Medlem
· Västra Götaland
· 62 innlegg
Skal bygge en egen Huske til barna under sommeren. Har kontroll på hvordan og hva jeg skal bruke til alt unntatt hva jeg skal bruke for å få en sterk og stabil overligger som ikke svaier nevneverdig selv når eldre husker. Spennvidden vil være ca 350-420cm.
Har tidligere hatt en 95*95 som lå med 90 graders hjørnene opp/ned/fram/bak på en annen huske med ca 380cm spennvidde. Dette fungerte når de var små, men er ikke stabilt nok.
Ideene jeg har er:
Limtrebjelke f.eks. 56*225 som jeg behandler med olje eller lignende.
Egen linbjelke av 4-5 trykkimpregnerte 45*70 som jeg limer og skrur sammen selv. Kommer ikke til å høvle eller lignende, men mange tvinger selvfølgelig.
Byggtømmer kanskje fungerer hvis jeg finner såpass lange.
Har tidligere hatt en 95*95 som lå med 90 graders hjørnene opp/ned/fram/bak på en annen huske med ca 380cm spennvidde. Dette fungerte når de var små, men er ikke stabilt nok.
Ideene jeg har er:
Limtrebjelke f.eks. 56*225 som jeg behandler med olje eller lignende.
Egen linbjelke av 4-5 trykkimpregnerte 45*70 som jeg limer og skrur sammen selv. Kommer ikke til å høvle eller lignende, men mange tvinger selvfølgelig.
Byggtømmer kanskje fungerer hvis jeg finner såpass lange.
Medlem
· Västra Götaland
· 62 innlegg
Er et alternativ også, men jeg har ingen hjemme... 
Medlem
· Västra Götaland
· 62 innlegg
Medlem
· Västra Götaland
· 62 innlegg
Jeg laget en huskestativ til barna for noen år siden, spennvidde ca 4 m (tre husker) ingen bevegelse, bestilte trykkimpregnert rundtre på den lokale byggevarehandelen. 15 cm diameter på 4 bein og 20 cm på overliggeren, senket ned beina noe i bakken. Da var det stabilt både for svai og løft av bein, tror jeg betalte ca 2000:- for de fem bitene, forsterker med en tverrstang mellom beina på hver side. Det ble en solid stativ som tålte store barn 
Jeg tror også at den ideen kan bli noe mer sidestabil, derimot så henger i prinsippet all bærende evne som din bjelke har på dine limfuger.patrik19836 skrev:
Kan være vanskelig å garantere det på trykt fuktig virke utendørs.
Med "min" løsning så er limfugen betydelig mindre kritisk.
Medlem
· Västra Götaland
· 62 innlegg
Kjørte en T-formet konstruksjon med en liggende overligger (lett avhøvlet for avrenning) og en stående 8" under. Alt trykket for ubetydelig vedlikehold.
Selv de tre japanske herrene med imponerende BMI som en viss byggevarekjede kjører med i reklamen nå, kunne ha brukt denne uten svai.
Selv de tre japanske herrene med imponerende BMI som en viss byggevarekjede kjører med i reklamen nå, kunne ha brukt denne uten svai.
Medlem
· Västra Götaland
· 62 innlegg
Interessant, hvilken dim på den liggende, og hvor lang spennvidde?myrstack skrev:
Klikk her for å svare