D
I vår når vannstanden er som lavest tenkte jeg å støpe kraftige pilarer ved vannlinjen (Østersjøen). Kan tenke meg at jeg lager formene koniske mot vannet, men hvor mange armeringsjern skal jeg ha, er det bedre jo flere og kraftigere jeg har.

Pilarene får en bunn nederst på 40 cm og øverst rundt 25 cm. Høyden blir omkring 40 cm.

På det arealet får jeg lett ned 5-6 armeringsjern med "passe avstand" eller skal jeg forsøke å få ned 10 stk., hvordan skal jeg tenke

Mvh

Overtenk ikke, har du flaks klarer isen det, og har du uflaks forsvinner plintene første vinteren uansett hvor mye armering du putter i.

D
Hva skal jeg gjøre hele vinteren hvis jeg ikke overtenker alle kommende prosjekter? :)

Det burde jo gå an å redusere risikoen for isen.

D Derbyboy skrev:
Hva skal jeg gjøre hele vinteren om jeg ikke overtanker alle kommende prosjekter? :)

Det burde jo være mulig å minske risikoen for isen.
Tja, kan du ikke sage bryggvirke?

Jeg vil tro at det er for kostbart å minske risikoen for is.

D
Nei bestiller tømmeret når konstruksjonstegningen er i sin perfeksjon :)

Ja om isen er en faktor på 1 eller 0 så kan det kanskje være så, men å bore 3 ekstra hull eller gå opp med armeringen fra 10 til 16 mm osv føles ikke så dyrt.

Jeg tenker at det burde finnes en situasjon med tiltak som ikke blir for kostbare som innebærer at jeg bedre kan stå imot isen. Jeg forstår at en brygge ikke kan stå imot vanskelig islossning, men det burde som sagt finnes en mellomløsning.

4 X 12 eller 3 X 16 jern spiller ingen rolle. så mange som du synes er bra. Bores i fjellet mellom 30 - 45 graders vinkel ut fra sentrum plint, minst 15 cm ned, så bendes de opp til lodd. najas med et jernbiter så de står i loddstilling ved støping. Da kan de ikke dras ut av fjellet og vil klare ispress bra. Foruten at fjellet gir seg, sannsynligvis ikke.

D
Takk!

Jeg tenker at jeg kjører 12mm eller kanskje 14mm da klarer jeg meg med min lille maskin.

Skal jeg kjøre slurr eller ankermasse?

De kommer uansett til å sitte fast så tror ikke de kan bevege seg ved støpning. Trenger det najas da?

Tverrforbindelse mellom kanskje er bra mot isen?

Trengs ingen forankring av jernene så lenge som de er gradert ut, forsøk å dra ut et jern rett opp som sitter i berget med gradering. Det klarer du ikke. Når betongen kommer dit så festes jernene så all påkjenning blir oppover. Noen jern på tvers ikke feil, som holder innbyrdes avstand. Med den høyden så kommer jernene til å sitte stenhårt i betongen og ikke gli ut.

• Liker
Derbyboy
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.