5.655 lest ·
22 svar
6k lest
22 svar
Nytt verandatak
Haha. Vet hvordan det er.SnickarNicke skrev:Jeg som bare skulle bytte taket.... :S
Det er ikke bare å grave, jeg må rive terrassen også men det er kanskje det som trengs. Skal prøve å se litt mer når jeg har revet taket så får jeg se hvordan det ser ut der under.
Jeg tenkte en helgs arbeid men sånn blir det aldri... samme med "Jeg skal bare ta en øl.." d^_^b
Nå er taket og den øvre delen av begge veggene nede. Jeg rev også en del av den ytre veggen og shit så dårlig det var bygget.
Det står tre stolper i den ytre delen, men "bæringen" ligger ikke på stolpene. Det sitter en vinkel på hver side av stolpene (med tre skruer) som bæringen ligger på. Den som har gjort dette tidligere kan ikke ha visst så mye om hvordan en stabil løsning bør være. Det er et under at vinkelen har holdt mens "stolene" har rast (når snøen kom).
Det står tre stolper i den ytre delen, men "bæringen" ligger ikke på stolpene. Det sitter en vinkel på hver side av stolpene (med tre skruer) som bæringen ligger på. Den som har gjort dette tidligere kan ikke ha visst så mye om hvordan en stabil løsning bør være. Det er et under at vinkelen har holdt mens "stolene" har rast (når snøen kom).
Høres virkelig ut som at det har vært et skikkelig fuskebygg den verandaen. Enig med deg, de kan ikke ha visst mye om bygging, de kunne vel i det minste ha brukt bjelkesko i stedet for vinkeljern. Det beste er jo selvfølgelig å legge bjelken på stolpene.
Da fikk man jo vite at det finnes bærekraft i en vinkel.:wow:SnickarNicke skrev:Nå er taket og den øvre delen av begge veggene nede. Jeg rev også en del av den ytre veggen og shit va dårlig det var bygd.
Det står tre stolper i den ytre delen men "bærbjelken" ligger ikke på stolpene. Det sitter en vinkel på hver side av stolpene (med tre skruer) som bærbjelken ligger på. Den som har gjort dette tidligere kan ikke ha visst så mye om hvordan en stabil løsning bør være. Det er et under at vinkelen har holdt mens "stolene" har kollapset (når snøen kom).
Jeg kjente litt på stolpene, og de virker å sitte godt, så jeg kommer til å gjenbruke dem. Siden stolpene ikke bøyde seg med all den snøen som var, tror jeg at de vil holde i fremtiden også. Det er 3 stk 95x95 på 240cm.
Jeg har tenkt å sage ut i stolpene for bjelkelaget slik at det står i stolpen, da vil det være stabilt.
Bjelkelaget i veggen får bjelkesko, og jeg tror konstruksjonen blir tilstrekkelig stabil. Terrassen er jo ikke så stor, så jeg behøver ikke overdimensjonere.
Nå kommer det dessuten til å bli trykkimpregnert trevirke, noe det ikke var tidligere.
Jeg har tenkt å sage ut i stolpene for bjelkelaget slik at det står i stolpen, da vil det være stabilt.
Bjelkelaget i veggen får bjelkesko, og jeg tror konstruksjonen blir tilstrekkelig stabil. Terrassen er jo ikke så stor, så jeg behøver ikke overdimensjonere.
Nå kommer det dessuten til å bli trykkimpregnert trevirke, noe det ikke var tidligere.
Ja, mer enn 2" 3 i alle fall. :xbarajag skrev:
Er det så kraftig stolpe trenger du nok knappest være bekymret, den holder.SnickarNicke skrev:
280 skal det være... Og det er ikke stolpen jeg er bekymret for, det er hvordan den sitter der nede... Jeg har ingen anelse men siden den klarte snøen burde den sitte som den skal.
Her kommer litt bilder på hvordan det så ut før jeg rev.
Provisorisk støtte til snekkerNicke har tid

Litt tynt kanskje

Bærende?

Så bra ble det når jeg tok bort en overligger
Den var så råtten at alle spikrene satt igjen :O

Provisorisk støtte til snekkerNicke har tid

Litt tynt kanskje

Bærende?

Så bra ble det når jeg tok bort en overligger
Den var så råtten at alle spikrene satt igjen :O

Klikk her for å svare