Har stilt spørsmålet til KA om hvordan man håndterer hull i plasten (tak mot vinden - løsull) og han sier først at det er vel bare å tape. Problemet er at snekkerne har satt spikerslag på tvers (vi skal sette panel i allrommet) og de har brukt skruer som går gjennom første spikerslaget og de pokkers skruene kan jo lage hull i plasten MEN det syntes KA ikke var noe å bekymre seg for "skrue og spikerhull finnes jo overalt i yttervegger der man har satt plater osv".

Hva synes dere - er det ikke noe å bekymre seg for?

Årsaken til at jeg oppdaget det var at jeg skulle komplettere noen lengder og fikk for meg å kjenne etter slik at skruene ikke gikk gjennom, noe de gjorde til tross for at jeg skrudde på skrå. Da kjente jeg på spikerslagene snekkerne hadde satt opp - akkurat det samme der.

Kjell G

I
Åpenbart har verken din KA eller snekkerne kjennskap til den fuktutredningen som ble gjort for tjue-tretti år siden (jeg tror det var i Lund) som viste at 3% hull i en diffusjonssperre kunne medføre opptil 20% mer gjennomslipp av diff.fukt der målet er null prosent.

Så svaret er selvfølgelig at det ikke er passende å perforere en diffusjonssperre, men det gjøres av både den ene og den andre yrkeskategorien og av ulike grunner. Noen ganger ved feil, andre ganger fullt bevisst.

I sistnevnte tilfelle var tidligere elektrikere verst, hvordan det er i dag vet jeg ikke. Men jeg tror fortsatt at de er best på å redusere fastheten i undertaksrammene ved å bore hull i det trykte området.

OK, nå tror jeg at det riktignok har blitt færre hull enn jeg trodde. Det handler kanskje om 30 kvm som har fått ekstra glesning, av dem har jeg skrudd en del og det jeg har kjent over virker likevel som at skruen ikke har perforert plasten på særlig mange steder. Selv om de stikker opp så er det jo ingen belastning nå, løsullen lå allerede på plass og det finnes en viss fleksibilitet i plasten (vanskelig å spenne den hardt) så jeg er nok rolig. Men KA:s holdning bekymrer meg, jeg stolte fullt ut på ham, dessuten er han min byggmester (ja, helt imot alle anbefalinger) men det er første tegn på bekymring og prosessen har jeg fulgt minutiøst for egen del.

Elektrikeren, den stakkaren har hatt meg i hælene hele tiden, bormaskinen har han bare fått låne i unntakstilfeller, rør og bokser har jeg satt opp for det meste selv. Ellers vet man ikke - men de har sikkert blitt bedre på det generelt.

Kjell G

Mikael_L
Kjell_G skrev:
... og de rakkerne skruene kan jo gjøre hull i plasten MEN det syntes KA ikke var noe å bekymre seg for "skruv o spikhål finns ju överallt i ytterväggar där man satt skivor osv".
Så er det jo sånn at man kan ikke sammenligne spiker og skruehull i diffspärren når den ligger i press mellom to materialer, f.eks. mellom stender og veggplate og når det er et "friliggande" hull i plasten. For problemet med hull i diffspärren er hovedsakelig at der kan fuktig inneluft nærmest sprute inn i den konstruksjon som skal beskyttes mot fukt, f.eks. om det har blitt noe tull med ventilasjonen.

Denne åpningen for skadelig luftstrøm er jo altså ikke tilfelle når en skrue går gjennom diffspärren, når den må det, fordi man skrur gipsplaten mot stenderen. Der kommer jo altså de to sammen skrudde/spikrede materialene sørge for at det ikke kan bli noen luftstrøm.

Men for dem som ikke helt har skjønt funksjonen med diffspärren i veggen kommer det lett over leppene "men det er jo allerede masse hull" :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.