Jeg har et isolert lager som jeg ikke varmer opp, men ønsker å bygge et oppvarmet rom i lageret for oppbevaring av f.eks. høytrykksspyler og annet som trenger å stå i plussgrader. Jeg vil rett og slett spare litt energi ved å bare varme opp 10m2 i stedet for 25.
Min tanke er å sette opp en vegg med 45X70mm stendere, isolere og kle med platemateriale.
Tenker jeg riktig når jeg funderer sånn her?
12mm sponplate på den kalde siden, 70mm isolasjon, dampsperre og deretter 12mm spon igjen på den varme siden.
En lagerdør for varmt lager.
I rommet blir det et lite veggmontert element med stikkontakt-tilkobling.
Trenger jeg en luftespalte? Noe materiale innenfor sponplaten på den kalde siden?
Min tanke er å sette opp en vegg med 45X70mm stendere, isolere og kle med platemateriale.
Tenker jeg riktig når jeg funderer sånn her?
12mm sponplate på den kalde siden, 70mm isolasjon, dampsperre og deretter 12mm spon igjen på den varme siden.
En lagerdør for varmt lager.
I rommet blir det et lite veggmontert element med stikkontakt-tilkobling.
Trenger jeg en luftespalte? Noe materiale innenfor sponplaten på den kalde siden?
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 8 594 innlegg
Jeg ville konstruert det likt som en yttervegg.
Jeg foretrekker dessuten en dampbrems i stedet for en sperre, slik at eventuell fuktighet som kan komme inn også kan komme ut, og hvis man ikke har det konstant oppvarmet kan kondenspunktet snu seg, men med såpass lite isolasjon spiller det trolig mindre rolle.
Jeg foretrekker dessuten en dampbrems i stedet for en sperre, slik at eventuell fuktighet som kan komme inn også kan komme ut, og hvis man ikke har det konstant oppvarmet kan kondenspunktet snu seg, men med såpass lite isolasjon spiller det trolig mindre rolle.
Takk for synspunkt.klaskarlsson skrev:
Med yttervegg, tenker du vindsperre på kaldesiden? Eller kanskje en dampbrems på begge sider?
Det blir jo ikke noe "vær" på noen side i form av vind eller regn.
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 8 594 innlegg
Træguiden har en bra anbefaling.G gaidin skrev:
Du trenger jo ikke bygge opp doble beskyttelser selvfølgelig, så "panel" for eksempel bortfaller. Men i hvert fall to av veggene blir typ yttervegger om jeg forsto det rett? De andre blir typ isolerte innvendige vegger?
https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktiv-utformning/stomme/vaggar/yttervaggar/
Jeg skal skjære av lageret med en vegg så det blir tre yttervegger og en vegg som grenser til den kalde delen av lageret.klaskarlsson skrev:
Skal sjekke ut guiden, takk!
Er det ikke litt overkill å lage en til yttervegg? Jeg tenker at det holder med en vanlig isolert innervegg. Vindsperre finnes jo i de eksisterende ytterveggene og dampsperre burde ikke trenges når det bare er 70 mm isolasjon og antageligvis relativt lite fuktighet hvis det bare brukes til lagring.
Dessuten vil det være et par kanaler for selvtrekksventilasjon så resten av boden også får litt spillvarme, jeg vil ikke ha det helt kaldt.W Weimik skrev:Er det ikke litt overkill å lage en til yttervegg? Jeg tenker at det holder med en vanlig isolert innervegg. Vindtett duk finnes jo i de eksisterende ytterveggene, og dampsperre burde ikke være nødvendig når det bare er 70 mm isolasjon og sannsynligvis relativt lite fuktighet hvis det bare brukes til lagring.
Fuktig kan det jo derimot bli med stående høytrykksspyler, vannslanger osv., men det er vel bare midlertidig om høsten når jeg setter inn tingene.
Dampsperre tror jeg normalt trengs for å håndtere fuktigheten fra mennesker. En person avgir ca. 2 liter vann per døgn, så fuktigheten fra ting du setter inn i lageret burde være ubetydelig i denne sammenhengen.G gaidin skrev:
Klikk her for å svare