanten eller vil den være noe lavere?
Som det fremgår av bildet ovenfor har jeg en frittstående 60 cm komfyr.

håemerr skrev:
Høres helt OK ut for 100 m2. Men jeg med mine 4 m2?

Funker det så er jeg kanskje villig til å betale. Hvor kjøpte du? Hvor store pakker?

(Nå ble jeg misunnelig igjen. Jeg vil også ha en 100 m2 garasje. :( )
Jeg kjøpte fra min lokale Beijer-forhandler, den minste jeg tror er 5l pakker som rekker til mååånga benkeplater. Betongoverflaten blir betydelig mer motstandsdyktig men ikke tett, olje/vann kan trenge ned i overflaten hvis det får stå en stund. Største fordelen er at betongen ikke støver og blir mye lettere å rengjøre, spesielt hvis du har en speilblank overflate på betongen før behandlingen.

100m2 garasje er en luksus jeg kunne unne meg når vi tegner og bygger i egen regi :)

Så var det da klart!

Gjenstår bare litt etterbehandling.

Kjøkken med ny komfyr og ventilator, moderne design med trepanel og vinreol i bakgrunnen. Venter på etterbehandling.

Et moderne kjøkken med hvite skap og en stålbenk med vask. Nyoppusset, med tregulv og pendelbelysning. Litt etterbehandling gjenstår.

Moderne kjøkken med trepanel, kjøkkenøy, lysarmatur og ventilator, nylig ferdigbygd med behov for litt etterbehandling.

• Liker
Missad og 23 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.