Jeg betalte ca 160:- kvm for 10 cm plater og betongen ferdig kostet ca 1000:- kbm og 500:- frakt uten moms. Så er det bare å regne. :P Jeg regnet på at ferdig betong ble billigere da jeg ikke har krok på bilen og da ville måtte kjøpe lev av sand mm for å blande selv. Tungt var det å kjøre inn ca 1 kbm for hånd og alene, men ca 1 time tok det og med tanke på at de tok ca 3500:- for pumpebil så var det lett sparte penger.

så hvor stor sluttsum ble det for deg med alt? hvor stort var rommet?

Rommet er på 10,8 kvm men prisen har jeg ikke kommet frem til ennå da jeg ikke har fått fakturaer fra Betongen eller de som hentet alle massene som ble gravd ut. Deretter vil disse tallene ikke kunne overføres på ditt gulv da mitt rom er et baderom så jeg har masse isolasjon og avløp som du sikkert ikke har i fyrrommet. ;)

har faktisk et avløp..: ;) takk for alle svar!

Hei,
Jeg har gjort akkurat det du skal gjøre, men startet om våren da man har en varm periode foran seg. Jeg syntes det var skummelt å grave bort og grave seg ned. Under mitt gamle betonggulv var det fjell og bergknuser (store steiner). Vår rådgiver sa at man for alt i verden IKKE skal gå under murfundamentet, altså muren som veggene står på. Det gjorde vi likevel noen steder fordi jeg til slutt fikk en følelse av hvor langt man kunne gå. Vi gikk på et sted ned omtrent 1,5 m da vi la avløpsrør.
Tips:
vi har isolert nedenfra og opp med (se mine tidligere innlegg) LECA kuler, geotekstilduk, plastfolie (byggplast 0,2) for å stenge ute eventuell markradon, 2 lag isodrän, altså totalt 20 cm, geotekstilduk samt avsluttet med armert betong 6c tror jeg det var (det der vet betongleverandøren). Deretter har vi valgt å støpe inn gulvvarme (vannbåren) i betonggulvet da man sparer gulvhøyde samt vann da det ut fra et energisynspunkt blir bedre (kan kobles til pellets osv). Så legger vi strøm, LAN, telefon, TV i gulvet for å unngå stygge kabelføringer på veggen. Arealet vi skal legge er 60+20 kvm (steg 2). Støping av 60 kvm koster ca. en 20-lapp (5,5 kbm) hvis du setter bort det, noe jeg anbefaler. isodrän 200*60=12 KSEK (se på blocket hvor jeg fant en som solgte for 100 SEK per kvm), videre trenger du armeringsmatter (5*2,35 koster 478+mva på Nyströms cement i Rö nord for Stockholm), najtråd, distanseklosser (1,8 per stykk hos nyströms inne i byen 3,5 !!!) og litt annet. LECA-kuler 92 SEK+mva veldig billig! Gulvvarmen går på 23 KSEK, noe som blir 6 sløyfer + reguleringsutstyr samt installasjon. Vi planlegger å installere et system kombinert bergvarme og solfanger med 2 akkumulatortanker eventuelt koblet til brikettoppvarming.

Lykke til
Mikael_hempulare ;D

• Liker
hanness
  • Laddar…
Mikael_hempulare

Hvorfor har du isodränplater og ikke vanlig billig celleplast. Du har jo allerede en plastfolie som stenger ute fuktigheten, hva skal man da med isodränplater ovenpå når disse er til for å transportere bort fuktighet.

Robert

Var også min fundering. Likeledes føles det unødvendig å bruke leca når isodrän er kapillærbrytende. Men kanskje noen har en egen seddelpresse i kjelleren. :P

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.