... ved dobbeltgips antar jeg at man alltid legger platene overlappende. Jeg brukte eksisterende stendere; tverrstilte 90x45 trestendere, dvs bare 45 mm isolasjon.
Nei jeg mener *stenderne* overlappende. Noen skrev her tidligere i tråden at man kan gjøre ytterstendere 10 mm bredere (tot 55 mm altså for isolasjon) og stille annenhver 45-stender mot rom 1 og annenhver mot rom 2. Om jeg har forstått riktig.
ricnym skrev:
Men grunntanken ved lydisolasjon er vel at man skal ha så stor masse som mulig. Så finner du noen sponplate som veier like mye eller mer enn en gipsplate, så burde det funke (if så osb). Pluss at det skal være helt tett. Ikke vær gjerrig med tetningsmasse, for eksempel latexfog som er relativt billig.
OK, kanskje gips+plywood er 'good enough' og gjødsle med fog m a o!
Hei!
Her kommer litt tilbakemelding på diskusjonen som forhåpentligvis retter ut evt. spørsmålstegn hva gjelder lydisoleringen av TS skillevegg.
Forskjellen i lydreduksjon mellom 2 gips vs. 1 gips + 1 OSB er ikke så stor. Forskjellen mellom et uisolert stenderfag vs. et isolert ditto er derimot enorm.
I bildet nedenfor kan vi se hva som skjer med noen forskjellige konfigurasjoner. Beregningene er gjort ut fra de diskusjonene som er ført her i tråden, dvs. 45 mm forskjøvne stendere på 55 mm syll. Observer at den praktiske lydreduksjonen (R'w) alltid er lavere sammenlignet med de teoretiske beregningene.
Den blå kurven viser beregningen for 2 gips /45 mm steinull/ 2 gips. Den røde kurven viser 1 gips + 1 OSB / 45 mm steinull/ 1 OSB + 1 gips. Som vi ser så isolerer begge konstruksjonene dårlig i lave frekvenser. Den første resonansen ved 80 Hz er koblet til luftspalten. Deretter isolerer begge konstruksjonene nokså likt frem til 1 kHz hvor OSB-varianten får en resonans tidligere sammenlignet med dobbeltgipsen.
Den grønne kurven er beregnet på kun massen av 4 gips.
Den rosa kurven viser hva som skjer hvis vi ikke isolerer rommene. Ganske stor forverring mao.
Noen tips:
Som tidligere nevnt er fugingen utrolig viktig. Konstruksjonen må bli helt lufttett. Gjelder også rundt dørkarmer, kabelgjennomføring, bokser osv. Finnes det overluftsdon, må disse erstattes med lyddemper som matches mot den tenkte veggkonstruksjonen. Platene skal alltid legges overlappende og skjøtes mot stender.
Bruk aldri byggskum, vanlig drev eller fugebånd med åpne celler til en lydisolerende konstruksjon. Når det gjelder isoleringen er steinull å foretrekke fremfor glassull. Flexibatt er alltid et godt valg.
Alternativt til å gjøre ytterstenderne tykkere er jo å høvle av 5mm på innerstenderne. Om du virkelig vil slanke veggen altså.
Jo det er jo en interessant tanke, skulle bare hatt en planhøvel da... Jeg var innom nærmeste byggevarehus og lette etter 10 mm lekter men det fantes selvfølgelig ikke. Derimot så jeg en masse småbord som brukes som mellomlegg i leveransene. De er ca 1 m lange og har profilen 10x48 mm. De fikk jeg gratis så jeg tok en anselig bunt! Borde funke å skjøte på, så får man ta ned noen mm akkurat der stenderne havner.
Björn Melander skrev:
Her kommer litt tilbakemelding på diskusjonen som forhåpentligvis retter ut eventuelle spørsmålstegn hva gjelder lydisoleringen av TS skillevegg.
Oi, det var en grundig redegjørelse må jeg si, stort takk! Interessant at 4 lag gips (grønne kurven) altså demper bedre enn 2+2 gips med isolasjon mellom, opp til 100Hz.
Hva representerer den turkise kurven?
Har du blandet sammen rød og blå kurve? Ellers tolker jeg det som at rød (gips+osb) er bedre...?
Vore interessant å se en sammenligning mellom a) 55 mm svill + skatrende stendere og b) 45 mm svill + gjennomgående stendere.
Hva bruker du for noe program?
Jo ser jo bra ut, men virker helt umulig å få tak i. Jeg finner i alle fall ikke Ultra Board på noen byggevarehus hjemmeside. Dessuten virker de bare å finnes i 90*120 cm, så da skal man skjøte både loddrett og vannrett...Hmm...
Hva representerer den turkise kurven?
Har du blandet sammen rød og blå kurve? Ellers tolker jeg det som at rød (gips+osb) er bedre...?
Det hadde vært interessant å se en sammenligning mellom a) 55 mm syll + kryssede regler og b) 45 mm syll + gjennomgående regler.
Aha, bra at du la merke til det. Rød kurve skal naturligvis være 2 lag gips og blå kurve 1 gips + 1 OSB.
Den turkise kurven viser bare massens egenskaper når man blander gips og OSB (2 gips+2 OSB). Å sammenligne med den grønne kurven som tilsvarer massen av 4 gips.
De kryssede reglene er avgjørende for lydreduksjonen her. Skulle man bruke felles regel kan man stort sett skippe den ene sidens plate materiale med nesten beholdt lydreduksjon. Så viktig er den frikoblingen som de kryssede reglene gir.
De flettede stendere er avgjørende for lydreduksjonen her. Skulle man bruke en felles stender kan man i stor grad droppe det ene sidens platemateriale med nesten beholdt lydreduksjon. Så viktig er den frakoblingen som de flettede stendere gir.
Føles som om det avgjør saken, stenderne skal flettes!
Har du kontroll på lydreduksjon om man bytter osb mot plywood? Jeg er fortsatt litt imot doble gips bare fordi det er enklere å skru i veggen om man har osb eller plywood bak gipsen. Om kurven for gips+plywood nærmer seg doble gips ville det jo vært bra. Gips+osb er jo åpenbart markant dårligere enn doble gips...
Hvis man nå skal legge lektene i saks og i tillegg legge platene omlappende, hvordan skrur man da fast ytterplaten? Den vil da i skjøten havne slik at man kun skrur i den indre platen, siden det ikke er noen lekt der.
La oss si at man bruker kryssfiner som lag 1, kan man da skru gipsen (lag 2) kun i kryssfineret i skjøten, altså ikke i lekt?
Midt på gipsplaten er det ikke noe problem, der vil det være en lekt, men problemet blir i ytterkant.
(Føles som om det ble et komplisert spørsmål, håper dere forstår uten at jeg trenger å tegne en tegning... )