Har kjøpt et hus der panelet på garasjen er satt uten luftspalte.
Av en eller annen grunn har man satt slekten mellom bjelkene, og deretter panel direkte på.
Det er imidlertid vindsperre mellom panel og lekter/regler.
Som prikken over i-en har man satt en liggende panel oppå den stående.. Så det er dobbelt panel på garasjen.
To av sidene er beskyttet mot regn da det er en carport på fremsiden og et tilbygg på den ene siden.
Hva kan konsekvensen av dette bli?
Må jeg i verste fall bytte panel om 10 år?
Av en eller annen grunn har man satt slekten mellom bjelkene, og deretter panel direkte på.
Det er imidlertid vindsperre mellom panel og lekter/regler.
Som prikken over i-en har man satt en liggende panel oppå den stående.. Så det er dobbelt panel på garasjen.
To av sidene er beskyttet mot regn da det er en carport på fremsiden og et tilbygg på den ene siden.
Hva kan konsekvensen av dette bli?
Må jeg i verste fall bytte panel om 10 år?
Karrock
Renovator
· Västra Götaland
· 1 094 innlegg
Karrock
Renovator
- Västra Götaland
- 1.094 innlegg
Hvor gammelt er det? Det var vel i det minste en standardløsning på 70-tallet. Ikke optimalt, men har holdt seg ganske bra mange steder. At det er en liggende panel over skyldes vel enten at den stående begynte å bli dårlig, sannsynligvis i nederkant, eller at forrige eier var trendbevisst og ville bytte til en dårligere løsning for estetikken, eller begge alternativene.
Mitt forslag: Mal når det ser ille ut, bytt dårlige bord før det, f.eks. nederst som er mest utsatt, og ikke funder på det mellom vedlikeholdsintervallene.
Mitt forslag: Mal når det ser ille ut, bytt dårlige bord før det, f.eks. nederst som er mest utsatt, og ikke funder på det mellom vedlikeholdsintervallene.
Det ble bygget i 2015 og jeg mistenker at man satte liggende panel fordi huset har liggende. Hvorfor det var stående først har jeg ingen anelse om.Karrock skrev:
Hvor gammelt er det? Det var vel i det minste en standardløsning på 70-tallet. Ikke optimalt, men har holdt ganske bra mange steder. At det sitter en liggende panel over skyldes vel enten at den stående begynte å bli dårlig, sannsynligvis i nederkant, eller at forrige eier var trendbevisst og ønsket å bytte til en dårligere løsning for estetikken, eller begge alternativene.
Mitt forslag: Mal når det ser ille ut, bytt dårlige bord før det, for eksempel nederst som er mest utsatt og ikke tenk på det mellom vedlikeholdsintervallene.
All panel ser bra ut og tanken er at jeg skal male garasjen i år.
Høres ut som jeg kan la det være og holde ekstra øye med tilstanden fremover.
Elektronikkentusiast
· 517 innlegg
Vet ikke isolasjonsverdien på gamle slektninger mellom stenderne, men det kan jo ikke være bra uansett!
Som svar på spørsmålet så hadde jeg ikke vært bekymret om det ikke finnes tegn på at det ikke fungerer. Det høres ut fra din beskrivelse som at det kan puste (papp). Så forutsatt at det ikke er en tett plastmaling så bør det vel fungere.
Som svar på spørsmålet så hadde jeg ikke vært bekymret om det ikke finnes tegn på at det ikke fungerer. Det høres ut fra din beskrivelse som at det kan puste (papp). Så forutsatt at det ikke er en tett plastmaling så bør det vel fungere.
haha det tok litt tid før jeg skjønte at jeg hadde skrevet feil 😅 unngår gjerne slektninger mellom stenderne...Skogspromenix skrev:
Vet ikke isoleringsverdien på gamle slektninger mellom stenderne, men det kan jo ikke være bra i alle fall!
Som svar på spørsmålet så hadde jeg ikke vært bekymret om det ikke finnes tegn på at det ikke fungerer. Det høres ut fra din beskrivelse som at det kan puste (papp). Så forutsatt at det ikke er en tett plastmaling så bør det vel fungere
Det har som sagt stått i ca 10 år uten at jeg kan se noen rariteter.
Får legge inn et panelbytte i planen fremover og gjøre det korrekt den gangen. Men det får vente 5-10 år.
Bytt hvis nødvendig og ikke bare fordi. Har det klart seg til nå uten å se forferdelig ut kan det like gjerne klare seg like godt som noe annet.Nilsanni skrev:
Klikk her for å svare