113.762 lest ·
55 svar
114k lest
55 svar
Plass-støpe benkeplate i betong?
Hei,
Jeg vil ha en kjøkkenbenkeplate i betong med uttak for vask samt koketopp. Jeg hadde tenkt å lage formen av f.eks. en sponplate der jeg lager uttak som jeg deretter fyller med isopor og så en ramme rundt sponplaten. Formen setter jeg deretter oppå benkeskapene og støper på. Hvorfor er dette en dum tanke? Har lett rundt overalt og har ikke støtt på noen som plasseringsstøpt...
Jeg vil ha en kjøkkenbenkeplate i betong med uttak for vask samt koketopp. Jeg hadde tenkt å lage formen av f.eks. en sponplate der jeg lager uttak som jeg deretter fyller med isopor og så en ramme rundt sponplaten. Formen setter jeg deretter oppå benkeskapene og støper på. Hvorfor er dette en dum tanke? Har lett rundt overalt og har ikke støtt på noen som plasseringsstøpt...
Hvorfor blir det vanskelig å få en god overflate?
Har lest finjas men ikke sett noe om plass-støping.
Grunnen til at jeg gjerne vil plass-støpe er så man slipper å løfte benkeplaten senere og risikerer at den går i stykker på de smale stedene...
Har lest finjas men ikke sett noe om plass-støping.
Grunnen til at jeg gjerne vil plass-støpe er så man slipper å løfte benkeplaten senere og risikerer at den går i stykker på de smale stedene...
La sponplaten ligge igjen. Sage overhenget hadde kanskje funket? Hadde tenkt å sette kryssfiner under sponplaten et stykke ut og deretter rundt sponplaten. "Rammen" kommer altså ikke tett inntil sponplaten. Støper altså inn sponplaten så den ikke synes og fjerner deretter kryssfiner. Er det klart som glass
?
Hva er målene på skiva?
Skal du få til en fin og glatt overflate, må du slipe betongen, og kantene skal jo avrundes/fases til en fin form. Det er også en risiko for at overflaten kan bli ujevn i øvre del av kantene mellom formen og betongen, men skal du uansett slipe platen, går det kanskje an å fikse. Så regn med å leie en betongsliper med effektiv støvsuger for det arbeidet.
Lengde langs vegg er 300, 180 cm i vinkel. Dybde 64, tykkelse?
Kokeplaten skal stå i hjørnet der linjen krøker 45 grader og så 45 grader igjen.
Sponplaten sammenføyd med omtrent samme mål, men med 60 cm dybde.
Kokeplaten skal stå i hjørnet der linjen krøker 45 grader og så 45 grader igjen.
Sponplaten sammenføyd med omtrent samme mål, men med 60 cm dybde.
Sponplate er vel ingen høydare å støpe på? Bør ikke den suge ut vannet litt vel raskt fra betongen?
Hva slags krav har du til finish?
Nesten akkurat de samme målene som mine. Vurderer nå også å plass-støpe. Spørsmålet er om man skal legge en spon eller MDF-plate som man så legger en byggplast på og opp på veggen. Støper man ca. 4 cm med armering så burde den vel bli stabil i seg selv. Min er 3 m vinkel og så 2,7 m. Vurderer om den kan sprekke??