Skal bygge et plank rundt del av tomten og erstatte et lavere gjerde som finnes der. Ikke 100 sikker på hva gjerdet kalles...trådgjerdet? Altså type gunnegjerdet, men ikke gunnebo...

Spørsmålet er om jeg kan gjenbruke de faststøpte jernstolpene som finnes til gjerdet i dag (type litt over en meter høye), hva jeg synes så sitter de virkelig stødig og bra, de lar seg ikke rikke når jeg henger og drar i dem.

Det jeg tenker meg er å bore tre hull gjennom jernstolpen, og tre hull i den nye trestolpen (litt over to meter høy) og deretter skru dem sammen med noe solid, men det finnes så klart andre alternativer, f.eks. "bygge inn" stolpen med 4 bord som danner en stolpe rundt den eksisterende.

Spørsmålet er dog hvor holdbart det blir når Gudrun2 eller Per2 slår til igjen, men jeg har litt vanskelig for å tenke meg hvordan det skulle bli bedre å grave opp og støpe fra start igjen...noe jeg helst vil unngå. Har noen noen kommentar til dette? Er det sprøtt eller?

Totte_S
Høres bra ut som du har tenkt, synes jeg. Jeg har gjort prexis så med et kortere plank. Unødvendig å bruke penger og energi på å grave når noen anna har gjort det for deg ;-)
Feste med fransk skrue så slipper du å bore, hammer og skralle fungerer bra.

Jo helt spontant høres det jo ok ut, for en amatør i det minste! Men jeg må nok bore, det er jo jernstolper de gamle...

Har du gode markfester så bruk dem!

Jeg ville la tredelen begynne ca 1 dm opp så unngår du markfuktigheten og risikoen for råteangrep på den nedre endeflaten også.

Totte_S
bonnier skrev:
Jo rent spontant låter det jo ok va, for en amatør i det minste! Men jeg må nok bore, det er jo jernstolper de gamle...
Nei, hva da? Med en tilstrekkelig stor hammer bare så slår du nok en fransk 10 mm skrue gjennom en jernstolpe :D

Tror nok at du rolig kan kjøre med de gamle plintene/stolpene til ditt nye plank.

Gudrun veltet ikke særlig mange plank om engang noen... Står det pard når du ryker i det nå, vil det nok gjøre det en god stund til. Om du i tillegg gjør så at planket kan slippe gjennom "litt vind", dvs. ikke helt tett, blir påkjenningene og turbulensen over planket mindre.

MVH
Ronnie

Det ble (blir) et kompromiss...byggetillatelsen for gjerdet trakk ut i tid, og vi fikk den først i vår, og i tillegg ble vi tvunget til å kjøpe ut mark fra kommunen på den ene siden av tomten. Så tomtegrensen går nå på én side utenfor det gamle stakittet, så der har jeg gravd ned et par 70-plinter. På den delen hvor grensen er den samme kommer jeg til å bruke de eksisterende markinnfestingene.

De nye plintene og gjerdet føles ikke helt stødige for øyeblikket, jeg håper at jorden setter seg mer etter hvert som tiden går...

Det vil nok pakke seg etter hvert, så muligens må du jevne ut med mer jord etter hvert. Ellers høres det ut som en bra løsning!

MVH
Ronnie

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.