En gang i tiden spikret jeg opp liggende panel. Startet nedenfra og så å si stablet nedenfra og opp. Vendte fjæren nedover og sporet (diket - sporet) oppover.

Alt var fryd og gammen inntil dagene etter at panelet ble lakkert. Pang! Våknet av en skikkelig høy smell midt på natten. Ja, huset ristet. Trodde noen hadde kjørt inn i huset, men så ingenting før jeg våknet. Et panelbord hadde sprukket langs med! Midt på veggen. En sprekk på 2 cm! Bare å rive ned.

Det som hadde skjedd var at lakk hadde rent med i hvert spor og så å si limt sammen panelene mot hverandre. Når det så ble endring i fuktigheten, krympet hver panel litt og bygde opp en stor kraft, som rev et bord fra hverandre på midten.

Så gjør man vel ikke skriver vel snart en besser... Monterer med sporet oppover. Men det gjorde jeg på min aller første panelkledde vegg :-)

Sist redigert:
  • Liker
Swappe og 2 andre
  • Laddar…
Det er som jeg pleier å si, det er av feilene man lærer :rolleyes:

For å lære meg så mye som mulig pleier jeg derfor å gjøre mange feil :)

Hovedsaken det ble riktig til slutt! :)

Interessant!

Hadde du i stedet latt panelet være ubehandlet, så hadde i stedet regnvann rent ned i noten,
bordene hadde svulmet og PANG trykket av taket :)

Pest eller kolera?

Jeg bruker Z-panel. Ingen not, mindre risiko for PANG, selv om man snur det feil :p

Hvordan gikk det til? Gikk spikrene som plankene var festet med også rett av?

Jeg trodde at det var innendørspanel som ble ment da den var lakkert, og da finnes det litt forskjellige monteringsmetoder med spiker, klips, osv. Men jeg har kanskje misforstått hva som ble ment.

Så kan det jo være så klart!

Det er klart! Man lakkerer jo ikke utvendig panel :o

Så bra... Skapte litt funderinger. Det handlet om innvendig granpanel. Og ikke sjekket jeg hvordan brukt dykkert så ut etterpå. Rev ut alt, spikret opp ny panel, denne gangen med sponten ned.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.