H HEM2121 skrev:
Platerne skal ikke festes, men ligge løse.
Da får du informere LK at det står feil i deres monteringsinstruksjon.
Instruksjoner fra LK Systems for montering av varmefordelingsplater i gulvbjelker, med beskrivelse av røravstand og platelegging.

• Liker
39x
  • Laddar…
H
P para skrev:
Da får du melde fra til LK at det står feil i deres monteringsinstruksjon.
[bilde]
Slik er det ikke med Uponor. Det stod klart og tydelig i deres instruksjoner at platene ikke skulle festes, platene skal jo kunne ekspandere fritt. Det er jo ikke snakk om noen kjempestor ekspansjon. Sannsynligvis forskjellige måter for forskjellige systemer antar jeg.

Sist redigert:
  • Liker
Roger Fundin
  • Laddar…
A
P para skrev:
Da får du melde fra til LK at det står feil i deres monteringsinstruksjon.
[bilde]
Dette er for legging i gles.

• Liker
Violina og 2 andre
  • Laddar…
P Peter Petterson skrev:
Ja, enkelte av gulvene går sammenhengende gjennom døråpninger, andre gjør ikke det. De verste oppbuktingene er nettopp rundt døråpninger, men finnes også i rom hvor gulvet kun ligger i akkurat det rommet!!
Har du gulv sammenhengende i forskjellige rom, så kan jeg tenke meg at du har ulik varme i de forskjellige rommene avhengig av hvor solen står eller ikke. Da kan det være slik at gulvene i de ulike rommene "beveger" seg forskjellig og gir spenn i gulvet, og det eneste som holder sammen de begge rommene er listen i døråpningen. Hvordan det er med de andre rommene hvor det kun er et gulv i ett rom har jeg ingen anelse om.

A
Alfredo Alfredo skrev:
Ikke for at jeg tror dette har noe med dine problemer å gjøre, men "får" det være så korte biter som bildet viser?

[bilde]
Det skal være 30cm som kortest en gulvplanke får være! Så lurer på hva slags klantefirma som har lagt det! Og hvis det ligger i flere rom uten skjøt under terskelen, er det ikke uvanlig at det blir knas!

• Liker
Roger Fundin
  • Laddar…
A Almedals skrev:
Har du gulv sammenhengende i forskjellige rom så kan jeg tenke meg at du har ulik varme i de forskjellige rommene avhengig av hvor solen står eller ikke. Da kan det være slik at gulvene i de forskjellige rommene "beveger" seg forskjellig og gir spenninger, og det eneste som holder sammen de begge rommene er bordet i døråpningen. Hvordan det er med de andre rommene der det kun er et gulv i et rom har jeg ingen anelse om.
Nei men vi har problemer over 3 plan. Også i rom der gulvet kun ligger i det rommet med. Men en bra idé ellers!

• Liker
TRJBerg
  • Laddar…
P Peter Petterson skrev:
Nei men vi har problemer over 3 plan. Også i rom hvor gulvet kun ligger i det rommet med. Men en god idé ellers!
Da skulle jeg ville påstå at det er noe galt med gulvet for du ser ut til å ha bra med gliper til vegg

• Liker
vbg-1
  • Laddar…
M Mortsken skrev:
Har du mer gulv igjen?
Sette sammen noen kvm og se om det går å se noe feil.
Har en del igjen, Skal teste dette i morgen. Dog er disse plankene rette og ikke i pakker lenger men skal gi det et forsøk

Hvor langt er det fra vegg til vegg her?
Finnes det noe under som støtter opp?

• Rom under oppussing med fyllmateriale mellom gulvbjelker og en halvferdig vegg. Utsikt fra vinduet og uisolerte veggflater.
D Danne213 skrev:
Hvor langt er det fra vegg til vegg her?
Finnes det noe under som støtter opp?
4 meter akkurat der, Under bjelkelaget ligger det planker, Gamle bjelkelaget er også fortsatt der og det nye bjelkelaget er skrudd/limt i det gamle for å rette opp gulvene. CC60 på bjelkelaget

P Peter Petterson skrev:
4 meter akkurat der. Under bjelkelaget ligger det planker. Gamle bjelkelaget er også fortsatt der, og det nye bjelkelaget er skrudd/limt i det gamle for å rette opp gulvene. CC60 på bjelkelaget.
Men har du 4 m langt og bare 120 høye bjelker? Eller hvor høye er originalene?

Dr Benz Dr Benz skrev:
Men har du 4 m langt og bare 120 høye lekter? Eller hvor høye er originalene?
Original lektene er 140 høye

Da sier jeg at du får svikt uansett. Det er ikke nok… bredere bjelker reduserer ikke svikten (”forsterkning/ retning med 120”). Det er høyden som avgjør..

• Liker
MONTREAL og 1 annen
  • Laddar…
Dr Benz Dr Benz skrev:
Da sier jeg at du får svikt uansett. Det er ikke nok... bredere bjelker reduserer ikke svikten (”forsterkning/retting med 120”). Det er høyden som avgjør..
Sry org bjelkelag er 200 samt at det ligger jo overlappet så 1 bjelke tar jo ikke 4 m spennvidde av org bjelkene

• Liker
Roger Fundin
  • Laddar…
P Peter Petterson skrev:
Sry org bjelkelag er 200 samt at det ligger jo overlapp så 1 regel tar jo ikke 4 m spennvidde av org reglene
Bra. 😊

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.