Hei!
Jeg er nybakt huseier, og huset er nå under totalrenovering. Jeg er en glad amatør, men jeg skal prøve å gjøre en del ting selv, hadde jeg tenkt.

Huset har en ganske spesiell konstruksjon (se her: https://www.byggahus.se/forum/threads/1970-talsplathuset-fran-junga.228020/ ). Etter å ha revet ned det gamle gipstaket, kommer man direkte inn på plåt (se bilde), hvor gipsen var skrudd fast. Kanskje det høres rart ut, men les i den andre tråden hvis dere lurer på hva som egentlig foregår =)

Rom i oppussing med metalltak, gamle takplater på gulvet og arbeidsbord med verktøy. Veggene er delvis fjernet og råmaterialer ligger spredt rundt.

Min plan er å skru opp sånt som dette som lekter i taket cc60 https://www.byggmax.se/läkt-12x48-p08112048
og deretter sette opp https://www.byggmax.se/tak-väggpanel-10mm-vit-p10283 med spikerpistol.
Lekt + panel er 22 mm, tror dere det fungerer å feste panelet med 20mm dykkert (spikerpistol).

Som sagt, jeg er en ekte rookie, men ønsker å lære. Takk for all innspill!
Mvh Tobbe
 
Det der er vel en tynn MDF plate
Den skal med største sannsynlighet skrus i falsen på platen. Neste plates not skyves inn og skjuler skruvhodet.

så enklest er vel å skru det nye taket direkte i stålreglene.
 
GoC GoC skrev:
Det der er vel en tynn MDF plate
Den skal med største sannsynlighet skrues i falsen på platen. Neste plates not skyves inn og skjuler skruehodet.

så enklest er vel å skru det nye taket direkte i stålreglene.
Framgår ikke helt hva slags materiale det er i panelet, men burde vel være MDF om den er så tynn. Skru direkte i stålet hadde jo vært bra, slipper et arbeidsmoment! ;)
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.