Jeg har et rekkehus. Jeg har fjernvarme via sameiet, enrørsystem og kjeller som ikke har blitt drenert på 50 år.
Alle andre hus her ser like ut, og ingen har engang tenkt på å drenere siden ingen har problemer med kjellerne.
If it ain't broken don't fix it angående dreneringen.

Nå er det slik at trappen ned til kjelleren er mot ytterveggen utstilt med trelekter og isolasjon. Har tatt bort gipsen, og det ser bra ut, tørt og fint. Under utstikket i gulvvinkelen ligger enrørsystemet som går rundt hele rekkehuset i kjellerens yttervegger.

Jeg skulle ønske å fjerne enrørsystemet under trappen og legge det på en annen måte, men ikke der lenger.
Jeg lurer på om rørsystemet hjelper veggen og trelektene med å tørke ut dersom det skulle være fukt. Og om jeg fjerner røret, forsvinner muligheten for varme til å stige og holde det tørt og fint.

Man bør vite at på utsiden av huset luter bakken kraftig utover, og vi har et enormt overheng på taket som beskytter bakken der mot regn. Takket stikker ut fra huset med omtrent 2 meter.

Tror dere det blir problemer om man fjerner røret og legger det et annet sted?

Jeg vil fjerne røret og deretter tette veggen helt så den er helt tett mot veggen. Grunnen er at vi har sølvkre og vil tette alle sprekker og gjemmesteder, og dette er et slikt sted.

Samtidig vil vi legge opp varmerøret på en annen måte når vi likevel renoverer.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.