Tenker sette opp en innervegg mellom tenåringsrom og arbeidsrom og vil få maksimal lyddemping men med så tynn vegg som mulig. Motstridende, ikke sant, men plassen er begrenset og hver cm teller... :|

Planen er [gips] + [OSB] + [regler/isolasjon] + [OSB] + [gips].
regler/isolasjon blir 45 mm nettopp på grunn av plassen.

Mitt spørsmål er, for å maksimere dempingen tenkte jeg å legge gips og OSB overlappende slik at skjøtene ikke havner på samme sted. Er det noe poeng kanskje?

Og i så fall, trenger man å bry seg om hvor reglene er når man skrur på gipsen? Det går vel an å skru hvor som helst i en OSB-plate?

Å ha skjøtene overlappet for lydisolering har ingen betydning, men de skal være overlappet for best holdbarhet uansett.

Riktig god lydisolering burde du kunne få med å bare legge på 1 cm og da stille dine lekter overlappende så du ikke skrur OSB fra 2 sider i samme lekt.

• Liker
J-stedt og 3 andre
  • Laddar…
Visst er det så, det blir 2 vegger med bare 1 cm ekstra tykkelse. Har bygget tak/gulv så, fungerer utmerket mot trinnlyd.

Jeg tror at doble gipsplater gir deg bedre isolasjon enn OSB + gips. Sett også gummilister mellom gulv-regel, tak-regel og gips-regel. Alternativt kjøp metallregler for lydisolasjon, de har integrerte lister, og skal være bedre enn tre-regler fra lydperspektiv.

• Liker
Steffo1980 og 2 andre
  • Laddar…
C
  • Liker
FG
  • Laddar…
OSB-platene forverrer lyddempingen, bruk kun fibergips.

S
FG skrev:
OSB-platene forverrer lydisoleringen, bruk kun fibergips.
nja ikke nevneverdig. eller ja. osb vet jeg ikke dog.bare plywood har spanet litt å gips eller plywwod gjør ingen stor forskjell i en 45mm basert iso/reg vegg

Takk for alle smarte tips! Det der med å dra fra hverandre 1 cm høres jo lurt ut. Spørsmålet er hvordan man enklest bygger på ytterregelene så de blir 55 mm? Jeg sjekket byggmax.se om det finnes 10 mm lekt, typ, for å sala på. Men jeg finner ingenting?
Og en 55 mm planke finnes vel knapt...?

pelig skrev:
Takk for alle smarte tips! Det der med å dra fra hverandre 1 cm høres jo lurt ut. Spørsmålet er hvordan man enklest bygger på ytterreglene så de blir 55 mm? Jeg sjekket byggmax.se om det finnes 10 mm lekter, typ, for å bygge på. Men jeg finner ingenting?
Og en 55 mm planke finnes vel neppe...?
Om du ikke har noe å kløyve reglene med så blir det selvfølgelig vanskeligere, du kan kanskje sette sammen 2 stk 28x70 så du får en 56x70, det burde holde.

Ettersom tråden handler om å maksimere lydisolasjonen, ser jeg ingen grunn til å bruke osb/plywood. Det fører til en forverring med rundt 3 dB fordi stivheten i overflatene øker, noe som senker koincidensen. Det er bedre å velge tunge materialer som Fermacell fibergipsplater som kan bære tunge objekter. Deretter er det selvsagt viktig å tette ordentlig. Hvis man ønsker å forbedre ytterligere, kan man montere platene asymmetrisk eller bruke flere gipslag med dämplim.

• Liker
7ender
  • Laddar…
7ender
Som sagt, skipp OSBn.
Når jeg bygde musikkrom brukte jeg doble gipslag om hverandre, og tettet begge lagene med latexfug rundt om og også i skjøtene.
Fungerer bra.
Med dempeklister skal det bli enda bedre, men kanskje overkill for deg.

Hmm, mer bra input, takk! Fermacell virker bra, men antagelig dyrt siden jeg ikke finner verken forhandler eller pris på hjemmesiden... :(

Peter2400 skrev:
Om du ikke har noe å kløyve stendrene med så blir det selvfølgelig vanskeligere, du kanskje kan slå sammen 2 stk 28x70 så du får en 56x70 det burde duge.
Ja, det ville jo bli riktig bredde men det føles tykt å deretter skru gjennom 70 mm virke når man skal feste? Men det kanskje ikke spiller noen rolle, takk uansett for tipset!

ricnym skrev:
Som sagt, hopp over OSBn.
Når jeg bygde musikkrom brukte jeg doble gipslag omlott, og tettet begge lagene med latexfog rundt om og også i skjøtene. Fungerer bra.
Høres jo fornuftig ut, hva hadde du for stendere? Stilte du dem omlott slik at lyden ikke kan transporteres via stendrene?

Årsaken til at jeg vil ha OSB-plater er for at det skal være enkelt om man vil henge opp noe. Jeg er litt imot borre/plugg i gips, blir så store stygge hull når man flytter på tingene. Men om dobbel gips er overlegent gips+osb/plyfa så kanskje det er det mest fornuftige likevel.

7ender
Ja, tanken er vel å gjøre det så vanskelig som mulig for lyden å sive gjennom. Men ved dobbeltgips antar jeg at man alltid legger platene omlott.
Jeg brukte eksisterende lekter; tverrstilte 90x45 trelekter, dvs bare 45 mm isolasjon.

Men grunntanken ved lydisolering er vel at man skal ha så stor masse som mulig. Så finner du noen sponplater som veier like mye eller mer enn en gipsplate, så burde det funke (isf osb).
Pluss at det skal være helt tett. Spar derfor ikke på tetningsmasse, f.eks. latexfugemasse som er relativt billig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.