Hei!

Lurer på om noen her kan fortelle hvordan en eventuell oppregling av en lettvegg bør gjøres på et gulv der det tversgående mellombjelkelaget på takplanet ikke faller i linje med den utplanlagte bærende lettveggen?

Setter man kortbiter mellom bjelkelagene!?! Hvilken dimensjon og avstand skal man da ha etc..?

Håper noen her forsto hva jeg sikter til ovenfor uten å ha en tegning vedlagt.

Nei hva mener du? Skal du innføre en bærende innervegg der etasjeskilleren ikke er dimensjonert for dette (typ har en tilsvarende bærende innervegg på planet under)?

Best at du prøver å forklare nøyere eller skisserer opp det hele.

Jeg forstår heller ikke hva som skal gjøres. Så en skisse ville vært bra.

Mellometasjen går i samme lengderetning som innerveggen jeg vil montere.

Problemet er at jeg må fore det opp på en eller annen måte hvis jeg ikke monterer innerveggen etter jeg har lagt gulvplater, men det er jo ikke korrekt vei å gå. Så spørsmålet er hvordan man bør fore opp mellom gulvbjelkene der jeg skal ha den bærende innerveggen.

Mener du virkelig at du hux flux skal kaste inn en bærende mellomvegg?

Hvorfor skulle den være bærende?
Hen skriver jo bare at veggen under er bærende.

1. Skruvlim en bit 28x70 på bjelken, på hver side i faget.
Øvre kanten på 28x70 115mm under bjelkelagets øvre kant.

2. Stå en 45x70 på disse. Skrus fra oven i bjelken. (Hvis det er cc60 på bjelkene).

3. Gjenta trinn 1 og 2 med passende cc-mål. Kanskje 60cm?

4. Legg en 45x120 langs med bjelkene (om du skal ha 45x70 til veggen) på 45x70'ene.

Denne skal være i vater med bjelkene som støtte for kommende gulvplate.

5. Legg en 45x70 oppå 45x120 som syll for veggen.

Sist redigert:
Min feil, leste feil...

Legg i en bjelke til som du stiller veggen på.

Men det er litt rart.
Du har en bærende vegg i underetasjen. Den veggen går i samme retning som bjelkelaget?
Så skal det opp en bærende vegg oppover.
Hva skal den bære opp, takstoler?

Kan det være slik at mellomveggen i øveretasjen ikke er bærende?
Da er det vel bare å sette den på gulvsponten.

S
er veggen bærende?
hvis ikke, sett kortbjelker på tvers på bjelkelaget.
relativt enkel løsning om du har tenkt det. virker på din holdning at det ikke er et seriøst spørsmål

SBH skrev:
er veggen bærende?
hvis ikke, sett kortlinger på tvers på bjelkelaget.
relativt enkel løsning hvis du tenkte deg om. virker på din holdning at det ikke er et seriøst spørsmål
Jo på den måten får man en stabil oppstilling av selve veggen. Men om den nye innerveggen virkelig vil være bærende, dvs lede ned taklast til mellombjelkelaget føles ikke det ok, om man ikke har forberedt for dette. I praksis vil jeg ha en tilsvarende bærende innervegg på planet under.

Et mellombjelkelag dimensjoneres jo for å ikke svikte med normal møbel- og personbelastning ved aktuell spennvidde. Å på dette ta ned taklaster kan bli veldig galt, spesielt her oppe i nord hvor jeg bor (snøsonen 3,0).

Til TS, jo dette forumet er fullt av nettsurfende byggherrer, men også fullt av kunnskap og velvilje. Jeg vet ikke hvordan jeg skal tolke dine "holdningsinnlegg".

Jeg har slettet en del ubehagelige innlegg og reaksjoner på dem.

Så får vi se om tråden kan spore riktig igjen.

Vi prøvde, men du ga så dårlig info at gi hjelp på...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.