Hei!

Jeg har kjøpt et hus som er originalt fra 1928 men ombygd i 1977. Jeg begynte å rive ned det nedsenkede innertaket i panel fordi jeg ville ha et mer jevnt tak, men det viste seg at originaltaket var 35 cm høyere opp, så i forbindelse med dette benytter jeg anledningen til å heve innertaket med typ 25 cm.
Uansett, når jeg tok ned det gamle taket så jeg at det satt en gammel ventilluke i veggen, antagelig fra originalhusets tid. Denne virker som den bare er fylt med isolasjon og lukket igjen.
Men jeg så også en sprekk, og denne sprekken er altså et hull rett ut til utsiden (riktignok under et innebygd takutspring, men ikke desto mindre "utsiden").
Dette føles ikke bra i det hele tatt. Hva sier den samlete ekspertisen her? Først mangler det jo diffusjonssperre som man tydelig ser. Og så denne sprekken.

Det ser også ut som det mangler luftespalte.

• Öppning i gammalt innertak visar ventillucka fylld med isolering och plast, mot mönstrad tapet och skadad puts, synliga brister i diffspärr och luftspalt.
  • Gammelt tak med bjelker, isolasjon og en synlig åpning mot utsiden. Manglende diffspærre og ventilasjonsåpning i veggen. Spindelvev synlig.
  • Gammel ventilluke i veggen, delvis lukket med isolasjon. Hull som fører til utsiden av huset, mangler fuktsperre og luftspalte.
  • Gammel ventilåpning i vegg fylt med isolasjon, omliggende materiale flasset av. Åpen spalte fører trolig til utsiden, mangler luftspalte og dampsperre.
  • Gammel ventilluke i veggen med isolering og hull som fører ut, avdekket under takrenovering. Mangler diffspærre og luftspalte, bekymring for isolering.
  • Et ombygningsprosjekt viser et delvis fjernet innertak med synlige bjelker og et vindu som vender mot en hage. Det mangler luftspalte.
Ingen som har noen input? :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.