Angående farge så skal man prate med en fargehandler som er bra på kjemi.
Finnes farge til alt. :p

//AA

• Liker
Hello.83
  • Laddar…
En liten oppdatering for dagen!

Trodde meg være nær å begynne gjenoppbyggingen og skulle "bare" ordne den lille veggstumpen ved siden av døren, men begynte raskt å ane uro når jeg begynte å pirke rundt det, og ganske riktig hadde også reisverket i fremre halvdel av vognen tatt en del skade av vannet som hadde kommet inn i vognen. Ved tidligere undersøkelse så det ut til å ha klart seg, men det viste seg å være en gulvplate mellom som skjulte den nedre reglen.

Har kappet opp gulvplaten, fått ut en del av det dårlige virket for å forhåpentligvis begynne å bytte det ut til uken. Heldigvis er det rikelig med restvirke fra tidligere prosjekter.

• Liker
ylven
  • Laddar…
J Jolofssson skrev:
En liten oppdatering for dagen!

Trodde meg være nærme å få begynne gjenoppbygging og skulle "bare" ordne til den lille veggstumpen ved siden av døren men begynte snart å ane ugler i mosen da jeg begynte å pirke rundt det og ganske riktig hadde også listverket i fremre halvdel av vognen fått en hel del juling av vannet som kom inn i vognen. Ved tidligere undersøkelse så det ut til å ha klart seg men viste seg å være gulvplaten mellom som skjulte den nedre listen.

Har kappet opp gulvplaten og fått ut en del av det dårlige treverket for å forhåpentligvis få begynne å bytte det ut til uken.. Heldigvis finnes det mye rester fra tidligere prosjekter
J Jolofssson skrev:
Hei på dere!

Vet ikke om det finnes noen interesse for dette men kanskje kan det gi litt moro eller en god latter til noen der ute og med litt flaks kanskje jeg får svar på spørsmål som dukker opp langs veien

Nå er det ikke bedre enn at jeg har fått meg en mindre 30-årskrise så i høst gikk jeg og spontankjøpte en gammel Norrlandsvogn i nabokommunen, den var riktignok noe nedslitt men den luktet ikke vondt og virket å ha en ganske begrenset fuktskade så jeg slo til. En risiko absolutt men tro meg - den var BILLIG! (varseltegn jeg vet, men vil-ha var sterkere) og ærlig talt, hvem vil ikke sitte midt ute i skogen og fyre i ovnen i stillhet?

Uansett fikk jeg hjem den og begynte å pirke litt i kolossen og det tok ikke lang tid før jeg innså omfanget av fuktskadene. Denne vognen har en treramme som er kledd med et skall av aluminiumsplater som så er popnaglet sammen i 1976. Etter år med grov mishandling av skogsarbeidere og diverse mer eller mindre berusede jegere etter det så var ikke skallet spesielt tett lenger og vann har kommet inn rundt hele taket slik at trerammen i taket kun var fnugg, likeså støttebjelkene i alle hjørnene så at den overlevde transporten hjem bak traktor på 2 mil grusvei var litt av et under om enn skallet i seg selv er bærende.

Jeg har siden da kappet veggplatene langs hele vogna i gulv og tak samt hjørnene (altså blotlagt den gamle trerammen) og pirket ut det råtne treverket.. Med andre ord er alt treverk fjernet. I tillegg er gamle veggen som skilte "bodel" og mekkerom revet for å få litt mer plass. Til min store glede virker det meste av isolasjonsmaterialet å kunne reddes så jeg har de siste dagene begynt å bygge en ny ramme med 45×95 listverk som skrus fra utsiden med selvborende takskrue.

Her kommer vi så endelig til mine første 2 funderinger!

1. Veggene er jo buede for å få litt mer plass så hvilket platevateriale tror dere er fornuftig å bruke?
Det skal være "mykt" nok for å følge kurvingen av veggen og tålig for temperatursvingninger osv som oppstår i en vogn som brukes sporadisk så med andre ord går fra varm til kald ofte, det skal jo helst ikke koste en formue heller.

2. Når bæreevnen i konstruksjonen er som den burde vil et tp 20 platetak legges ovenpå eksisterende tak, jeg tenkte ha en utstikk på 20 cm rundt om for å beskytte vognen litt ekstra fra vær og vind. Dette er et mål jeg hentet fra ingensteds så har dere noen tanker eller forslag som kanskje er bedre?
Prosjektet pågår ennå! Har vært litt flytting av tømmerlåve samt husprosjekt der imellom men slår inn litt bilder hvis interessen finnes
Utsikt fra et plåttak under konstruksjon, viser en gårdsplass med en bil og en tilhenger i gresset, omgitt av flere bygningsstrukturer.

I august fikk vi på et platetak, kraftigere lekter på gamle konstruksjonen for å dels avlaste og fordele vekten men også få en litt kraftigere helling på taket for bedre avrenning.

En ram av treverk er bygget inn i et lite rom, sannsynligvis for senger eller lagringsplass. Det er en vindusåpning i bakgrunnen.

Bygget opp for sengeplass/ekstra sitteplasser med oppbevaringsmulighet under samt begynt å få opp nytt ytskikt, måtte bli masonitt som limt/skrus i eksisterende veggplate som jeg dessverre måtte kappe opp for å erstatte bærende konstruksjon

Innredning av en vogn med sengeramme, malt vegger og tak, forskjellige byggeredskaper på gulvet, som del av et renoveringsprosjekt. Interiør av et uferdig rom med gråmalte vegger, peisovn i hjørnet og ubehandlet tregulv. Diverse materialer og verktøy på gulvet.
Farge! Tak og vegger malt tre lag. Etter å ha hørt meg for angående farge bestemte vi oss for å blande sammen diverse overflødig farge vi hadde igjen fra prosjekter i huset.

Interiør av en renovert vogn med grønnmalte vegger, trepanelgulv og en arbeidsbenk. Verktøy og malingsbokser på benken. Nyinstallerte tregulv i et oppussingsprosjekt med malte vegger og tak, arbeidsbenk i bakgrunnen med verktøy og maling i rommet.

Eikegulv - en feilkobling fra min fars side som har ligget i mange år og ventet på et passende prosjekt og dermed gratis nå venter vi gjenbrukte eikelister og skal begynne oppfriskning av møbleringen.

• Liker
ellenkällman og 12 andre
  • Laddar…
Nå har vognen stått på plass nesten nøyaktig 1 år. Den har vært brukt som rastkoje ved vedhugging og utfartssted med familien, noen overnattinger har det også blitt, og det har fungert utmerket 👍

• Snøscooter parkert foran en grønn liten vogn i et snødekt skogsområde.
  • Interiør av en vogn brukt som hytte, med senger, stoler og bord. Vinduer og en grønn kasse er synlige, samt en feiekost på gulvet.
  • Liker
  • Elsker
trilithium og 22 andre
  • Laddar…
J Jolofssson skrev:
Nå har vognen stått på plass nesten akkurat 1 år. Den har fått fungere som rastekoie ved vedhogst og utfartssted med familien, noen overnattinger har det også blitt og det har fungert utmerket 👍
Riktig bra ble det

• Liker
claesborjesson og 4 andre
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.