Jeg vurderer litt å bygge hus. Det ligger et par år frem i tid, men jeg vil ha alt klart for meg når det først er tid.

Huset kommer med all sannsynlighet til å bygges i en eller annen steinvariant. Enten hele betongvegger, eller lecablokker.
Planløsningen blir med en underetasje med en etasje over bakkenivå.

Jeg kommer til å gjøre det meste selv med hjelp fra slekt og venner, det som vil kreve profesjonell innsats er muring av blokker, VVS- og elektrikerarbeid.

Hva kan et hus koste i runde trekk hvis man sikter på ca 170 kvm?
Jeg vet at det er vanskelig å sette en pris, men et sted mellom tommelen og armhulen hadde vært fint...  ;)

Om du ikke regner med tomten og tilkoblinger samt gjør nesten alt arbeidet selv - kan du bygge et hus for 700-1400 kkr. Da er det bare i prinsippet materialet og lovpålagte avgifter du betaler for.

Men det kan også koste hvor mye som helst avhengig av valg av materialer og hva du regner inn i prisen.

Jeg har venner som er i byggebransjen, med gode kontakter og billig material, som har bygget selv. De havner et sted i den størrelsesorden som er nevnt ovenfor. Men det var ingen steinhus!!!

Hvis du bygger normal standard med betongvegger uten egen arbeidsinnsats, så beregn ca 11.000 kr/kvm + tomt...

Dessverre varierer prisene kraftig mellom forsiden (vest) og baksiden av Sverige....

Men hva kan man regne med om man gjør det meste selv?

En kollega av meg skal bygge omtrent (170 kvm) slik du har beskrevet, og de har en kalkyle på rundt 1,4 - 1,5 millioner... Hva jeg kan forstå, så pleier det nesten alltid å komme noen uventede utgifter når man bygger hus.

Jo, forresten. Det bør vel nevnes at de også bygger trehus (10 mil nord for Stockholm), og de har på sin side en bekjent som er snekker.

Snekkervennen var ca 0,5 millioner lavere i pris enn tilsvarende husleverandører.

johawk3 skrev:
En kollega av meg skal bygge omtrent (170 kvm) som du har beskrevet og de har et budsjett på rundt 1,4 - 1,5 millioner...
Er dette bare huset? Eller alt inkludert tomt og avgifter?

Nja det var nok bare for huset.....

Han fikk dessuten tak i en billig tomt som han kjøpte av en bonde. Om jeg ikke husker feil så betalte han litt over 200000 for 12000 kvm.... Tomten ligger på landet i Västerås-trakten. Gjett om man blir misunnelig ;D ;D

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.