68.159 lest ·
259 svar
68k lest
259 svar
Nylagt gulv svikter på 3 plan og i alle rom
Jeg la selv akkurat dette lyse ask 3-stavs Barlinek-gulvet i mai. Underlag er betong, platonmatte (med ventilasjon "under", sk mekventgulv), grålumpapp, gulvet. 18 kvm kanskje, et soverom. Rh har ligget rundt 60% siden begynnelsen av august.P Peter Petterson skrev:
Har ingen gode forslag men kan gi mitt perspektiv. Gulvet reiste seg på den ene siden ved legging, men ingenting som forstyrrer akkurat der. Klemte det ned med sokkellist, nå har gulvet lagt seg. Seng, piano, skrivebord vant over spenningene. Knirket en del en måned, nå bare litt "settningslyder" hvis man har vært borte en stund. Har ingen gliper på kortsidene. Men det er jo virkelig ikke noe "klikk-gulv" som det selges som. Ble en del vondt i hånden/gummiklubbe for å få det til å klikke ordentlig på plass. Glad jeg har lagt mye gulv og innså det tidlig. Gjorde om de første radene.
La et annet Barlinek parkett i forrige huset, i hall/soverom. Samme type "klikk". Det knirker fortsatt veldig mye, likevel ingen gliper. På spon over bjelkelag i andre etasje, med en slags grønn "foam". Kan tenke meg at det der skyldes litt for "sviktende" underlag, det beveger seg nok litt i skjøtene som knirker. Kanskje dårlig gulv, at de 3 stavene knirker eller noe.. Men jeg er ikke noe fan av klikkteknikken som byggmaxgulvene har. Bra pris, dog, og fine.
Akkurat slik de første månedene! Spesiell følelse, ikke helt som parkett! Men det gikk over her (se forrige innlegg).L Lutte skrev:
Hei!!J Joak skrev:
Link gjerne til den infoen, Nei det har ikke blitt satt noen støtte rundt/klosser. Spurte om det men fikk bare til svar at kun cc60 var krav. Har heller ikke klart å finne det du påstår når jeg har søkt
Dessuten fantes det krav om å ikke ha 2 skjøter i samme felt når man la gulvsponet, og det vet jeg at de har hatt kontroll på og fulgt.
Samt minste lengde på gulvspon.
Fra LKP Peter Petterson skrev:Hei!!
Link gjerne til den infoen, Nei det har ikke blitt satt noen støtte rundt/kortlinger. Spurte om det men det var kun cc60 som var krav fikk jeg til svar. Har heller ikke kunnet finne det du påstår når jeg har søkt
Siden fantes det krav om å ikke ha 2 skjøter i samme rom når man la gulvsponet, og det vet jeg de har hatt kontroll på og fulgt.
Samt minste lengde på gulvspon
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 8 221 innlegg
Det er ikke sånn at man ikke har hatt mellomrom mellom vegg og gulv ved gjennomføringene nettopp da?P Peter Petterson skrev:
Dvs under listene er det ok, men på visse steder er det for lite og det presser opp gulvene?
Da kan det kanskje fikses mer lokalt med multiverktøy.
Men til slutt: Enten reklamerer du eller så begynner du å feilsøke/fikse selv og må ty til "fix-løsninger" – for da vil sannsynligvis ikke firmaet ta i det senere.
Nei, fikse selv finnes ikke på kartet.klaskarlsson skrev:
Er det ikke slik at det har vært mellomrom mellom vegg og gulv ved gjennomføringene akkurat da?
Altså under listene er det ok, men på visse steder er det for lite og det presser opp gulvene?
Da kanskje det går an å fikse mer lokalt med multiverktøy.
Men til syvende og sist: Enten reklamerer du eller så begynner du å feilsøke/fikse selv og må ty til "fix-løsninger" - for da vil trolig ikke firmaet ta i det senere.
Jeg har nettopp snakket med autorisert takstmann som kommer ut Uke 39 og gir en skriftlig vurdering samt finner årsak til problemet, deretter må den som har ansvaret for at det har blitt slik løse det så vi blir fornøyd!
Har du en 360 laser? Isåfall kan du sette den ut og se om gulvet er jevnt eller ikke. Uten belastning. For hvis gulvet er jevnt og bærekonstruksjonen er jevn, så kan det bare være gulvspon (ytterst utrolig) eller plater/slanger som ikke har ligget riktig mot.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 570 innlegg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5.570 innlegg
Ikke fagmessig riktig utført er en setning du kan bruke. AMA er en norm men sier materialprodusenten at det skal legges med høyere krav enn hva AMA har så er det materialprodusentens anvisninger som gjelder for å være fagmessig riktig utført. AMA tar bl.a. opp helling og høydeforskjeller på gulv.P Peter Petterson skrev: