48.301 lest ·
125 svar
48k lest
125 svar
Ny sentral - er denne installasjonen ok?
Medlem
· Blekinge
· 11 701 innlegg
Finn fem feil!
Nei, det er ikke korrekt. Lederne får ikke henge fritt tilgjengelig.
Han burde ha satt dit en sentral som er bredere og dekker hullet i den fine tapeten. Betal ikke!
Nei, det er ikke korrekt. Lederne får ikke henge fritt tilgjengelig.
Han burde ha satt dit en sentral som er bredere og dekker hullet i den fine tapeten. Betal ikke!
S
SueCia
Elektronikkentusiast
· Dalarna
· 5 296 innlegg
SueCia
Elektronikkentusiast
- Dalarna
- 5.296 innlegg
Absolutt ikke korrekt utført. Den som har gjort det der burde ikke holde på med el.
Direkte feil:
Grunnisolerte ledere fritt tilgjengelige
Altfor stor hulltaking i kapslingen
Den løse kabelen som kommer fra venstre
Amatørting som ikke nødvendigvis er feil:
Brukt sukkerbiter...
Skrevet med penn på alle sikringer...
Ser ingen sentralfortegnelse, eller er det den som henger under?
Direkte feil:
Altfor stor hulltaking i kapslingen
Amatørting som ikke nødvendigvis er feil:
Brukt sukkerbiter...
Medlem
· Funäsdalen
· 1 300 innlegg
I går? På en søndag.
Du får nok spørre din ekstraknækkende elektriker når den skal gjøre ferdig jobben.
Du får nok spørre din ekstraknækkende elektriker når den skal gjøre ferdig jobben.
Moderator
· Stockholm
· 56 240 innlegg
Som sagt, det er jo knappest et ekte elektrikerfirma som arbeider på søndag, med mindre du må betale et heftig tilleggsgebyr.
Og det ser ikke ut som noen ekte elektriker har gjort det heller. Og da blir man jo dessuten bekymret over hvordan det ser ut innenfor kapslingen. Det vi ser er grove feil på det som er lettest å gjøre riktig. På innsiden kan de litt vanskeligere feilene finnes.
Og det ser ikke ut som noen ekte elektriker har gjort det heller. Og da blir man jo dessuten bekymret over hvordan det ser ut innenfor kapslingen. Det vi ser er grove feil på det som er lettest å gjøre riktig. På innsiden kan de litt vanskeligere feilene finnes.
Faen også...S SueCia skrev:Absolutt ikke korrekt utført. Den som har gjort det der burde ikke holde på med el.
Direkte feil:
Altfor stor hulletaking i kapslingen
Amatørgreier som ikke nødvendigvis er feil:
Brukt sukkerbiter...
Ja det er vel bare å begynne på nytt da. Vi fikk en fortegnelse. Hvilken den også ser litt merkelig ut. Jordfeilbryteren er til laderen i carporten (nummer 4) og varme (nummer 3 og 17). Den andre jordfeilbryteren går til øvrige sikringer. Hvorfor nummer 2 er en annen sikring selv om det bare er lamper vet jeg ikke helt.
Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal komme videre fra dette men en inspeksjon som også går gjennom sentralen på innsiden er det beste?
Sist redigert:
Moderator
· Stockholm
· 56 240 innlegg
Men hvordan fikk du tak i "elektrikern"? Noen venn?
Får man skjøte ledere i sentralen? Om ja, er sukkerbiter riktig vei å gå (jeg antar ikke det)?
Har selv tenkt litt på det hvis jeg skal la bytte sentral hjemme. Har mye utenpåliggende kabel som er spikret mot innertaket i kjelleren og det ville antagelig bli voldsomt dyrt å bytte alle kablene der.
Har selv tenkt litt på det hvis jeg skal la bytte sentral hjemme. Har mye utenpåliggende kabel som er spikret mot innertaket i kjelleren og det ville antagelig bli voldsomt dyrt å bytte alle kablene der.
S
SueCia
Elektronikkentusiast
· Dalarna
· 5 296 innlegg
SueCia
Elektronikkentusiast
- Dalarna
- 5.296 innlegg
Skjøte i sentralen er ikke noe problem. Jeg hadde skjøtet på plint på DIN-skinne hvis ikke sentralen er veldig snever. Men det er ingen feil å skjøte i sentralen med f.eks Wago heller. Å skjøte med sukkerbiter er vel ikke heller noe feil selv om det skriker hempul.M Maledictus skrev:
S
SueCia
Elektronikkentusiast
· Dalarna
· 5 296 innlegg
SueCia
Elektronikkentusiast
- Dalarna
- 5.296 innlegg
Det mangler jo litt informasjon i sentralfortegnelsen, som merkestrøm og areal, men det er ingen katastrofer. Synes den så grei ut likevel. Jeg forstår ikke greia med så mange personbeskyttelsesbrytere, men det er en smakssak og ingen direkte feil.SoderD skrev:
Faen også...
Ja, det er vel bare å begynne på nytt da. Vi fikk en fortegnelse. Som også ser litt merkelig ut. Jordfeilbryteren er til laderen i carporten (nummer 4) og varme (nummer 3 og 17). Den andre jordfeilbryteren går til øvrige sikringer. Hvorfor nummer 2 er en annen sikring selv om det bare er lamper vet jeg ikke helt.
Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gå videre fra dette, men en inspeksjon som også går igjennom sentralen på innsiden er det beste?
Å sette jordfeilbryteren til høyre på midtlinjen til tross for at den ifølge dokumentasjonen beskytter hele midtlinjen og nedre linje er litt merkelig, men ingen feil.
Det alvorligste vi kan se fra bildene er helt klart de grunnisolerte lederne utenfor sentralen og det store uttaket i kapslingen.