Må min skorstein være kledd med gips inni selv om røret som ledes rett gjennom er et helisolert stablebart skorstenssystem? Typ NVI?
Tanken med skorstenshetten som jeg har bygget i tre, kledd inn i OSB+papp, er bare for å få en firkantet "boks" som kan kles inn i Aluzink akkurat som taket. Rett gjennom den ledes så selve skorstensrøret.
DVE
Tanken med skorstenshetten som jeg har bygget i tre, kledd inn i OSB+papp, er bare for å få en firkantet "boks" som kan kles inn i Aluzink akkurat som taket. Rett gjennom den ledes så selve skorstensrøret.
DVE
Hm...
Men om skorsteinen som er en ferdig-stablebar historie, er godkjent for å trekke gjennom bjelkelag av tre, uten at man trenger et sjakt, da kan det jo ikke spille noen rolle om "skorsteinen" (skallet som skal kles med aluzink) som den går opp gjennom er av tre?
Er dere med på hvordan jeg tenker?
Men visst, får nok ringe brannforebyggerne...
DVE
Men om skorsteinen som er en ferdig-stablebar historie, er godkjent for å trekke gjennom bjelkelag av tre, uten at man trenger et sjakt, da kan det jo ikke spille noen rolle om "skorsteinen" (skallet som skal kles med aluzink) som den går opp gjennom er av tre?
Er dere med på hvordan jeg tenker?
Men visst, får nok ringe brannforebyggerne...
DVE
Akkurat.
Jeg skal ha et helisolert rør som skorstein, men over tak vil jeg ha en "firkantet skorstein og intet annet. Vi skal ha aluzink tak og har tenkt at hele skorsteinen skal kles inn og integreres i det øvrige taket så å si.
Har sett litt rundt nå og det virker som om min måte ser ut til å funke.
DVE
Jeg skal ha et helisolert rør som skorstein, men over tak vil jeg ha en "firkantet skorstein og intet annet. Vi skal ha aluzink tak og har tenkt at hele skorsteinen skal kles inn og integreres i det øvrige taket så å si.
Har sett litt rundt nå og det virker som om min måte ser ut til å funke.
DVE
Hei! Fikk du til en godkjent løsning med trekonstruksjon+osb+min 50 mm til skorsteinsrør? Hvordan løste du sidestabiliseringen av skorsteinsrøret inni stommen i så fall? Vanligvis brukes en holder/distanse som stabiliserer røret mot et underbeslag tilhørende skorsteinen (underbeslaget monteres oppå taket), men det antar jeg at du ikke hadde i dette tilfellet. (Ser ikke hvordan man skal kunne bruke underbeslag i kombinasjon med planplåt, underbeslaget burde bygge for mye på høyden og dermed synes "gjennom" planplåten.) Takk for tips! /RasmusDVE skrev:
Eksakt.
Jeg skal ha et helisolert rør som skorstein, men over tak vil jeg ha en "firkantet skorstein og intet annet. Vi skal ha aluzink tak og har tenkt at hele skorsteinen skal kles inn og integreres i de øvrige taket så å si.
Har sjekket litt rundt nå og de virker som min måte ser ut til å funke.
DVE
Klikk her for å svare