Verandataket var for svakt bygd av forrige eier, og når snøen slapp fra taket, knakk hele konstruksjonen.
Det var et vanlig plasttak med hele vegger rundt, og jeg trenger litt hjelp med dimensjonen på bjelkene som jeg skal bygge opp det nye taket med. Det er altså kun et tak som jeg skal bygge.
Taket er ca. 6x4m, og jeg tenkte å sette en bjelke i husveggen (om den som finnes nå er for svak) og legge bjelkene på den som deretter går rett ut.
- Hvilken dimensjon skal jeg ha på bjelkene som går fra bjelken og ut (2" x 8)?
-- CC mellom bjelkene (60 cm)?
- Hvilken dimensjon skal jeg ha på "lekter" som plasttaket skal ligge på (2" x 2)?
-- CC lekter (45 cm)?
Takk.
Det var et vanlig plasttak med hele vegger rundt, og jeg trenger litt hjelp med dimensjonen på bjelkene som jeg skal bygge opp det nye taket med. Det er altså kun et tak som jeg skal bygge.
Taket er ca. 6x4m, og jeg tenkte å sette en bjelke i husveggen (om den som finnes nå er for svak) og legge bjelkene på den som deretter går rett ut.
- Hvilken dimensjon skal jeg ha på bjelkene som går fra bjelken og ut (2" x 8)?
-- CC mellom bjelkene (60 cm)?
- Hvilken dimensjon skal jeg ha på "lekter" som plasttaket skal ligge på (2" x 2)?
-- CC lekter (45 cm)?
Takk.
Sist redigert:
Rent spontant føles det som at 45*195 lekter med c/c 600 mm slik som du skriver burde være nok. Vil du regne litt på det selv kan du jo gå inn her http://www.byggbeskrivningar.se/ og se på deres dimensjoneringsprogram. Der kan du regne på terrasse med tak.
Jeg tenkte om det hadde kommet noen ny regel som jeg trengte å ta hensyn til... men da så, da er det bare å skru på som vanlig. 
(jeg fant ikke beregningsprogrammet)
(jeg fant ikke beregningsprogrammet)
Jeg som tenkte at dette skulle bli en liten finjobb....:O
Da har jeg vært og målt verandaen og kom fram til at den er 480 x 280 og veggene er ikke i det hele tatt stabile. (Verandaen tilhører er ikke min).
Når jeg så på den nåværende bjelkelinjen i veggen var det rent søppel og må rives. Det ser ut som et skikkelig juksebygg som ikke tåler litt snø (hvorfor jeg trenger å bygge om det). Jeg hadde tenkt å gjøre en enklere renovering da det kun er taket som trenger å byttes, men jeg innser at jeg også kommer til å måtte støtte opp veggene litt hvis de skal kunne holde.
Jeg har et alternativ.
På denne måten har jeg bygget et stabilt tak "inni" den gamle delen. Tror dere det fungerer? Eller skal jeg blåse bort hele dritten og bygge helt nytt (koster mer, men blir nok mye bedre)?
Da har jeg vært og målt verandaen og kom fram til at den er 480 x 280 og veggene er ikke i det hele tatt stabile. (Verandaen tilhører er ikke min).
Når jeg så på den nåværende bjelkelinjen i veggen var det rent søppel og må rives. Det ser ut som et skikkelig juksebygg som ikke tåler litt snø (hvorfor jeg trenger å bygge om det). Jeg hadde tenkt å gjøre en enklere renovering da det kun er taket som trenger å byttes, men jeg innser at jeg også kommer til å måtte støtte opp veggene litt hvis de skal kunne holde.
Jeg har et alternativ.
- Hvis jeg river taket og den ytre veggen (bare sideveggene igjen).
- Ny bjelkelinje på veggen med bjelkesko.
- Sette nye stolper i hvert hjørne som jeg deretter legger ytre takstoler på. De indre stolpene skrur jeg i veggen og de ytre skrur jeg i terrassebordregelen.
- Så henger jeg resterende takstoler i bjelkelinjen og på den ytre bjelkelinjen.
- Lekter med 2tom2 og så på med taket.
På denne måten har jeg bygget et stabilt tak "inni" den gamle delen. Tror dere det fungerer? Eller skal jeg blåse bort hele dritten og bygge helt nytt (koster mer, men blir nok mye bedre)?
Sist redigert:
Nei, det blir nok ikke helt samme kostnad siden det kommer til to vegger, men det kanskje lønner seg i lengden?Ola78 skrev:
Jeg hadde tenkt noe sånt:
http://www.vk.se/uploaded/image/2007/5/9/altan.jpg
Jeg tror det lønner seg i lengden at du bygger en ny veranda/terrasse. Lager du en terrasse som på bildet du lenket til blir det jo ikke så mange bjelker at det blir veldig dyrt å bygge nytt. Men jeg syntes at bjelken i forkanten på terrassen på bildet så litt spinkel ut, i alle fall når det kommer snø på taket, men jeg kan jo ta feil
Det er ikke "min" veranda på bildet, bare et eksempel.Ola78 skrev:Jeg tror det lønner seg i lengden at du lager en ny veranda/terrasse. Lager du en terrasse som på bildet du linket til blir det jo ikke så mange bjelker at det blir veldig dyrt å bygge nytt. Dog synes jeg at bjelken i forkant på terrassen på bildet så litt spinkel ut, i hvert fall når det kommer snø på taket, men jeg kan jo ta feil![]()
Jeg tenkte å bygge en lignende konstruksjon/stamme og den fremre bjelken kommer til å være betydelig sterkere enn den på bildet. Også litt fetere stolper, ellers tror jeg at takstolene rekker til 280cm ut (2" 4)?
Trodde ikke at det var din veranda, det var bare en ren refleksjon jeg gjorde. Virker som du har reagert på det også. Stolpene tenkte jeg også på, ikke fordi jeg ikke tror at stolpene på bildet ikke skulle klare tyngden men mer at det så så spinkelt ut.SnickarNicke skrev:
Jeg håper bare at trallen har en bra stamme slik at jeg kan feste stolpene ordentlig. Ellers vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Tips?
Jeg kunne også gjøre slik:
http://www.mark-bygg.se/Filer/altan/altan_stor%2044.JPG
Jeg kunne også gjøre slik:
http://www.mark-bygg.se/Filer/altan/altan_stor%2044.JPG
Sist redigert:
Grav et hull under stolpen, skru fast stolpen der du vil ha den, monter en stolpesko, støp i hullet så tappen på stolpeskoen havner i betongen.SnickarNicke skrev:
Lykke til
Jeg som bare skulle bytte taket.... :S
Det er ikke bare å grave, jeg trenger å rive trallen også men det er kanskje det som trengs. Skal prøve å se litt mer når jeg har revet taket så får jeg se hvordan det ser ut der under.
Jeg tenkte en helgs jobb men så blir det aldri... samme med "Jeg skal bare ta en øl.." d^_^b
Det er ikke bare å grave, jeg trenger å rive trallen også men det er kanskje det som trengs. Skal prøve å se litt mer når jeg har revet taket så får jeg se hvordan det ser ut der under.
Jeg tenkte en helgs jobb men så blir det aldri... samme med "Jeg skal bare ta en øl.." d^_^b