Kan ikke uttale meg om det er mye eller lite, men lett verdt det hadde jeg syntes! Uvurderlig når dere skal sette opp hyller, TV og bilder på veggene og slipper å styre med gipsplugg.
K
Kallebo
Gjør-det-selv-bygger
· Skåne
· 3 042 innlegg
Kallebo
Gjør-det-selv-bygger
- Skåne
- 3.042 innlegg
Høres jo faktisk litt dyrt ut, samtidig kan jeg tenke meg at dette er et tillegg som er vanskelig/umulig å lett fikse i ettertid, noe som gjør at produsenten kan legge på litt ekstra. Selv angrer jeg på at jeg ikke brukte Plywood i alle veggene i stedet for OSB. Mye mer stabilt og ikke så veldig mye dyrere...
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Hvis du har 240 kvm veggflate betyr 60 000kr 250 kr per kvm. Det er vel ingen urimelig kostnad? Men jeg er enig med Kallebo, velg K-plywood i stedet, det er mye bedre.
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Jeg synes ikke det høres så farlig ut.
Men om du måler rundt alle veggene, og på begge sider av romskillende innervegger, så kan du kanskje få en oppfatning om hvor mye OSB-plater det går med.
Men hvorfor vil du ha OSB overalt, fordi det er trendy?
Jeg har levd hele mitt liv uten en kvadratcentimeter OSB, og det har gått ganske bra likevel.
Unødvendig utgift anser jeg
Men om du måler rundt alle veggene, og på begge sider av romskillende innervegger, så kan du kanskje få en oppfatning om hvor mye OSB-plater det går med.
Men hvorfor vil du ha OSB overalt, fordi det er trendy?
Jeg har levd hele mitt liv uten en kvadratcentimeter OSB, og det har gått ganske bra likevel.
Unødvendig utgift anser jeg
Jeg anslår også at det ser ut til å være minst 240 kvm veggflate, og da er <250:-/kvm ikke helt urimelig.J justusandersson skrev:
Dog ikke en god pris. Plata koster rundt 50:-/kvm så arbeid og skruer for 200:-/kvm er kanskje litt i overkant.
Ikke forvent at det er en sjanse å få arbeidet for under 100:-/kvm med tanke på all bearbeiding og hulltagning det blir for dører, vinduer, vegghjørner, elbokser osv som det er i en vanlig villa. Man rekker ikke så mange plater i timen, det er ikke som å plate en idrettshall eller lagerlokale direkte.
Jeg er imidlertid ikke enig angående plywood. Bortkastede penger å velge noe annet enn det som er billigst av OSB, sponplate eller plywood, noe som gjør at OSB vinner.
Jeg satte OSB overalt, ikke bare fordi det er lettere å henge opp ting på veggene senere, men også for lydisoleringens skyld og den mer solide følelsen i de litt mer stumme og faste veggene. Merkes fint når tenåringene begynner å smelle igjen dørene.KnockOnWood skrev:
Hadde det bare vært for innfestingens skyld hadde jeg nok tvilt på kostnaden og arbeidet.
Jeg betalte ca18.000kr for osb i et hus på 167kvm. Men det var uten arbeid, osb satte jeg opp selv... Det tok meg som amatør ca 3-4 arbeidsdager.
Koster din osb 60.000kr, og 20.000kr av det er for osb. Ja da er det 40.000kr i arbeidskostnad.
To snekkere løser det mao på Maks to dager. Det gir en timelønn på cirka 1250kr/person.
De burde løse det raskere dog...
Så billig, nei.... men husleverandører er jo sjelden den billigste veien å gå heller. Man betaler jo litt ekstra for et helhetskonsept.
Koster din osb 60.000kr, og 20.000kr av det er for osb. Ja da er det 40.000kr i arbeidskostnad.
To snekkere løser det mao på Maks to dager. Det gir en timelønn på cirka 1250kr/person.
De burde løse det raskere dog...
Så billig, nei.... men husleverandører er jo sjelden den billigste veien å gå heller. Man betaler jo litt ekstra for et helhetskonsept.
Man får mange plugg for 60 lax
Medlem
· Stockholm
· 1 397 innlegg
Finnes ingen som helst grunn til å i en villa bruke penger på fantastisk plyfa, OSB er mer enn godt nok for å skru det meste man kan komme på.
Synes også tilvalget er kult, men man trenger det ikke overalt, tenk på at ALLE innervegger vokser med 25 mm, det gir faktisk en del til slutt. Man kan bruke OSB på én side eller også legge osb mellom stenderne.
Synes også tilvalget er kult, men man trenger det ikke overalt, tenk på at ALLE innervegger vokser med 25 mm, det gir faktisk en del til slutt. Man kan bruke OSB på én side eller også legge osb mellom stenderne.