13.342 lest ·
21 svar
13k lest
21 svar
OSB-plater i hele huset
OSB limes ofte med lim som inneholder formaldehyd som ifølge viss forskning avgir kreftfremkallende gasser (har også vært artikler i DN om det).Mikael_L skrev:
OSB lim slipper mer gasser hvis de blir fuktige (også høy luftfuktighet).
Plyfa er limt med fuktbestandig lim og vil sikkert også slippe ut noen mindre hyggelige stoffer, men da bare en brøkdel sammenlignet med OSB.
Jeg ville ikke hatt OSB i veggene i mitt hus...
Medlem
· Östergötland
· 253 innlegg
Vri på steken og tenk at OSB bør være standard i et velbygd, nytt hus.
Spør deg nå om du vil være dumsnill og spare noen titusenlapper og da måtte leve 50 år i et hus med mer tungvint oppheng, dårligere lydkomfort osv.
Edit: Merkostnaden for plywood bør vel ikke engang være aktuell her, gir heller ikke noen forbedring tilstrekkelig for å rettferdiggjøre prisøkningen imo.
Spør deg nå om du vil være dumsnill og spare noen titusenlapper og da måtte leve 50 år i et hus med mer tungvint oppheng, dårligere lydkomfort osv.
Edit: Merkostnaden for plywood bør vel ikke engang være aktuell her, gir heller ikke noen forbedring tilstrekkelig for å rettferdiggjøre prisøkningen imo.
Kommer helt an på hvilken kryssfiner du velger. Dessuten inneholder OSB bare 2-3% lim. En brøkdel om man sammenligner med sponplater som mange har som undergulv. Tar heller OSB i veggene enn spon i gulvet isf.anders07 skrev:
OSB limes oftest med lim som inneholder formaldehyd som ifølge viss forskning avgir kreftfremkallende gasser (har også vært artikler i DN om det).
OSB lim slipper mer gasser om de blir fuktige (også høy luftfuktighet).
Kryssfiner er limt med fukttålig lim og sies også å slippe ut en del mindre hyggelige stoffer, men da bare en brøkdel sammenlignet med OSB.
Jeg ville ikke hatt OSB i veggene i mitt hus...
anders07 skrev:
Merkelig... Denne rapporten sier nemlig at det er nøyaktig like mye i Bjørkefiner som OSB. (dog er gjennomsnittsverdien for OSB regnet feil og skal være 0,525)
Samtidig ser det ut til at de er limt med samme limtype, UF.
http://www.kemi.se/global/tillsyns-...maldehyd-i-traskivor-tillsynsprojekt-2014.pdf
Men... Du kan jo ikke komme slepende med fakta. 
*Advarsel! Ironi ovenfor.*
Jeg liker fakta. Selv har jeg satt OSB i alle nye innervegger som vi har bygget bortsett fra på badet der det ble 15 mm plywood i henhold til våtromsvegg 2012.
*Advarsel! Ironi ovenfor.*
Jeg liker fakta. Selv har jeg satt OSB i alle nye innervegger som vi har bygget bortsett fra på badet der det ble 15 mm plywood i henhold til våtromsvegg 2012.
Fantastisk bra om de har byttet til bedre materialer. Jeg leste om lim/løsemidler for ca. 8-10 år siden da vi renoverte det trehuset vi da bodde i... Det var ingen hyggelig lesning da...R Robin Wahlman skrev:
Klikk her for å svare