I stedet for å male innertaket vurderer jeg å sette nye plater oppå (under) i stedet. Byggmax / smartpanel. Det eksisterende taket er sponplate festet direkte i takstolene og det er litt bølgete og har også en liten sprekk som tidligere eier har malt over. Kan jeg skru direkte i sponplaten eller trenger jeg å legge opp lekter på en måte?
Du får legge remser av for eksempel masonit i radene der du har tenkt å skru det nye taket.
Ah, bra idé. Jeg antar at du mener å fylle ut akkurat der det glipper, eller hele veien? Og om glippen er mindre enn 3,2mn, skal man slipe masoniten tynnere?
Sponplate i taket er jo ikke smarteste, den henger ned altfor lett.
Du vil ha problemer med å få nye plater til å bli plane.
Det blir litt Shakespeare, å legge mellom eller ikke legge mellom......
Ta ned sponplaten og sett opp kryssfiner, finnes også på Byggmax.
Ta ned sponplaten og sett plywood, finnes også på Byggmax.
Hmm... Det kjedelige med å fjerne sponplaten er at det ligger 20 cm sagflis rett ovenfor. Byttet i et lite skap som var fuktskadet, og det ble en hel del bare i det lille rommet.
Jeg fikk kalde føtter og dro ikke til ByggMax. Nærmest ytterveggen er det en saftig bulk på minst 10 mm, og det føles som litt vel mye å justere med masonite.
Ta et dypt pust, tenk etter....
Quick fix eller noe varig...
20 cm sagflis tilsvarer 10 cm mineralull.....
Quick fix, kjøp plywood og press den opp med en jekk slik at du har et rettere tak, ikke mer.
Varig, skyfle ut / sug ut med sugebil sagflisen, riv ned sponplaten, blås inn ecofiber som isolering, sett opp takplatene. Nå har du et rett tak med bedre isolering.
Eller enklest, lukk øynene litt og mal om sponplatetaket.
Eller enklest, lukk øynene litt og mal om sponplatetaket.
Protte
Det heller mot det faktisk. Litt dårlig økonomi akkurat nå, men vil passe på å fikse rommet nå i påskeferien når alle andre planer har blitt endret. Det er bare så kjedelig å male tak, så det virket så enkelt med nye plater.
En siste tanke bare, hva tror dere om gles og domkraft? Vinkelrett mot hengende buler? Å få opp store kryssfinerark virker vanskelig for én person.
PS. Har vurdert ecofiber, men tenkte ta det når økonomien har blitt bedre.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.