Skal gjøre i stand mitt gamle fyrrom til et displayrom for filmer, statuer og filmprops som jeg samler på.
Jeg holder akkurat nå på med å pigge bort noen gamle fundament som fyrkjeler og lignende har stått på. Skal deretter støpe igjen brønnen, flyte gulvet og slipe av et tynt lag på veggene for å få bort maling, sot og fett.
Tanken er så å legge en platonmatte på betongen (uisolert plate rett på bakken, huset er bygget -65) på med et spongulv (skal så legge rød heldekkende teppe, tenk kino) og så sette opp vegger med stålstendere 30-50mm fra eksisterende vegger, osb+gips. Bør man sette noen form for isolering fuktsperre bak osb-en? Langveggen med radiator er yttervegg. Ikke drenert, men skal bli innen 3 år.
Over radiatoren i hjørnet har jeg en ventilasjonskanal med naturlig trekk, tenkte evt sette inn en paxvifte med fuktsensor der direkte mot yttervegg, altså i glippen mellom yttervegg og de nye veggene med en hila-luke innenfor.
Hva tror dere om dette? Kan man gjøre slik? Andre alternativer? Er selv snekker men har dårlig peiling på alt som har med fukt eller rom i kjeller å gjøre.
Jeg ville unngå organisk materiale på gulvet, men samtidig prøve å få litt isolasjon oppå betongen. Styrofoam eller markplater dekket av en veldig tynn (3 cm) armert (nett, ikke armeringsstål) betongplate f.eks. Dropp OSB-en på veggene, isoler mellom stålstenderne (styrofoam eller steinull) og ikke sett dampsperre bak gipsen (den stenger inne den fuktigheten som allerede er der). Trenger du å kunne henge opp ting, sett inn kortlinger av stål eller noe lignende.
Jeg ville definitivt unngå nye vegger innenfor kjellerytterveggene.
Puss de glatte og isoler på utsiden.
Gulvet, hvis du ikke skal varme opp gulvet, så legg et isolert gulv med teppet oppå.
Jeg ville unngå organisk materiale på gulvet, men samtidig forsøke å få litt isolasjon oppå betongen. Isopor eller markplater dekket av en veldig tynn (3 cm) armert (nett ikke armeringsstål) betongplate f.eks.. Hopp over OSB:n på veggene, isoler mellom stålstenderne (isopor eller steinull) og sett ingen dampsperre bak gipsen (den stenger inne den fukt som allerede er der). Trenger du å kunne henge opp ting, sett støttebjelker av stål eller noe lignende.
Har siden dette innlegget pigget bort ytterligere en "kake" som var løs noen steder, dette har gjort gulvet enda mer ujevnt. Da budsjettet mitt for dette rommet er ganske lavt, og jeg har tilgang til så godt som gratis treverk, var min tanke å bruke 22×120 eller 28×70, feste det og få det i vater med stillskrue (samt støtte det opp med plastkiler) Som et budsjett-nivelleringssystem. Det vil bli ca 3 cm mellom treverk og platen som minst. Mellom "rekken" tenkte jeg å legge 30 isopor. Kan man lakkere "rekken" med en hard klarlakk, typ gulvlakk, for å beskytte mot fukt?
Om man går ut fra uttrykket "budsjett-nivell system" så kanskje løsningen din ikke er så dum. Blir det ikke bra, så har du ikke satset så mye penger. Med plastdistanser unngår du direkte kontakt mellom tre og betong, noe som er viktig. Med 30 styrofoam kan du da dekke hele betongoverflaten rundt plastdistanserne. Styrofoam er ikke helt damptett, kan vel nærmest beskrives som dampbestandig, men den tåler fukt og er ikke hygroskopisk. Rommet mellom styrofoamen og sponplaten bør være luftet. Det burde kunne fungere.
Om man utgår fra uttrykket "budsjett-nivå system" så kanskje din løsning ikke er så dum. Blir det ikke bra så har du ikke satset så mye penger. Med plastdistanser unngår du direkte kontakt mellom tre og betong, noe som er viktig. Med 30 frigolit kan du da dekke hele betongoverflaten rundt plastdistanser. Frigolit er ikke helt damptett, kan vel nærmest beskrives som damptreg, men den tåler fukt og er ikke hygroskopisk. Rommet mellom frigoliten og sponplaten bør være luftet. Det burde kunne fungere.
Ok! Ettersom grunnlaget er så ujevnt tenker jeg at det blir vanskelig å legge frigolit plant på betongen. Skal jeg jevne ut alt vil det stjele så mye av den allerede lave takhøyden. Min tanke var som på vedlagt bilde, hva tror du om det? Man kan jo legge en eller annen type plastkloss mellom frigolit og spongulvet så det ikke ligger tett mot hverandre.
Jeg synes frigolitens økning skal være på nivå med distansenes. Du må kunne jevne ut overflaten under frigolitten med sand eller lecakuler, f.eks.. Jeg synes det skal være en luftspalte under spongulvet.
Jeg synes polystyrenens topp skal være på nivå med distansene. Du må kunne jevne ut overflaten under polystyrenen med sand eller lecakuler, f.eks.. Jeg synes det skal være en luftspalte under flytegolvet.