Hei,
Jeg holder på med å klargjøre den siste delen av huset vårt.
Det er et gammelt 2-plan hus fra slutten av 1700/begynnelsen av 1800. Akkurat denne delen av huset er tilbygget, men ingen vet når.

Rommet måler ca 6x6m, det er ingen vegger under som støtte, men husets "sal" er under.
Dette rommet har aldri blitt brukt til annet enn lagring tidligere, litt som et loftsrom.
Det har altså fungert som lager med ganske mye vekt på. Det har hellet en del og sviktet godt når man har gått/hoppet litt på gulvet.

Det lå et gammelt kilsaget tregulv med fris i hele rommet, dette er fjernet og jeg holder på å høvle det mens jeg skriver. Tanken er selvfølgelig å gjenbruke det.

De eksisterende stokkene ligger på ca cc80. Det jeg har gjort er å lime og skru nye regler på hver side av bjelkene, disse har målene 45x220. Det er dog jækla vanskelig å lime mot en skjev bjelke, så høyst sannsynlig er limet virkningsløst.
Etter det har jeg satt kortlinger, 3x i hvert "fag".

Er dette tilstrekkelig? Nå er det cc60 mellom de nye reglene.
Det kommer til å bli noen barnerom i dette rommet, så flere vegger vil således binde sammen gulv og tak.

Nå er gulvet ca 22mm tykt etter høvling. Gulvet er med not og løs fjær.

Er dette tykt nok eller bør jeg legge gulvspån under tregulvet? Jeg så at det finnes tynnere, både 12mm og 16mm å kjøpe. 22mm føles overkill og jeg er bekymret for takhøyden, det forsvant mye når jeg rettet opp det.

Jeg trenger litt råd om dette.

Se bilder.
Rom under renovering med synlige gulvrammer, isolasjonsmateriale i mellom, en støvsuger, verktøy og en pakke med isolasjon.
Gul isolasjon mellom trebjelker i et renovert rom, med synlige vinduer og tømmervegger i et gammelt hus.

/Johan

Snyggt! Jeg har gjort nesten nøyaktig samme jobben for et par måneder siden i et omtrent like stort rom.

Jeg kanskje misforstår, men er ditt spørsmål om ditt nå rettede mellomgulv vil være tilstrekkelig for å kunne bruke rommet? I så fall tør jeg påstå at det mer enn holder.

Det holdt før også. Tømmeret er bærende og ment å være det. Så dine forsterkninger fungerer mest som retting av gulvet.

Ditt gulv på 22 mm må anses som tilstrekkelig, ettersom gulvspon som brukes som undergulv er 22 mm og man kunne bare lagt f.eks. et teppe på det som ikke bidrar med noen styrke.

F.ø. finnes træguiden å se på, men det stemmer ikke overens med ditt tilfelle. Dine bjelkers spennvidde er ikke 6 meter, fordi de er skrudd i tømmeret som bærer og dermed har spennvidden.

F.ø. hadde jeg også, etter retting av mitt 6 toms tømmer gulv, cc 60 men med 45 x 145 mm bjelker. Jeg limte ikke, brukte dog skikkelige skruer - 6 x 160 mm.

22 mm råspont (eller motsvarende) holder godt til cc 60 cm.

Takk for deres svar!
At det holder tror jeg nok.
Jeg vil bare at det skal føles stabilt og bra uten for mye "svai" på midten.

Hadde det vært en god idé å felle inn noen limtrebjelker mellom stokkene, eller anser dere det å være overkurs?

Jeg var for øvrig oppe på loftet i dag, der gynger det skikkelig på midten.
Men kanskje brukte man mindre stokker der fordi ingen uansett skulle være der oppe?

Det oppfyller jo ikke nybyggstandard med hensyn til svikt og deformasjon. Men, det blir jo betydelig bedre enn hva det var tidligere, noe man ved renovering mange ganger får være fornøyd med :)

Hei
Jeg ville sikre at reglene som sitter i bjelkene sitter ordentlig, kanskje finnes det noe lim å helle ned mellom regler og bjelker.
Det er viktig at de sitter ordentlig.
Så ville jeg kryssregle eller sette kortlinger imellom som jeg skruelimfast.
Sist men ikke minst sørge for at de korte bitene som ligger på tvers av bjelkene mellom reglene ligger midt for kortlingene mellom reglene som sitter på bjelkene.
Alt skal være stumt og ingenting skal ligge uten støtte.

Fint at du høvler og legger tilbake det gamle gulvet :-)
/Workingclasshero

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.