Rett forum?
Nåvel....Skal bytte fasade, fra tegl til tre
En liten spørsmål, hva skal brukes?
Vindsperre, asfaboard, utegips eller vindsduk??
Har kikket rundt etter bra svar men ikke riktig funnet noe konkret.
Man vil jo ikke sette opp noe som ikke funker.......
Med tanke på mugg, fukt osv......
Nåvel....Skal bytte fasade, fra tegl til tre
En liten spørsmål, hva skal brukes?
Vindsperre, asfaboard, utegips eller vindsduk??
Har kikket rundt etter bra svar men ikke riktig funnet noe konkret.
Man vil jo ikke sette opp noe som ikke funker.......
Med tanke på mugg, fukt osv......
Kommer an på hvordan det ser ut når du fjerner mursteinen din. Er det en treramme eller stein?
Slik hadde jeg gjort det på en treramme.
I nederkant rundt huset hadde jeg satt en dryppelist av bitumenmatte alternativt metall og latt denne "henge" ut over klossen.
Deretter utvendig gips - hvis man trenger mer enn en utvendig gipsplate i høyden, hadde jeg i skjøten lagt en bitumenmatte som går under "den øvre" platen og over "den nedre" platen.
Utenpå gipsen hadde jeg satt lekter med 28x70 så det blir ventilasjon bak panelet.
Slik hadde jeg gjort det på en treramme.
I nederkant rundt huset hadde jeg satt en dryppelist av bitumenmatte alternativt metall og latt denne "henge" ut over klossen.
Deretter utvendig gips - hvis man trenger mer enn en utvendig gipsplate i høyden, hadde jeg i skjøten lagt en bitumenmatte som går under "den øvre" platen og over "den nedre" platen.
Utenpå gipsen hadde jeg satt lekter med 28x70 så det blir ventilasjon bak panelet.
Papp eller vindsperre. Hadde selv ikke valgt noen av de alternativene - kanskje mest fordi jeg ikke kan se noen direkte fordeler. Med gips har du en lyddemping som kanskje ikke er viktig for beliggenheten til huset ditt. En annen fordel er at gips ikke kan brenne - det leder dog varme etter en stund, så ting under gipsen kan brenne hvis ulykken skulle være ute.
Kan bare svare for meg selv, og jeg hadde definitivt valgt gipsen. Det kan være at det er noe dyrere enn de andre alternativene, men fordelt over 30 år eller så, er det ikke en høy kostnad.
Kan bare svare for meg selv, og jeg hadde definitivt valgt gipsen. Det kan være at det er noe dyrere enn de andre alternativene, men fordelt over 30 år eller så, er det ikke en høy kostnad.
Hei! Takk for ditt svar!
Papp har jeg i prinsippet utelukket. Men vurderer mer og mer på vindsperren, først og fremst fordi den er så lett å jobbe med.
Må gå så mye raskere med duken enn med gips.
Jeg trenger ingen lyddemping, vi bor veldig rolig og fint, samt at vi kommer til å isolere mer.
Papp har jeg i prinsippet utelukket. Men vurderer mer og mer på vindsperren, først og fremst fordi den er så lett å jobbe med.
Må gå så mye raskere med duken enn med gips.
Jeg trenger ingen lyddemping, vi bor veldig rolig og fint, samt at vi kommer til å isolere mer.
Klikk her for å svare