hei hvordan går jeg frem når jeg skal støpe nytt betonggulv tror det er bygd på 40 eller 50 tallet det er sprukket og ser for jævlig ut. virker ikke å være så tykk.typ 4 cm har tenkt å drenere huset og samtidig bytte avløpsrør osv. hvordan gjør jeg? :)

NJa men jeg blir jo mer eller mindre tvunget til å pigge opp hele gulvet. skal sette inn et nytt sluk og rør ut osv. og jeg tror ikke det finnes noen underliggende betongplate, men man kommer nok ned til sand eller hva det nå kan være i bakken der. hva skjer hvis jeg pigge opp gulvet? da står jo veggene på ingenting?

og jeg har et lite problem. i rommet står kjelen til huset, den skal bort og erstattes med et nytt pellets system. men for å kunne støpe nytt gulv må jo kjelen bort, da står huset uten varme, kulda kommer snart, å det er jo ikke bra. :P så skal jeg drenere rundt kjellerdelen. og bytte VVS rør ut til min tomtegrense. for det er vel bra å gjøre når man uansett er i gang.
hva starter jeg med? grave opp rørene utenfor huset så pigge frem dem i kjellergulvet og bytte dem og så fjerne kjelen deretter støpe raskt. og så inn med nytt varmesystem phu! eller?

vent til våren så går bytte av pannen smidigere da ingen varme trengs. mer tid for støping og annet .... om du kan overvintre i huset som det er nå...
gaia

nei det går ikke..:) ville blitt altfor dyrt. olje panne..

hvor lang tid trengs for en støping?

Begynn med å regne på hva det tar å bryte opp gulv, og når du likevel har gulvet oppe så sørg for å bytte avløpet og grav ut litt så du kan isolere. Når dette er gjort så er det "bare" å armer og bestille betong. Deretter skal jo betongen herde minst en måned så da har du litt humm.

hvor dypt trenger man å grave ut for isolasjon osv.! finnes det ingen side hvordan man går fram? skal det ikke være grus og sånt i bunnen eller sand?   :)
finnes det ingen raskere betong :P

Hvor mye du trenger å grave avhenger litt av hva du skal bruke rommet til. Skal du varme det som et vanlig rom, så er det jo bra om du graver slik at du får inn i hvert fall 20 cm isolasjon, deretter betong. Selv støpte jeg bare 7 cm, da jeg tror at det holder i det lille rommet uten belastning. (baderom). Men er det fyrrom som bare kommer til å være det, så kanskje det holder med litt mindre isolasjon men mer betong.

det kommer kun være fyrrom samt litt snekkerbod. kanskje det er klokt å isolere litt likevel. hvordan blir det med veggene hvis jeg graver ut? om platen nå er 5cm og jeg graver ut for isolering? tar ikke veggene slutt? kan man støpe likevel? :P og skal man gjøre noe spesielt hvis man har hatt problemer med fukt?

Veggene er støpt først så de står igjen hvis du ikke graver virkelig dypt. Er du bekymret, så begynn med et lite stykke og se. Har du hatt fuktproblemer så løses det med type isodrän eller leca kuler som kapillærbrytende. Selv la jeg 20 cm isodrän da jeg da slapp å grave ut for leca også. Og for et rent fyrrom så holder det nok med 7,5 cm isodrän så slipper du å grave ut så mye.

sorry men hva er isodrän?! ;D høres perfekt ut. det kjører jeg på..

En produsent av isolasjon av varianten "tillåta fuktvandring" Sjekk deres hjemmeside som ikke er vanskelig å finne frem til. ;) http://www.isodran.se/ første gjetning tror jeg at jeg fant frem dit på. 8) Finnes andre av samme type tror de heter porodrän eller noe.

Supertakk! :)

er isodrän dyrt? hva kan sluttsummen for et rom som er ca 5x5 meter bli med betong armering og alt?
Tenker å blande betongen selv. noen som vet omtrent!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.