Jeg fikk en ny sentral installert i går og lurer på om denne installasjonen er i orden? Jeg kan vel sette et skap eller noe over det, men vil først sikre at dette er korrekt.

Er selv litt overrasket over plasseringen, men vet ikke selv om det er trygt eller ikke med hensyn til elsikkerhet.

• Elektrisk sentral med flere sikringer installert i en vegg, omgitt av grønn tapet; ledninger og stikkontakter synlige rundt.
  • Elektrisk sikringsskap med åpen kabelføring og synlige ledninger installert i vegg med grønn bakgrunnstapet.
  • Trist
  • Wow
  • Haha
  • Liker
Tonimantilla og 19 andre
  • Laddar…
Finn fem feil!
Nei, det er ikke korrekt. Lederne får ikke henge fritt tilgjengelig.
Han burde ha satt dit en sentral som er bredere og dekker hullet i den fine tapeten. Betal ikke!

• Liker
JohanLun og 9 andre
  • Laddar…
S
Absolutt ikke korrekt utført. Den som har gjort det der burde ikke holde på med el.

Direkte feil:
Grunnisolerte ledere fritt tilgjengelige
Altfor stor hulltaking i kapslingen
Den løse kabelen som kommer fra venstre

Amatørting som ikke nødvendigvis er feil:
Brukt sukkerbiter...
Skrevet med penn på alle sikringer...

Ser ingen sentralfortegnelse, eller er det den som henger under?

• Liker
Mikael_L og 10 andre
  • Laddar…
I går? På en søndag.
Du får nok spørre din ekstraknækkende elektriker når den skal gjøre ferdig jobben.

• Liker
kashieda og 5 andre
  • Laddar…
G
Nei

Dette bildet hører hjemme i "värsta elkopplingen" tråden 😎 fy faen hva useriøst gjort...

• Liker
JohanLun og 8 andre
  • Laddar…
Som sagt, det er jo knappest et ekte elektrikerfirma som arbeider på søndag, med mindre du må betale et heftig tilleggsgebyr.

Og det ser ikke ut som noen ekte elektriker har gjort det heller. Og da blir man jo dessuten bekymret over hvordan det ser ut innenfor kapslingen. Det vi ser er grove feil på det som er lettest å gjøre riktig. På innsiden kan de litt vanskeligere feilene finnes.

• Liker
kashieda og 5 andre
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Absolutt ikke korrekt utført. Den som har gjort det der burde ikke holde på med el.

Direkte feil:
Grunnisolerte ledere fritt tilgjengelige
Altfor stor hulletaking i kapslingen
Den løse kabelen som kommer fra venstre

Amatørgreier som ikke nødvendigvis er feil:
Brukt sukkerbiter...
Skrevet med penn på alle sikringer...

Ser ingen sentralfortegnelse, eller er det den som henger under?
Faen også...

Ja det er vel bare å begynne på nytt da. Vi fikk en fortegnelse. Hvilken den også ser litt merkelig ut. Jordfeilbryteren er til laderen i carporten (nummer 4) og varme (nummer 3 og 17). Den andre jordfeilbryteren går til øvrige sikringer. Hvorfor nummer 2 er en annen sikring selv om det bare er lamper vet jeg ikke helt.

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal komme videre fra dette men en inspeksjon som også går gjennom sentralen på innsiden er det beste?

• Tabell som viser strømgrupper, gruppe-/posisjonsnummer, beskrivelse av omfang, merkestrøm og areal i mm². Jordfeilbrytere nevnt i posisjoner 1 og 13.
Sist redigert:
  • Liker
Lycke3
  • Laddar…
Men hvordan fikk du tak i "elektrikern"? Noen venn?

• Liker
kashieda og 1 annen
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men hvordan fikk du tak i "elektrikeren"? Noen venn?
Hva har det å si?

En elektriker som har hatt firmaet sitt i 10 år og omsetter rundt 2 millioner kroner. I ukedagene gjør han mest jobb for eiendomsselskapet Alecta samt Scania.

• Liker
  • Wow
TRJBerg og 3 andre
  • Laddar…
RoTe
Enda et eksempel på at man ikke skal ansette håndverkere. Dessverre får man jo ikke gjøre sånt her selv, men de fleste litt hendige hadde gjort en bedre jobb.

• Liker
  • Elsker
1000konst og 15 andre
  • Laddar…
Får man skjøte ledere i sentralen? Om ja, er sukkerbiter riktig vei å gå (jeg antar ikke det)?

Har selv tenkt litt på det hvis jeg skal la bytte sentral hjemme. Har mye utenpåliggende kabel som er spikret mot innertaket i kjelleren og det ville antagelig bli voldsomt dyrt å bytte alle kablene der.

• Liker
Urvik
  • Laddar…
S
M Maledictus skrev:
Får man skjøte ledere i sentralen? Om ja, er sukkerbiter riktig vei å gå (jeg antar ikke det)?

Har selv fundert litt på det hvis jeg skal la bytte sentral hjemme. Har mye utenpåliggende kabel som er spikret mot innertaket i kjelleren og det vil antagelig bli voldsomt dyrt å bytte alle kabler der.
Skjøte i sentralen er ikke noe problem. Jeg hadde skjøtet på plint på DIN-skinne hvis ikke sentralen er veldig snever. Men det er ingen feil å skjøte i sentralen med f.eks Wago heller. Å skjøte med sukkerbiter er vel ikke heller noe feil selv om det skriker hempul.

• Liker
Mikael_L og 1 annen
  • Laddar…
S
SoderD SoderD skrev:
Faen også...

Ja, det er vel bare å begynne på nytt da. Vi fikk en fortegnelse. Som også ser litt merkelig ut. Jordfeilbryteren er til laderen i carporten (nummer 4) og varme (nummer 3 og 17). Den andre jordfeilbryteren går til øvrige sikringer. Hvorfor nummer 2 er en annen sikring selv om det bare er lamper vet jeg ikke helt.

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gå videre fra dette, men en inspeksjon som også går igjennom sentralen på innsiden er det beste?
Det mangler jo litt informasjon i sentralfortegnelsen, som merkestrøm og areal, men det er ingen katastrofer. Synes den så grei ut likevel. Jeg forstår ikke greia med så mange personbeskyttelsesbrytere, men det er en smakssak og ingen direkte feil.

Å sette jordfeilbryteren til høyre på midtlinjen til tross for at den ifølge dokumentasjonen beskytter hele midtlinjen og nedre linje er litt merkelig, men ingen feil.

Det alvorligste vi kan se fra bildene er helt klart de grunnisolerte lederne utenfor sentralen og det store uttaket i kapslingen.

• Liker
Jonas Arvidsson og 5 andre
  • Laddar…
SoderD SoderD skrev:
Hva spiller det for rolle?

En elektriker som har hatt firmaet sitt i 10 år og omsetter for rundt 2 millioner kroner. I ukedagene gjør han mest jobb for eiendomsselskapet Alecta samt Scania.
Var han selv fornøyd med søndagsjobben sin?

• Liker
  • Haha
Kungen_283746 og 4 andre
  • Laddar…
Dette ser ut til å være en jobb utført "ved siden av"

En søndag?

Vi får knapt vite om elektrikeren er ansatt seriøst og om velferden får ta del i kapitalstrømmen?.

• Liker
kashieda og 3 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.