Hei!
Vi planlegger en kjelleroppussing for å bygge bort så mange risikokonstruksjoner som mulig.

Det dreier seg om to rom som begge har 2 av 4 vegger mot yttervegg. I dag er det avstivet med trestendere, isolert samt trepanel. Bak panelet går både rør til radiatorer samt elektriske installasjoner. Tanken er at vi fortsatt vil ha en utlekting av veggen for å kunne beholde installasjonsrommet.

Nå til mitt spørsmål - Hvordan bygger vi dette på best mulig måte for å unngå fuktproblematikk.

Det ble gjort fuktmålinger mot betongen både ved gulv og mot yttervegg for ca. 3 år siden (da vi kjøpte huset) og det var marginalt forhøyet fuktighetsnivå, lå mer eller mindre på grenseverdien, så jeg forutsetter at det ikke er noen større fuktproblematikk.

Min tanke er som følger:

Utlekting av vegg med stålstendere - platelag (Fermacell, gips eller våtromsgips) - malte overflater. Veggen skal selvsagt være uisolert. I tillegg planlegger jeg å ha en luftspalte nederst og øverst på veggen for å muliggjøre at luft kan bevege seg gjennom veggen.

1. Hvilket platelag bør man velge? Jeg har sett på både Fermacell og våtromsgips som er uorganiske, men er det nødvendig eller ville det fungere like bra med vanlig gips? Føles som det finnes veldig mange forskjellige svar på dette når man søker etter informasjon.

2. Med metallstendere blir det jo "tett" i over- og underkant hvor svill og toppsvill ligger, noe som motvirker å etterlate en spalte ved gulvlist og taklist. Kan man klippe opp mindre seksjoner i stenderen for å muliggjøre at luft kan strømme inn og ut av veggen? Jeg tenker at man klipper bort ca. 5 cm i hvert "felt", eller vil det gjøre stenderen for ustabil? Kanskje man kan bore hull for luften å passere gjennom?

I dag er det også oppbygget gulv, hvor det ligger en celleplast (ca. 20 mm) mot betongplaten, på den en gulvgipsskive og oppå den en plastmatte. Tanken er at vi skal rive bort alt og kun legge filtmatte direkte på betongen. Jeg tror imidlertid at vi vil ha visse nivåforskjeller som vi må håndtere, og at det er derfor det er bygget som det er gjort i dag. Hvordan håndterer man på best mulig måte nivåforskjeller uten å bygge inn organisk materiale i konstruksjonen? Jeg tror at det vil dreie seg om nivåforskjeller høyere enn det man vil avrette med flytsparkel.

Takk!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.