Hei!

Tenkte å prøve meg på et spørsmål her og se hva slags tanker som kommer inn. Holder på å planlegge et nybygg hvor tanken er å gjøre en del arbeid selv. Er i fasen med å tegne huset og har innsett at jeg trenger å vite detaljer om veggenes oppbygning for å kunne levere inn byggesøknad.

Hadde opprinnelig tenkt meg gips + 45 regel + tettesjikt + 195 regel + 45 regel + gips + panel, kanskje mest fordi huset jeg bor i dag er laget på den måten.

Tenkte be om deres erfaringer rundt dette, ønsker å ha tilsvarende tykkelse (eller i alle fall lyd-/isolasjonsevne), men har innsett at det kanskje er komplisert å ha den ekstra 45-regelen utenpå når man bygger selv med laft?

Forslag? Lenker? Takk på forhånd!

ClasseClas
Bytt ytre 45 mot lekter type 22mm

Takk for svar, jeg har sett på treveiledningen i mange timer! Er det altså ytre 45-regel byttet ut med f.eks. dette:?
https://www.isover.se/products/isover-fasadskiva-30-alu

Det virker å bli dyrere, men kanskje mer praktisk?, tenker at denne platen erstatter isolasjon/regel/gips?

Hvordan tror dere en slik plate demper lyd kontra regel+isolasjon+gips?

Ellers finner jeg ikke direkte flere eksempler. På youtube har fiskerhedenvillan en serie som heter "så gjør snekkeren", der virker det som de har de bærende reglene ytterst, og to lag med 45-regler innover. Synspunkter på det? Vinduene kan man vel sette litt lenger ut mot veggen da, noe som kanskje er hyggelig? (Litt dypere vindusnisje). Spiller det noen rolle rent konstruksjonsmessig?

Forstår ikke helt svaret ditt Jonatan79, mener du at jeg dropper ytre isolasjonslaget helt og holdent og spikrer lekter/panel direkte på vindduk/gips?

wildeside
Sett osb bak gipsen

wildeside wildeside skrev:
Sett osb bak gipsen
Så kommer det kanskje bli, eller trepanel som ytskikt.

• Liker
Eklanda6
  • Laddar…
wildeside
D dogpox skrev:
Så kommer det kanskje bli, eller trepanel som overflate.
Da har du noe å feste panelet i;)

wildeside wildeside skrev:
Då jar du något att fästa panelen i;)
Nå hadde jeg tenkt at tråden skulle handle mer om veggens konstruksjon med hensyn til isolasjonslag, vindsperre, og hvor lagene befinner seg i forhold til den bærende delen, men for all del så er jeg interessert i dette også :) Jeg tenker spontant at OSB er litt unødvendig om man har veggpanel, og at man fester panelet i lektene som hører til installasjonssjiktet?

Förstår inte riktigt ditt svar Jonatan79 skrev:
YES!

Kan du utdype dette? :)

Innefra: gips + 45 regel + dampbrems/dampsperre + 195 regel + utegips + 22 lekter fasadpanel

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Innenfra: gips + 45 regel + dampbrems/dampsperre + 195 regel + utvendig gips + 22 lekter fasadepanel
Men det er jo hyggelig med et varmt hus også? :) Burde bli litt varmere med et ekstra lag isolasjon?

• Liker
Joak
  • Laddar…
Det er mer enn nok med 45 + 195. Du vil ikke merke forskjell. Utegips hjelper litt også. Det viktigste er oppvarming og ventilasjon. Det kan du spørre om i en annen tråd ;=)

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bytt yttre 45 mot lekter type 22mm
Nei, det skal TS absolutt ikke gjøre. Spikre panel mot 22 mm lekter er dumdristig. Skal TS bruke 40 mm spiker da?

• Liker
Joak
  • Laddar…
N Nickesågen skrev:
Nei, det skal TS absolutt ikke gjøre. Spikre panel mot 22 mm lekter er dumdristig. Skal TS bruke 40 mm spiker da?
Hvordan synes du at veggen skal se ut?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.