2.431 lest ·
3 svar
2k lest
3 svar
Perlespon på bare én vegg - avslutning hjørne og hjørne/tak?
Tenkte å bygge på en eksisterende vegg med perlestaff i et rom uten taklister (men perlestaffveggen skal ha taklist). Tenkte meg slike 600-plater for å gjøre det lettere for meg (festes på eksisterende betongvegg). Hva jeg kan lese meg til vil man ha slipp på ca 10-20mm i hvert hjørne. Tak- og gulvlist forstår jeg, men hvordan løser man tilkoblingen mot vegg på beste måte? Tenker en fleksibel hjørnelist kunne fungere, men lurer på hvordan man gjør oppe om man ikke har taklister på tilstøtende vegger? Kapper man da flekslisten i to nivåer så den går helt opp på tilstøtende vegg og bare til taklist på perlestaffveggen?
Eller kan man ha taklisten på veggene også og få til taktilkoblingen bedre?
Eller finnes det noen annen måte som jeg helt har gått glipp av? Går det å gå helt ut mot veggene eller er risikoen at det sprekker når det beveger seg? (En betongvegg mellom to andre vegger, ca 4m bred)
Ha en fortsatt fin kveld!
Eller kan man ha taklisten på veggene også og få til taktilkoblingen bedre?
Eller finnes det noen annen måte som jeg helt har gått glipp av? Går det å gå helt ut mot veggene eller er risikoen at det sprekker når det beveger seg? (En betongvegg mellom to andre vegger, ca 4m bred)
Hei, hvordan løste du til slutt problemet ditt? Jeg prøver å finne ut hvordan jeg skal avslutte perlestaffen på et ytterhjørne. På den andre siden av hjørnet vil det være en tapet.S Sweetfancymoses skrev:Tenkte bygge på en eksisterende vegg med perlestaff i et rom uten taklister (men perlestaffvegg skal ha taklist). Tenkte meg slike 600-plater for å gjøre det lettere for meg (festes på eksisterende betongvegg). Hva jeg kan lese meg til vil man ha en avstand på ca 10-20mm i hvert hjørne. Tak- og gulvlist forstår jeg, men hvordan løser man tilslutningen mot vegg på beste måte? Tenker en fleksibel hjørnelist kunne fungert, men lurer da på hvordan man gjør oppe hvis man ikke har taklister på tilslutende vegger? Kutter man da flekslisten i to nivåer så den går helt opp på tilslutende vegg og bare til taklist på perlestaffveggen?
Eller kan man ha taklisten på veggene også og få til taktilslutningen bedre?
Eller finnes det noen annen måte som jeg helt har gått glipp av? Går det å gå helt ut mot veggene, eller er risikoen at det sprekker når det beveger seg? (En betongvegg mellom to andre vegger, ca 4m bred)
Takk!
Hei Beeam,B Beaam skrev:
Det endte med at vi også brukte tapet på den veggen. I vårt tilfelle droppet vi det mest fordi vi følte effekten ble for liten da vi har en større dobbeltdør i veggen, og at det også hadde trengt lister osv. Nå er jeg ingen ekspert, men for min del hadde jeg nok lent meg mot å ramme inn det hele med list. Men det hadde vært interessant om noen med ekte erfaring med dette kunne delt sine tips😀
Takk så mye for svaret! 😊S Sweetfancymoses skrev:Hei Beeam,
Det endte med at vi også brukte tapet på den veggen. I vårt tilfelle droppet vi det mest fordi vi følte effekten ble for liten da vi har en større dobbeldør i veggen og at det også trengtes listverk osv. Nå er jeg ingen ekspert, men for min del hadde jeg lent mot å ramme inn det hele med list. Men det hadde vært interessant om noen med ekte erfaring med dette kunne delt det 😀
Klikk her for å svare