Må min skorstein være kledd med gips inni selv om røret som ledes rett gjennom er et helisolert stablebart skorstenssystem? Typ NVI?

Tanken med skorstenshetten som jeg har bygget i tre, kledd inn i OSB+papp, er bare for å få en firkantet "boks" som kan kles inn i Aluzink akkurat som taket. Rett gjennom den ledes så selve skorstensrøret.

DVE
 
Det finnes noe minimumsmål for hvor nær brennbart materiale skorsteinen kan gå. Holder du deg bare over det så bør det vel fungere. Hør med feieren, det er han som vet hva som gjelder og bestemmer.
 
S
Jeg la nettmatte rundt skorsteinen gjennom taket, fikk godkjent av feieren.
 
Hm...

Men om skorsteinen som er en ferdig-stablebar historie, er godkjent for å trekke gjennom bjelkelag av tre, uten at man trenger et sjakt, da kan det jo ikke spille noen rolle om "skorsteinen" (skallet som skal kles med aluzink) som den går opp gjennom er av tre?

Er dere med på hvordan jeg tenker?

Men visst, får nok ringe brannforebyggerne...

DVE
 
S
Er den helisolert så trengs det jo ingen sjakt.
Skal du lage en egen firkantet hette over yttertaket??
 
Akkurat.

Jeg skal ha et helisolert rør som skorstein, men over tak vil jeg ha en "firkantet skorstein og intet annet. Vi skal ha aluzink tak og har tenkt at hele skorsteinen skal kles inn og integreres i det øvrige taket så å si.

Har sett litt rundt nå og det virker som om min måte ser ut til å funke.

DVE
 
S
Ok, da skjønner jeg, det burde vel fungere bare avstanden til brennbart materiale holdes så, men jeg ville nok laget stommen av noe annet enn tre.

//Steelis
 
DVE DVE skrev:
Eksakt.

Jeg skal ha et helisolert rør som skorstein, men over tak vil jeg ha en "firkantet skorstein og intet annet. Vi skal ha aluzink tak og har tenkt at hele skorsteinen skal kles inn og integreres i de øvrige taket så å si.

Har sjekket litt rundt nå og de virker som min måte ser ut til å funke.

DVE
Hei! Fikk du til en godkjent løsning med trekonstruksjon+osb+min 50 mm til skorsteinsrør? Hvordan løste du sidestabiliseringen av skorsteinsrøret inni stommen i så fall? Vanligvis brukes en holder/distanse som stabiliserer røret mot et underbeslag tilhørende skorsteinen (underbeslaget monteres oppå taket), men det antar jeg at du ikke hadde i dette tilfellet. (Ser ikke hvordan man skal kunne bruke underbeslag i kombinasjon med planplåt, underbeslaget burde bygge for mye på høyden og dermed synes "gjennom" planplåten.) Takk for tips! /Rasmus
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.