Holder på med en lekestue og ifølge tegning skal det oppå syllrammen være oljebasert board og deretter gulvplanker. Mitt (dumme) spørsmål er enkelt og greit hvilken vei boarden skal være? Min tanke er at den blanke siden skal være ned mot bakken for å beskytte mot fukt nedenfra.

Riktig eller feil?

K
Feil, blanke siden opp

Hvorfor? Ingen anelse, men det skal være så

Flere meninger eller en forklaring til hvorfor den blanke siden opp? Som naturviter er jeg som et lite barn - jeg vil vite HVORFOR! :)

Ikke for at jeg vet, men jeg ville lagt den nedover..

Du tenker riktig! Trossbottenskivor (som er vokset) legges med den blanke siden nedover for at fuktigheten skal kondensere på den.

OK, da har vi tre stemmer på blanke siden mot bakken og en stemme på blanke siden oppover :)
Jeg kommer til å satse på blanke siden nedover hvis jeg ikke får en veldig god forklaring på hvorfor det trengs beskyttelse oppover men ikke nedover. Fuktproblemene burde jo som sagt komme nedenfra.

Ha ha, merkelig at dette skal være sånn "rocket science". Har nå også spurt to ansatte på Byggmax. En vet ikke og en "synes det høres logisk" ut med min gjetning at det skal være blanke siden ned.

Den blanke siden skal helt riktig være ned, det er jo der fuktigheten kommer fra og du vil stoppe den der, vanskeligere er det ikke :) Lykke til med byggingen :)

Bra det, for det var slik jeg gjorde :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.