OSB-platene forverrer lydisolasjonen, bruk kun fibergips.
OSB forverrer lydisolasjonen sammenlignet med om platen i stedet hadde vært av gips. Naturligvis øker OSB lydisolasjonen hvis den legges bak en ellers enkel gipsplate.
Forbedrer det ikke å presse inn dobbelt så mye steinull i veggen? Altså presse sammen 90mm steinull til 45mm tykkelse.
Jeg så for lenge siden på et materiale som ble utviklet kun for å dempe lyd så bra som mulig. Det minnet om steinull, men pakket minst 10 ganger, så tett.
Forbedrer det ikke å presse inn dobbelt så mye steinull i veggen?
Bra spørsmål. At man ikke gjør det i en yttervegg er forståelig fordi der vil man ha en viss mengde luft for varmeisoleringens skyld, om jeg har forstått det riktig. Men i dette tilfellet når det er en innervegg er det jo ikke varmeisolering man er ute etter, bare lyddemping.
Björn kanskje kan kjøre sitt kule program igjen om det går an å mate inn den typen data?
Tett materiale demper lavfrekvente lyder. Mindre tett materiale demper høyfrekvente lyder.
Da vi skulle dempe motorlyd i et garasje dugde det ikke med brannisolering (tett pakket mineralull) men vi måtte ta en med lavere densitet i stedet.
Nja, nå tror jeg du forenklet noe litt for mye.
Samt når du skriver "skulle dempe motorlyd i et garasje" så lurer jeg på om du mener transmisjonsdemping eller absorpsjon. Eller kanskje bare diffusión tro ...
Altså var det lyden i tilstøtende rom som skulle bli lavere, eller i selve garasjen.
En lydisolerende konstruksjon blir aldri bedre enn dens svakeste ledd. Bra at diskusjonen om flankelyd og bjelkelag kom opp. FG:s fine bilder forklarer dette på en god måte.
Akustikk er et ganske komplekst emne. Det er ikke helt lett å forklare på et forum uten å måtte utelate små, men likevel veldig viktige detaljer.
Den skillevegg som TS skal oppføre bygger på prinsippet MASS - AIR - MASS. Jo høyere masse i plate materialet og jo større luftspalte vi bruker, desto bedre lydreduksjon (Rw). Hvis vi deretter frikobler massene fra hverandre (brutt bjelkelag) forbedres lydisolasjonen ytterligere.
Isolasjonen i luftspalten har til funksjon å absorbere den stående bølge / resonans som dannes i luftspalten. Ikke noe annet.
Isolasjonens evne til å absorbere lyd er avhengig av dens ledemotstand. Dette varierer mellom forskjellige materialer, men også ved forskjellige dybder i konstruksjoner. Det er derfor man aldri skal komprimere isolasjonen i en lydvegg.
Noen ganger blandes ulike lag for å oppnå riktig absorpsjon til en gitt konstruksjon.
Følge spørsmål, hvordan blir det når man bygger skyvedørskarm? Det blir jo et hull i veggen når skyvedøren er stengt. Kan man isolere på en smart måte, eller kanskje det ikke spiller noen rolle?
Det avhenger av hvor mye lydreduksjon man trenger. Generelt kan man si at det er både vanskelig og kostbart å bygge. Det største problemet er tetningen rundt om (slæpelister samt kompresjon av tetningslister). En skyvedør kan aldri bli like tett som en slagdør.
Jeg fikk høre av en byggmester at man kan legge noen type gummiisolering mellom sviller og vegg/tak/gulv. Antar det er en slik en da: http://www.isover.se/produkter/produktvisning?id=20745
Altså svilleisolering.
Ser man i PDF-brosjyren kaller de det for "svilletetting" når man har trestendere (som jeg har tenkt å ha) mens i eksempelet for "lydtetting" bruker de metallstendere. Om jeg tolker bildene riktig. Men det burde vel bli bra lyddemping også i trestendere. Noen som har erfaring med slik svilleisolering?
Syll og hammarband skal alltid tettes med mykfuge i en lydisolert konstruksjon, uansett om det er plate eller trestenderkonstruksjon. Det må bli helt lufttett.
Hvis utlegg brukes, finnes de med ferdig sylltetning. Er underlaget jevnt, fungerer disse fint. De for lydvegger har gummilister.
Det finnes også utlegg som har sylltetning av skumplast med åpen cellestruktur, men disse tetter ikke like godt i disse sammenhengene.
Mener du at man skal ta mykfug (silikon) sammen med sylltettingen?
Og hva mener du med 'utlegg'?
/Spørrende...
Jo, at spalten mellom gulv og syll må bli tett. Dette gjøres med mykfug som holder seg elastisk over tid, f.eks. Sikakryl eller lignende. Utlegg (plåtregelsyll) finnes med ferdig sylltetting. Skal man bygge en enkel lydvegg hjemme, er den med runde gummilister å foretrekke fremfor den med skumplast.
Hmm, nå forstår jeg nesten...
Hva mener du med "den med runde gummilister"? Er det typ syltetetningen jeg linket til tidligere?
Og mener du i så fall at man setter Sikakryl i kombinasjon med gummilisten?
Jeg tenkte at det kanskje holder med enten noen latex/silikon-løsning eller gummilist.
Man lærer mye her...
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.