Jeg håpet å slippe et slikt innlegg under vår byggtid, men tydeligvis er det likevel tid for et. Så langt har vi støtt på en del som vi synes har blitt feil, men... Jeg håper virkelig at det er vi som er uvitende og unødvendig nervøse i forhold til byggingen.

Vi har engasjert en husfirma og har kun skrevet en avtale med denne. Ingen andre avtaler. Vår avtale er at husleverandøren leverer hele huset, men vi setter selv inn kjøkkenstamme og skap. Vi er nå så langt i prosessen at kjøkkenet er halvveis på plass, og malerfirmaet kommer neste uke.

Disse bekymringene har vi støtt på:

> Da vi begynte å sette opp kjøkkenstammer og skap, merket vi at det ikke er noe å feste regelverket i bak gipsplatene, så vi måtte ta hull på plasten i veggen noen steder. Er det virkelig slik man skal måtte gjøre det?

> Det trekker kaldt rundt vannrøret under vasken som vi har i vår kjøkkenøy. Dessuten var også de rørene trukket feil, så det var med et nødskrik at vannrøret kom opp bak kjøkkenøya....

> Husleverandøren oppmuntret oss til å begynne å sette inn kjøkkenet etter at VVS-en og elektrisk opplegg var ferdig, men før gulv og maleren kommer. Men noen trykktesting har ikke skjedd, likevel ble vi oppmuntret til dette. Husleverandøren ga meg et meningsfullt "jeg lover deg at det ikke kommer til å lekke". Så nå er kjøkkenet på plass, og vi får vel håpe det ikke er noen lekkasje bak... Siden kjøkkenet ligger på oss, vil husleverandøren sannsynligvis legge ansvaret på oss fordi vi laget hull i veggen. Men hva fantes som alternativ?

> Vi spurte husleverandøren om grunnlaget har blitt oppmålt, men det påstod de aldri blir gjort i det hele tatt. Grunnen er veldig ujevn, bulkete med avvik opp mot 5 mm. Ifølge husleverandøren er det opp til flisleggerne å slipe dette før gulvene legges, men vi er jo bekymret for at det skal bli slurv. Ingen vil jo gjerne ta ansvar for hva noen andre har gjort før....

> Avløpsrøret som går videre opp til øvre plan, kommer opp i platen slik at det har havnet midt i en veggregel. Det har snekkeren løst ved ganske enkelt å la et hull i sponplaten og gipsplaten. Så røret stikker ut et stykke fra veggen. Nå er dette bak kjøleskap og fryser, men likevel.

> Vaskerommet: i grunnlaget i vaskerommet kommer det opp rør for bl.a. vann og avløp. Disse rørene har havnet så langt inn i rommet at plassen for teknikk (i henhold til plantegningen) blir kompromittert. Er dette virkelig ok?

Skal det virkelig være slik? Og hvis vi ikke hadde vært og blandet oss inn, hadde vi antagelig aldri merket noe av dette - før det skjer noe eller det blir tid for å renovere.

Er vi overdreven bekymret?

Bilder?

De eneste bildene vi har akkurat nå er disse: bildene er tatt før spon og gips ble satt på.

Rørene som kommer opp i vaskerommet:

Rør og avløp i vaskerom før spån og gips ble satt opp, med flere fargede rør mot ubearbeidet vegg ved innervægg.

Avløpet som havnet midt i en innervegg:

Innvendig rom under bygging med synlige trekonstruksjoner og avløpsrør stikkende opp fra gulvet midt i en fremtidig vegg.

Få inn en uavhengig takstmann nå. Få tak i en snarest.
Bilde 1;
Gipsen rundt vinduet ser ut til å være ganske dårlig utført. Plastikken som stikker fram ved vinduet ser heller ikke ok ut, den burde vært brettet inn og tilkoblet fugene rundt vinduskarmen og tetta/tapet i hjørnene. Støpingen ser ut til å være gjort en bøtte om gangen fra en betongblander. Men avvik på 5 mm pleier å være akseptabelt i en plate.
Ingen anelse om teknikken blir et problem med vannrør, ser ikke hvordan det er tenkt å fungere.

Bilde 2;
Klønete utført med rørene, ingen katastrofe men dårlig. Man kunne byttet til smartlinerør for å redde det litt når man innså feilen da det bare ser ut til å være muffedelen som stikker utenfor. Enda bedre hadde vært å gjøre veggen tykkere når man slo den ut og innså at den skulle gå innenfor rørets diameter.
Igjen, svært stygg støping men sikkert innenfor marginene.
MEN, den der veggen ser jo helt forferdelig ut. Nå håper jeg og antar at bjelkelaget er frittbærende med tanke på at den ser ut til å være grovt dimensjonert. Er det meningen at bjelkelaget skal ha støtte av veggen så er det forferdelig. Det er jo ingen steder å ta ned lasten fra de kappede stenderne. Stenderavstanden fra andre til tredje stender fra høyre ser veldig stor ut men kan være en synsbedrag. Ta en titt i tegningene så dere får se hva som er bærevegg og ikke i alle fall.
Og få inn en takstmann, det vil nok lønne seg slik det ser ut. Og sørg for at de trykktester straks.

Er det ikke noe installasjonssjikt i huset i det hele tatt?

Har dere en kontrollansvarlig? I så fall skal han gjøre jobben sin eller bytt til en annen om han virker treg.

Bilde 2: Ettersom regelverket ser stabilt ut i veggen burde den være bærende (eller svevende kanskje om man ser på de 2 reglene ved fordelingsskapet for gulvvarmen.....). Har dere sett på tegningene?

Vi er ikke i bransjen i det hele tatt, noe som gjør det hele enda vanskeligere. Vi har ikke veldig god oversikt over hvordan det skal være, men har av og til fått innspill fra bekjente som er i bransjen og som uttaler seg om ting som virker gale.

Skal absolutt kontakte vår KA i morgen. Jeg har kontaktet ham tidligere via e-post, men vi får ikke noe svar...

Angående veggen der, så er den fribærende. Det er en løsning som de gjorde for oss slik at vi kunne få inn kjøkken i full høyde, da det egentlig er en synlig metallbjelke der i originaltegningen.

Vi har ikke sett på tegningene. Nå må jeg skamme meg, men det er fordi vår KA sa til oss at "den der bunten med papir trenger dere ikke ha". Riktig dumt, men nå vet vi jo det...

KA derimot har jo en egen bunke med papir så HAN burde jo kunne gjøre en vurdering av hva som er rett og feil. Men helt ærlig så tror jeg ikke helt at vi har forstått hva KA sin oppgave er mer enn å bare "eksistere" for at Kommunen skal gi byggetillatelse. Omtrent.

KA skal selvsagt være den som sørger for at byggingen følger de regler som gjelder. Sørg nå for å ha en ordentlig kontrakt som ABS09 eller tilsvarende, ikke nøl med å rådføre deg med forbrukerrådgivere i din kommune.

Er du medlem i villaeierne, så skriv også til dem. Det er alltid bra å få vite din rett som forbruker.

Music Man skrev:
KA skal selvfølgelig være den som sørger for at bygget følger de reglene som gjelder. Sørg nå for å ha en skikkelig kontrakt som ABS09 eller tilsvarende, ikke nøl med å rådføre deg med forbrukerrådgiver i din kommune.
Er det med KA:en at denne kontrakten skal opprettes?

KA i all ære, men det er en takstmann som trengs. Gjør som dere vil, men jeg fastholder at det er vel brukte penger. Om noe er feil kan det like gjerne være KA som har sviktet i forpliktelsen, da hjelper han neppe deres sak på dette stadiet.

Hva mener du med at veggen er frittbærende?
Er bjelkelaget dimensjonert for å klare seg uten støtte? Det ser mest ut som doble 45 stendere ved nærmere titt. Ikke limtre eller kerto. Hvor lang spennvidde er det på bjelkene?

Music Man skrev:
Er du medlem i villaeierne så skriv også til dem.
Er alltid bra å få vite din rett som forbruker

Nei, det er vi ikke! Men er vel på tide å bli det da kanskje.

Freddex skrev:
KA i all ære, men det er en besiktigelsesmann som trengs. Gjør som dere vil, men jeg vidholder at det er velbrukte penger. Om noe er feil kan det like gjerne være KA som har sviktet i forpliktelsen, da hjelper han neppe deres sak i denne fasen.

Hva mener du med at veggen er frispor?
Er bjelkelaget dimensjonert for å klare seg uten støtte? Det ser mest ut til å være doble 45 reglar ved nærmere titt. Ikke limtre eller kerto. Hvor lang spennvidde er det på bjelkene?
Jeg forstår ikke halvparten, men jeg sender med plantegningen uansett, der ser dere hvordan den bærende bjelken går og at den opphører akkurat over veggen som viser på bilde 2.

Planløsning av huset som viser bærende bjelke og layout av rom, inkludert kjøkken, stue, bad og soverom med detaljerte mål.

Freddex skrev:
KA i all ära, men det er en besiktigelsesmann som trengs. Gjør som dere vil, men jeg fastholder at det er vel brukte penger. Hvis noe er feil kan det like gjerne være KA som har sviktet i oppgaven, da hjelper han neppe deres sak i dette stadiet.
Hvor får man tak i en besiktigelsesmann?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.