Jeg vil installere et nytt etasjeplan i et lokale som i dag har veldig høy takhøyde.
Begynte å regne på fritt opplagte bjelker og tenkte å bruke IPE stålbjelke i ytterste strukturen mot ytterveggene og deretter limtre som bjelkelag.
Det er dog ganske stort rom, 4x9 meter.
Ifølge byggstandard skal man regne med 200kg/m2 pluss egenvekt av konstruksjonen og så kan man som sagt bruke fritt opplagte bjelker med jevnt fordelt last.
Tenker IPE160 og så Limtre 56x225.
Men jeg er bekymret for at det vil svikte eller lage lyd når man går på det. Skal være uten isolasjon under, tenker jeg, så det blir nok doble sponplater, vinkelrett mot hverandre og så gulvet oppå det.
Men nå begynner jeg å vurdere om man skal støpe det med betong og stålbjelker i stedet.