107.441 lest ·
135 svar
107k lest
135 svar
OSB eller kryssfiner bak gips?
Renovator
· Gävleborg
· 8 216 innlegg
OSB!! Da blir elektrikeren glad. 
Alle byggeprosjektene jeg har vært på (bortsett fra budsjettprosjekter med enkelgips) har snekkerne brukt OSB. Skanska bruker OSB, og byggfirmaet jeg fikser elektrisiteten for, bruker også OSB bak gips.
Plyfa er vel så hardt at skruene nesten går i stykker?
//Patrik
Alle byggeprosjektene jeg har vært på (bortsett fra budsjettprosjekter med enkelgips) har snekkerne brukt OSB. Skanska bruker OSB, og byggfirmaet jeg fikser elektrisiteten for, bruker også OSB bak gips.
Plyfa er vel så hardt at skruene nesten går i stykker?
//Patrik
Sist redigert:
Renovator
· Gävleborg
· 8 216 innlegg
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 innlegg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5.586 innlegg
Det trengs ingen glipp med råspont ved montering, det blir litt bevegelsesrom når den tørker ordentlig. Dessuten er den det beste å skru i, og den knekker ingen gips, råspont kan monteres løpende når det gjelder innervegger som gipses, nesten null spill, det beste som finnes.Snailman skrev:
Jo men som du sett på lenken ovan så klarer sponplaten 258kg i vertikallast og 124kg i trekkende last. Det fremgår ikke av beijerlänken, men dette har man oppmålt gjennom å fylle et metallskap man har hengt opp med vekter, dvs en særdeles praktisk test som gjenspeiler virkeligheten.SBH skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 innlegg
Tja, jeg har i det minste seks snekkere og en hustilvirker i vennekretsen som nekter OSB. Tre av snekkerne monterer hus på løpende bånd. Det har kun med kvalitetssikring å gjøre.SBH skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 innlegg
Jeg skal spørre dem igjen om du virkelig er interessert i et svar. To av disse snekkere monterte selv sponplate bak gipsen i veggene i sine egne nybygde hus. OSB hadde de som gulvdekke.SBH skrev:
Som sagt; sponplaten har den ulempen at et skruehull bør forbores om den skal ha samme styrke eller bedre enn OSB.
hvorfor satte de ikke limfri spont i sine egne hus?Johan Gunverth skrev:Jeg skal spørre dem igjen om du virkelig er interessert i et svar. To av disse snekkerne monterte selv sponplate bak gipsen i veggene i sine egne nybygde hus. OSB hadde de som gulvbelegg.
Som sagt; sponplaten har den ulempen at et skruehull bør forbores om den skal ha samme styrke eller bedre enn OSB.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 innlegg
Beijer Byggs regnskap er jo (akkurat som tidligere) litt "interessant" med tanke på at de bruker sponplater på 1198mm for å kunne holde 1200c/c med 2mm sprekk, som krav. Hvor får man tak i disse platene med det uvanlige målet?
Hvorfor skriver produsenten ByggElit i sine monteringsanvisninger at man SKAL sette (1200-)platene kant mot kant og man bør lime endeskjøtene? Er det i det hele tatt sponplater for veggmontering Beijer skriver om?
Hvorfor skriver produsenten ByggElit i sine monteringsanvisninger at man SKAL sette (1200-)platene kant mot kant og man bør lime endeskjøtene? Er det i det hele tatt sponplater for veggmontering Beijer skriver om?