B
hei

skal til å bygge et bod, og når det kommer til panelen (stående lås) så er våres bolighus bygget slik at det er liggende 45 ytterst med isolasjon, og så vindsperre. på dette sitter låsene direkte, dvs uten en tverrgående lekter. således er de indre bordene direkte mot vindsperren og den luftspalten som finnes er der låsene sitter.

dette sparer jo ca 28mm i veggbredde, og vi har ikke merket noen problemer.

men dette er ikke noen konstruksjon som jeg finner noe sted i dag på guider osv.

hva tror dere, kan det fungere i et oppvarmet bod? sparer jo plass, og er enkelt)

tanken er da å kjøre følgende i veggen: 120 stående, med plast og kryssfiner innvendig, så liggende 45 utenpå med en isolasjon, vindsperre, og så lås-panel direkte på det.

eller gjør jeg feil?

Er det plass, tid eller penger du vil spare?
Ingen av dem vil spare deg særlig mye når du ser på helheten.
For meg føles det dumt å være for sparsom hvis det ikke finnes en veldig god grunn.
At det sannsynligvis fungerer er en annen sak, for det tror jeg det gjør med mindre du har et veldig stort fukttrykk fra gulvet og minimal ventilasjon.

B
Det kommer jo til å være diffspärr i boden. Men det gir jo mer plass inne, siden ytterdimensjonene er begrensende... Mener, vi har jo det på vårt hus i dag siden 30 år.. Men ser ingen steder denne typen i dag. Derfor lurer jeg litt...

Ved bytte av panel på vår fasade fra 1972 nektet snekkerne å utføre arbeidet hvis de ikke fikk lage en luftspalte. En slik fantes ikke tidligere. Listen som skaper ventilasjon er betydelig tynnere enn 28 mm.

Det finnes å kjøpe tynnere lekter som selges spesielt som luftlekter og for å rette/sale med i ulike dimensjoner. Mitt lokale byggevarehus har 8*45, 12*45, 16*45, 21*45, 28*45 og 36*45mm

Fukt må komme ut et sted. Hvis du maler panelet med maling som ikke er diffusjonstett, f.eks. vanlig rødfarge, trenger du ikke noe luftspalte.

B
På vårt eksisterende er det jo lufting mellom panelbordene, der lokkene sitter. Men om det er bedre setter jeg nok på en tynn lekt, 8mm hørtes jo rimelig ut. Som distanse...

• Liker
Henri
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.