Enk Projektet skrev:
Hva slags krav har du til finish?
I første omgang skal man kunne tørke av søl lett, så jeg antar at man må polere en stund. I andre omgang vil jeg ha den så rough.

Altså "rufft" utseende men funksjon i første omgang.

Får vel lage et par prøvebiter og teste meg frem.

Viktorj: jeg holder på å legge gulvvarme nå men tenkte begynne så fort jeg har lukket igjen gulvet!

• Liker
Missad
  • Laddar…
Jeg har støpt benkeplate til mitt kjøkken, overflaten løste jeg med Epoxy...lett å holde ren men blank...ikke så "rufft" utseende som jeg hadde ønsket men jeg er lat også så enkelheten fikk seire over utseende...

Spørsmålet er hva man skal bruke det til. For- og ulemper med følgende:

Finbetong?
Flytsparkel?
Ekspanderbetong(bemix std)?

Jeg har på hobbybasis støpt ca. 750 m2 betonggulv så litt begrep har jeg om materialet.
Jeg kan ikke forstå at dere skal bære inn betong og støpe på arbeidsbenken.
Jeg kan heller ikke forstå hvordan dere skal få en god overflate, hvis dere støper opp ned så blir jo siden mot formen nokså glatt.
Skal dere slipe platen på plass, trengs det gode utsug, og det er spørsmålet om man kommer til i hjørnene.
Skal det bli en virkelig god overflate så er det vel våtsliping som gjelder (føles som det blir vannskader på skapene).

Hvis nå betong er så populært, støp ute, opp ned (overflaten mot formen) med glassfiberarmert betong så blir det sterkt og enklere å håndtere.

Slip, puss og poler, og inviter naboene og bær inn platene, og server deretter lasagne.

Protte

Hei!
Det er en interessant idé rent estetisk, men jeg lurer på brukbarheten i en støpt plate.
Tenk på hva platen skal brukes til, skal det søles på den? Den suger en god del væske som gjør flekker, overflaten kan være vanskelig å holde ren om den ikke blankpoleres, men da må du jobbe hardt med sliping og polering, og deretter lakkere.
Å få overflaten så glatt som man ønsker kan også være komplisert, siden mot formen er jo den siden som blir glattest og finest.

Jeg kunne tenke meg en fremgangsmåte omtrent slik: selvfølgelig først en prøvebit på ca. 1x1 meter for å teste det og gjøre feilene der.

1. Kjøp glatt og fin forskalingsfiner, alternativt en plate som form.

2. Lag alle utsparinger og kantlister (for å få skrå kanter) osv., olje formen med formolje, armer med et rustfritt nett.

3. Før du støper, sørger du for at du har festet kraftige bjelker under formen slik at du kan løfte i disse uten å knekke platen din.

4. Deretter støper du.

5. Når betongen har herdet, spikrer du på et "lokk" på hele støpingen med formen fortsatt på, dette lokket har du forsterket på forhånd med like kraftige bjelker som du la under formen.

6. Deretter snur du hele saken ved å håndtere bjelkene, monterer platen på plass nå med lokket nedover, og bjelkene skal utgjøre den bærende konstruksjonen av platen når den nå er på plass.
Så er det bare å fjerne det som tidligere var bunn og sider i formen, nå bør du ha en glatt fin, passe røff utseende på platen.

Husk at betong er tungt som bare det, 2,4 tonn per kubikkmeter veier det, sammenlignet med vann som veier 1 tonn.

Om du realiserer dette her, vil jeg se bilder av det :)

Lykke til!
//

Hmmmm

<<Deretter snur du hele kaken ved å håndtere reglene, monterer platen på plass nå med lokket nedover, og reglene utgjør den bærende konstruksjonen av platen når den nå er på plass.

Hmmm, hvilke skapstammer har man under en masse regler og ytterligere en trefiner? kan bli litt høyt opp på benken.

Mine benkeplater er "bare" 30 mm tykke

Jo at plass-støpe har sine fordeler. En 275 kg plate med målene 220 x 240 løfter man ikke inn.

Jeg lager en ramme som består av fire båser for hvitevarer, fire IKEA-rammer og to hjemmelagde rammer. Skillevegger av 21 mm gulvbord/råspont for å bære vekten

Treveisstige laget av treplanker, med fire kabinetter og IKEA-stammer, klar til støping. Pågående byggprosjekt med stødig bunnstruktur.

Bygger så en støpeform. Bunnen ser slik ut. Nøyaktighet +- 1 mm i høyden.

Kjøkken med trebord under konstruksjon, inkludert stammer for hvitevarer og skapstammer. En sentral bjelke og form for betongplate er synlige.

Formbunnen er så sterk at en person kan stå hvor som helst på den. Formvirket for de fire båser kan etterpå fjernes nedenfra.

Den ferdige støpeformen. Platens tykkelse blir 35 mm. Det er egentlig for tynt. Bør være minst 45 mm.

En hjemmelaget treform for støping av en betongplate, dekket med plast for å beskytte overflaten. Formverket støttes av solid trestamme.

Armering. Viktig at armeringen ligger nøyaktig riktig i høyden.

Form for betongskivebygning med armering, plassert over en trestøtte, omgitt av trebjelker og oppbevaringsplasser, klar for støping.

I morgen skal jeg støpe. Bruker vanlig finbetong fra Byggmax.

Slipning & overflatebehandling kommer jeg tilbake til.

• Liker
Snowbound81 og 8 andre
  • Laddar…
Det er klart at den platen flytter man jo ikke veldig lett. Veldig interessant å se hvordan det blir.

Nystøpt.

Nygjuten betongbänkskiva i ett kök, omgiven av köksskåp och fönster med naturligt ljus.

Om noen timer skrubber jeg overflaten med en skrubbebrett. Etter to dager grovsliper jeg og sparkler med finbetong harpet til en ballaststørrelse på 0 - 1 mm. To dager senere river jeg formen, sliper igjen og gnir inn finbetong finharpet til ca. 0 - 0.3 mm. Deretter får platen herde noen dager før jeg fjerner beskyttelsesplasten, lar platen tørke noen døgn og sliper deretter fram den finishen jeg vil ha.

Stay tuned. Flere bilder kommer.

:)

• Liker
Mr_Bear og 18 andre
  • Laddar…
håemerr skrev:
Stay tuned. Mer foton kommer.
Stol på at vi kommer til å være "stay tuned". Venter spent på fortsettelsen.

Velkommen til forumet for øvrig. Veldig interessante første innlegg! :thumbup:

Imponerende

Blir det bra så kopierer jeg deg etter sommeren :D

Fint! Mer bilder!

Wow. Imponerende prosjekt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.