Hei!
Har noen spørsmål om markspist tømmer. Vi har sett på en gård der låvens tømmer har små hull etter larver eller lignende. Låven inkluderer blant annet en stall der de har hatt hester ganske nylig. Markhullene finnes imidlertid i hele låven.
I mine foreldres låve er det veldig markspist inne i det som har vært opphold for hester og kyr for lenge siden. Tømmeret er på noen steder så dårlig at det har begynt å gi etter. Disse markhullene finnes ikke andre steder i låven.
Det jeg lurer på nå er hvilke insekter som mest sannsynlig forårsaker dette (vest Sverige) og om det har noen sammenheng med dyr?
Takk på forhånd!
 
Jeg er ganske overbevist om at det er hestemaur som har angrepet tømmeret, ikke helt uvanlig. Sjekk om du ser små sponhauger under hullene, det er et godt tegn på at det er hestemaur. Jeg har hatt det i to tømmerhus (et uthus og et båthus) og sprøytet med spillolje uttynnet med parafin.
 
Tenkte å gjenopplive denne tråden litt.

Kjøpte nettopp et hus der det finnes en snekkerbod. Når vi nå har overtatt eiendommen har jeg funnet masse små hauger med finkornet støv under planker og treverk som er etterlatt av tidligere eieren i boden.

Legger ved bilde. Kan noen på stående fot si hva det er og hvordan jeg blir kvitt faenskapen? Er det hestemaur må tro?

Små hauger med finkornet støv under treplanker i en snekkerbod, muligens tegn på insektskader. Små hauger med finkornet støv under planker i en snekkerbod, mulig tegn på treborende insekter som hestemaur.
 
R
S Skystalker skrev:
Tenkte å gjenopplive denne tråden litt.

Kjøpte nettopp et hus hvor det finnes en snekkerbod. Når vi nå har overtatt eiendommen har jeg funnet masse små hauger med finkornet støv under planker og treverk som er etterlatt av den forrige eieren i boden.

Legger ved bilde. Kan noen på stående fot si hva det er og hvordan jeg blir kvitt elendigheten? Er det hestemaur mon tro?

[bilde] [bilde]
Hadde hestemaur en gang og det var mange.... det var ikke noe problem å høre når de spiste.
 
Jeg skal ta og lytte i morgen. Leste litt om hestemaur og de ser ut til å like vått eller råttent treverk. Alt i boden er imidlertid tørt...
 
R
Stripet barkbille, husbukk.... insektet altså.
 
Stripet borebille ville jeg gjette på. Vanlig i rom som ikke varmes opp om vinteren.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.