cpalm skrev:
Du kjører halvparten av regelavstanden selvfølgelig = dobbelt så mange regler. annenhver ytre, annenhver indre.
Aha, jeg tenkte å spare og kjøre vanlig regelavstand :) Men med dobbelt så mange regler blir det jo ingen problem innser jeg nå, takk for tips!

C
Lurer dog på hvordan du skal løse isoleringen når du har 55 mellom platene. De saksete konstruksjoner jeg har sett har 90 ytterstendere og 70 stendere. Så har man isolert med doble 45-plater omlapp. At isoleringen ligger omlapp bidrar sikkert ytterligere til lydisolasjonen da det eliminerer alle små sprekker. Men det blir jo altfor trangt i ditt tilfelle. Og med enkle 45-plater får du en spalte. Du kan kanskje presse inn enkle 70-plater, men da må du jo skjære til dem i lengden også.

P.s. et lite bilde kan kanskje gjøre det tydeligere. Blått og grønt er altså vanlige standard 45 isoleringsplater.

Skjematisk tegning av isolasjonslag med blå og grønne 45 mm skiver plassert omlott mellom konstruksjonsregler i en veggkonstruksjon.

Sist redigert:
cpalm skrev:
Jeg lurer på hvordan du skal løse isoleringen når du har 55 mellom platene. De sjakkede konstruksjoner jeg har sett har 90 ytterregler og 70 regler. Så har man isolert med doble 45-plater omlott. At isoleringen ligger omlott bidrar sikkert ytterligere til lyddempingen da det eliminerer alle små sprekker. Men det blir jo altfor trangt i ditt tilfelle. Og med enkle 45-plater får du en spalte. Du kan kanskje presse i enkle 70-plater, men da må du skjære dem til i lengden også.

P.S. et lite bilde kan kanskje gjøre det tydeligere. Blått og grønt er altså vanlige standard 45 isoleringsplater.

[bilde]
Det holder med å fylle rommene mellom reglene med løst pakket isolasjon. I dette tilfelle 45 mm.

Sist redigert:
Kanonfin bilde, cpalm!
Jeg modifiserte den litt så nå tror jeg den er ganske skaleriktig hvordan det burde bli for meg.
Jeg har laget 2 alternativer, det ene ifølge Bjørns alternativ med 45 mm isolering og luft for øvrig.

Det andre alternativet med 1 cm isolering ekstra for å fylle ut hele rommet. Kanskje overkill, jeg vet ikke?

Byggetegning med to isolasjonsmetoder: øverst med 45 mm grønn isolasjon og gule luftrom, nederst med ekstra 1 cm blå isolasjon som fyller ut rommet.

Mikael_L
1 cm ekstra anser jeg være overkill - et sløseri med tid å holde på og pille med. :)

• Liker
Joak
  • Laddar…
For lydisolering er steinull bedre enn glassull. Steinull har bla. en høyere volumutvekt vs. glassull ved sammenligning ved samme strømningsmotstand. Strømningsmotstanden er det som avgjør materialets absorpsjonsegenskaper av lyd.

Isover er jo av naturlige grunner bundet til glassullprodukter. Når det gjelder andre sammenhenger kan glassullen være å foretrekke. Det handler om hvilken konstruksjon som menes og hvilken funksjon isoleringen skal fylle.

@ pelig;

Du trenger ikke fylle ut facket på dypet. Kjør bare med 45 mm.

Björn Melander skrev:
Du trenger ikke fylle ut rommet på dybden. Kjør bare med 45 mm.
OK, alternativ 1 med andre ord. Blir jo litt enklere...
Igjen, stor takk for engasjementet! :)

Oppfølgingsspørsmål, hvordan blir det når man bygger skyvedørskarmer? Det blir jo et hull i veggen når skyvedøren er lukket. Kan man isolere på en smart måte, eller det kanskje ikke spiller noen rolle?

Passer på med et relatert spørsmål (håper det ikke er for OT).
Hvor stor betydning har gulv og tak og hva kan man gjøre der, hvis det nå er sånn at lyd overføres også den veien? Jeg mener altså ikke mellom etasjer men mellom rom via gulv og tak ("under/over veggen" så og si).

Vi gjorde et slik bygg i sommer der vi delte av et rom for lille gutten som om et par år kommer inn i tenårene, krav til byggingen = lyddempende (spiller allerede i dag PS4 på rommet sitt, har parabol m.m. og har gjerne allerede litt volum. Utfordringen vi hadde var at det var i et hus med mange morsomme vinkler mellom gulv og tak samt mellom lang- og kortvegg (gammelt hus). Vi brukte stålstendere, veldig smidig å kappe/feste og dobbelt gips med OSB som vi fylte med isolasjon (45mm).

Men ikke glem, alt arbeidet du legger i å gjøre veggene dempede forsvinner helt om dere setter en billig dør som ikke demper spesielt mye eller ikke er så nøye rundt karmen. En hel vegg som skal gjøres lyddempende er lett, men når den "ødelegges" med en dør kommer ytterligere utfordring, så se nøye etter dør med karm som er lyddempende og vær nøye med isolasjon rundt denne. Som tidligere skrevet, vær nøye overalt i skjøter og hullgjennomføringer om lyden er det viktige i prosjektet, legg heller et par timer ekstra enn å i ettertid føle "hvorfor la jeg ikke den ekstra timen?"

Lykke til med byggingen!

Takk for tips Musto!
Faktum er at det ikke skal være noen dør i denne veggen :)
Derimot skal den ha to rette vinkler (tenk et 'S' med skarpe kanter). Det blir en utfordring å montere bjelkene i hjørnene slik at de ikke blir gjennomgående... Men det skal nok gå! Hvis jeg lager en god tegning kan jeg legge ut den her.

AskeHolst skrev:
Passer på med et relatert spørsmål (håper det ikke er for OT).
Hvor stor betydning har gulv og tak og hva kan man gjøre der, om det nå er sånn at lyd overføres også den veien? Jeg mener altså ikke mellom etasjer men mellom rom via gulv og tak ("under/over veggen" så å si).
Lyd tar alle mulige veier. For å redusere flanketransmisjon gjennom vegger, gulv og tak får man spore gipsplaten og tette med mykfug så delene ikke har direktekontakt. Hvis man f.eks. setter opp en skillevegg på et parkettgulv så vil lyden flanke via gulvet. Normalt sett er det kanskje ikke noen større problemer i boliger, men det kommer an på hvilke krav man har.

Diagram som illustrerer lydflankering gjennom vegger, gulv og tak, med numrerende piler som viser lydens bevegelser gjennom materialene.
Diagram som viser lydtransmisjon i bygning gjennom direkt transmisjon og flank-transmisjon, inkludert gulv, vegg og støvel som presser på gulvet.

• Liker
Björn Melander
  • Laddar…
Om veggen skal gå i vinkel (noe den skal i mitt tilfelle) burde man kunne gjøre slik for å unngå at stenderne blir gjennomgående.
Byggplan for en vinkelvegg med isolasjon i grønt og luft i gult. Viser løsning for å unngå gjennomgående reglar.
Nei nei, dette blir ikke det minste overarbeidet! :D

• Liker
Musto
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.