Jeg har planlagt å bygge et rom (10m2) i boden som man kan ha noen plusgrader i om vinteren, det er i dags dato bygget av siporex i store blokker og tak av eternitt uten noen som helst isolasjon.

Det jeg trenger hjelp med, er hvordan man skal gjøre med luftspalte, isolasjon, plast osv. Veggene er som sagt av Siporex 150mm antageligvis.

Jeg ser etter en konstruksjon som kan klare seg uten varme fra innsiden i fremtiden, søkte i forumet og ble litt usikker på dette med plastens fordeler og ulemper på f.eks. sommeren når det blir varmere ute enn inne?

Men uansett så vurderer jeg å gjøre på følgende måte!

1. Yttervegg i Siporex.
2. 45mm lekt (som luftspalte)
3. Vindsperre.
4. 70mm lekt & Isolasjon.
5. Aldersbestandig plast.
6. Sponplate / Gips

Er dette en korrekt måte å bygge på? Unnskyld stavefeilene som kan finnes, vanskelig å sove når man har viktige tanker for seg :blushing:

• Liker
Carljohan74
  • Laddar…
Finnes sikkert like mange meninger som medlemmer ;)
Jeg begynner :)
Uten å vite hvordan det fungerer over tid skal jeg tilføye.
Ser at du vil ha 70mm isolering alternativt bygge ut 115mm med isolering/luftspalte.
Et alternativ som burde fungere i et kaldlager er å skru fast osb/plywood gjennom 70 eller 100mm celleplast med noenlunde lange skruer.
Borre og plugge før og så finne skruehullene er litt sport men det går :D

Siporex er et bra veggmateriale, så spesielt uisolert ville jeg ikke si at boden din er. Huset mitt er delvis bygget av store siporexelement, og ved renovering av dette sjekket jeg litt rundt: Noen plast i veggen ble ikke anbefalt. Isolasjon ble foreslått primært montert på utsiden. Vil du ha gips på innsiden, kan den limes direkte på siporexen.

Vegg som ikke er en del av ytterveggene ville jeg nok bygge uten plast siden du vil kunne bruke det uten varme.

Blindnit skrev:
Finnes sikkert like mange meninger som medlemmer ;)
Jeg begynner :)
Uten å vite hvordan det fungerer over tid skal jeg tilføye.
Ser at du vil ha 70mm isolasjon eller bygge ut 115mm med isolasjon/luftspalte.
Et alternativ som burde fungere i et kaldfjøs er å skru fast osb/plywood gjennom 70 eller 100mm celleplast med ganske lange skruer.
Borre og plugge på forhånd og så finne skruehullene er litt sport, men det går :D
Funderinger omkring isopor direkte mot siporex har jeg hatt, men hvordan gjør man med den resterende delen av innerveggen trinn for trinn? Her trengs det vel ingen Å-B Plast innenfor? Vil man kunne feste OSB-plater uten å lete etter plugghull er det vel bare å regel og stoppe isoporen mellom akkurat som man gjør med vanlig isolasjon? :P

MathiasS skrev:
Siporex er et bra veggmateriale, så spesielt uisolert ville jeg ikke si at ditt lager er. Mitt hus er delvis bygget av store sipirexelementer, og ved renovering av dette hørte jeg meg for litt: Noen plast i veggen ble ikke anbefalt. Isolasjon ble foreslått i første omgang å monteres på utsiden. Vil du ha gips på innsiden, kan den limes direkte på siporexen.

Vegger som ikke er en del av ytterveggene ville jeg nok bygge uten plast fordi du vil kunne bruke uten varme.
Jeg er klar over at Siporexen isolerer godt :) Mente tilleggsisolering, men det forstod du jo! Dessverre finnes det ingen mulighet for å isolere fra utsiden da rommet i seg bare vil dekke 1/4 av den totale bygningen og ligger midt i den.

Hvis jeg forstod deg rett, så kan man bruke plast, men bare på yttervegger? og tak?

Tenkte kun cellplast mot vegg uten lekter, deretter skru gjennom den via OSB/plywood.
Synes jeg skrev det? ;)
Da slipper du å lekte mot veggen og problemet det kan innebære.
Samtidig er nok mye av dagens "konstruksjonsproblemer" egentlig høyst avhengig av dårlig materiale.

Selv "renoverer" jeg og kaster blant annet 60 år gammelt kjernevirke for å erstatte med "nytt frisk rett" samt limt sagspon i stedet for ekte tre.
Generasjoner etter oss kommer til å kalle oss "de store idiotene".

Blindnit skrev:
Da slipper du å legge lekter mot veggen og problemet det kan innebære.
Så er nok mye av dagens "konstruksjonsproblem" egentlig høyst avhengig av dårlig materiale.
Hva slags problem sikter du til?

Hvis jeg skulle velge Frigolit på veggene, hva gjør jeg med taket? Nå er der som sagt bare eternitt i dag og det er ikke 100% tett.

Min tanke med taket er å legge et lag plast under de skrå "taklektene" slik at eventuell fukt som kommer gjennom taket renner ned i luftspalten. Men velger jeg å lime frigolit blir det jo ingen luftspalte...

Jeg mener at noe plast skal du ikke bruke i tilknytning til siporexveggen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.