Det finnes en produsent i Haparanda som lager eventyrslepevogner med plass til å kjøre inn snøscooter eller firehjuling. Morsomt konsept men sikkert ikke billig. Cojan kalles den.
hvilken flashback... Farsan fikk 55års krise da han ble uførepensjonist og kjøpte en 15 år gammel norrlandsvagn som han skulle fikse opp til noe.. Det eneste jeg vet at den ble brukt til i løpet av de 10 årene den sto på bakken var å henge inn en tjuvskutt elg og å partere noen slike. Farsan ble aldri ferdig med sin vogn, men den ble revet ut og malt innvendig. Nå er det over 20 år siden han solgte vogna til en like gal mann, og jeg håper virkelig at den har blitt noe morsommere enn et tomt skall.
Det samme håper jeg med din vogn. at det blir noe fint av den. Kle veggene med tynn kryssfiner. for tips ville jeg søke på Youtube "Build a camper van".. Har sett på mange prosjekter og vært fristet lenge på et prosjekt, men alderskrisen har ikke blitt sterk nok ennå.
hvilken flashback... Farsan fikk 55års krise når han ble uføretrygdet og kjøpte en 15 år gammel norrlandsvogn som han skulle fikse til, til noe.. Det eneste jeg vet at den ble brukt til i løpet av de 10 årene som den sto på bøen var å henge inn en tjuvskutt elg og å skjære ned noen ditto.
Farsan ble aldri ferdig med vogna si, men utrevet og nymalt innvendig rakk den å bli. Nå er det over 20 år siden han solgte vogna til en like sprø gubbe og jeg håper virkelig at den har blitt noe morsommere enn et tomt skall.
Det samme håper jeg med din vogn. at det blir noe fint av den.
Kle veggene med tynn kryssfiner. for tips så ville jeg søkt på Youtube "Build a camper van".. Har sett på mange bygg og vært fristet lenge på et prosjekt, men alderskrisen har ikke blitt sterk nok ennå.
Man må elske historiene om disse vognene. Både under sin virksomhetstid som rastehytte og deretter Om veggene kunne tale!
Bra tips! Har sett lignende dukke opp på instagram blant annet men ikke rukket å koble at det er overførbart til dette prosjektet, og hva gjelder alderskrisen kan jeg bare håpe at du slipper, det har en tendens til å bli dyrt!
Jeg vet om to som bygde om en litt mindre versjon som gamle Televerket brukte til mobil badstue.
De fikk ikke bygge en strandnær bygning på egen mark på grunn av naboer som klaget.
Men å rulle ned en midlertidig mobil badstue på hjul ble godkjent av fylkeskommunen.
Nå maste naboene så mye at den måtte flyttes et par ganger i løpet av sesongen, men den fungerer og er på plass fortsatt
.
Hjul har reddet mange unna strandvernet har selv en fullstor badstue med omkledningsrom og terrasse på traktorvogn som står plassert på bredden om somrene
Vet inte om det finns något intresse för detta men kanske kan det ge lite nöje eller ett gott skratt till någon där ute och med lite tur kanske jag får lite svar på frågor som dyker upp längst vägen
Nu är det inte bättre än att jag har dragit på mig en smärre 30årskris så i höstas gick jag och spontanköpte en gammal Norrlandsvagn i grannkommunen, den var visserligen något nedgången men den luktade inte dåligt och verkade ha en rätt begränsad fuktskada så jag slog till. En risk absolut men tro mig - den var BILLIG! (varningstecken jag vet, men villhöver var starkare) och ärligt talat, vem vill inte sitta mitt ute i skogen och elda i kaminen i tystnad?
Hursomhelst fick jag hem den och började peta lite i åbäket och det dröjde inte länge innan jag insåg vidden av fuktskadorna. Den här vagnen har en träram som klätts med ett skal av aluminiumplåtar som sedan popnitats ihop 1976. Efter åratal av grov misshandel av skogsarbetare och div mer eller mindre onyktra jägare efter det så var inte skalet speciellt tätt längre och vatten har tagit sig in runt hela taket så att träramen i taket bara var fnöske, likaså stöttorna i samtliga hörn så att den överlevde transporten hem bakom traktor på 2 mil grusväg var lite av ett under om än skalet i sig är bärande.
Jag har sedan dess kapat väggskivorna längst hela kojan i golv och tak samt hörnen (alltså frilagt den gamla träramen) och petat ut det ruttna virket.. Med andra ord är allt trä bortplockad. Dessutom är gamla väggen som skilde "bodel" och mekrum riven för att få lite mer plats. Till min stora glädje verkar det mesta i isoleringsväg gå att rädda så jag har de senaste dagarna börjat bygga en ny ram med 45×95 regelvirke som skruvas utifrån med självborrande takskruv.
Här kommer vi så slutligen till mina första 2 funderingar!
1. Väggarna är ju svängda för att få lite mer utrymme så vilket skivmatreal tror ni är vettigt att använda?
Det ska vara "mjukt" nog för att följa kurvningen av väggen och tåligt för tempersturskillnader osv som uppstår i en vagn som används sporadiskt så med andra ord går från varm till kall ofta, det ska ju helst inte heller kosta en förmögenhet heller.
2. När bärigheten i konstruktionen är som den borde kommer ett tp 20 plåttak läggas ovanpå befintligt tak, jag tänkte ha ett utstick på 20 cm runt om för att skydda vagnen lite extra från väder och vind. Detta är ett mått jag tagit från ingenstans så har ni några tankar eller förslag som kanske är bättre?
Arbetet fortskrider i sakta mak och påsken springer iväg så tänkte kasta in en liten uppdatering Nytt regelvirke i taket nu och har påbörjat reglarna i/på väggarna nu. Vi har bestämt att gamla verkstadsdelen blir sovdel med förvaringsmöjligheter under sängen så där behöver jag något att fästa in sängramen i och valde då att gå med 45×95 hela vägen. Kastar in lite bilder på dagens arbete
Nästa fundering är kring fönster då man knappt ser ut genom dem på långsidan av vagnen.. Är väl här det är behändigt med en sambo som jobbar på glasfirma, får höra mig för med gubbarna där vad dom tycker
JJolofssson skrev:
Hej på er!
Vet inte om det finns något intresse för detta men kanske kan det ge lite nöje eller ett gott skratt till någon där ute och med lite tur kanske jag får lite svar på frågor som dyker upp längst vägen
Nu är det inte bättre än att jag har dragit på mig en smärre 30årskris så i höstas gick jag och spontanköpte en gammal Norrlandsvagn i grannkommunen, den var visserligen något nedgången men den luktade inte dåligt och verkade ha en rätt begränsad fuktskada så jag slog till. En risk absolut men tro mig - den var BILLIG! (varningstecken jag vet, men villhöver var starkare) och ärligt talat, vem vill inte sitta mitt ute i skogen och elda i kaminen i tystnad?
Hursomhelst fick jag hem den och började peta lite i åbäket och det dröjde inte länge innan jag insåg vidden av fuktskadorna. Den här vagnen har en träram som klätts med ett skal av aluminiumplåtar som sedan popnitats ihop 1976. Efter åratal av grov misshandel av skogsarbetare och div mer eller mindre onyktra jägare efter det så var inte skalet speciellt tätt längre och vatten har tagit sig in runt hela taket så att träramen i taket bara var fnöske, likaså stöttorna i samtliga hörn så att den överlevde transporten hem bakom traktor på 2 mil grusväg var lite av ett under om än skalet i sig är bärande.
Jag har sedan dess kapat väggskivorna längst hela kojan i golv och tak samt hörnen (alltså frilagt den gamla träramen) och petat ut det ruttna virket.. Med andra ord är allt trä bortplockad. Dessutom är gamla väggen som skilde "bodel" och mekrum riven för att få lite mer plats. Till min stora glädje verkar det mesta i isoleringsväg gå att rädda så jag har de senaste dagarna börjat bygga en ny ram med 45×95 regelvirke som skruvas utifrån med självborrande takskruv.
1. Väggarna är ju svängda för att få lite mer utrymme så vilket skivmatreal tror ni är vettigt att använda?
Det ska vara "mjukt" nog för att följa kurvningen av väggen och tåligt för tempersturskillnader osv som uppstår i en vagn som används sporadiskt så med andra ord går från varm till kall ofta, det ska ju helst inte heller kosta en förmögenhet heller.
2. När bärigheten i konstruktionen är som den borde kommer ett tp 20 plåttak läggas ovanpå befintligt tak, jag tänkte ha ett utstick på 20 cm runt om för att skydda vagnen lite extra från väder och vind. Detta är ett mått jag tagit från ingenstans så har ni några tankar eller förslag som kanske är bättre?
JJolofssson skrev:
Hej på er!
Cheesen skrev:
vilken flashback... Farsan fick 55års kris när han blev sjukpensionär och köpte en 15 år gammal norrlandsvagn som han skulle fixa till, till något.. Det enda jag vet att den användes till under dom 10 år som den stod på vallen var att hänga in en tjuvskjuten älg och att stycka ned några diton.
Farsan blev aldrig klar med sin vagn men utriven och ommålad invändigt hann den bli. Nu är det över 20 år sedan han krängde iväg vagnen till en lika tokig gubbe och jag hoppas verkligen att den blivit något roligare än ett tomt skal.
Detsamma hoppas jag med din vagn. att det blir något fint av den.
Klä väggarna med tunn plywood. för tips så skulle jag söka på Youtube "Build a camper van".. Har kollat på många byggen och vart sugen länge på ett projekt men ålderskrisen har inte blivit nog stark ännu.
Arbetet fortskrider i sakta mak och påsken springer iväg så tänkte kasta in en liten uppdatering Nytt regelvirke i taket nu och har påbörjat reglarna i/på väggarna nu. Vi har bestämt att gamla verkstadsdelen blir sovdel med förvaringsmöjligheter under sängen så där behöver jag något att fästa in sängramen i och valde då att gå med 45×95 hela vägen. Kastar in lite bilder på dagens arbete
Litt utenfor emnet. Dette er en Come On, campingvogn helt laget i skum og glassfiber av Bolin Båt i Nyland, som også produserte byggbrakker mm.
De ble solgt som halvfabrikat, et skall på hjul som man måtte innrede selv.
En bekjent, dyktig finsnekker kjøpte den 1978 og innredet, jeg kjøpte den i 1991 og hadde den i mange år.
Vet ikke om det finnes noen interesse for dette men kanskje kan det gi litt glede eller en god latter til noen der ute og med litt flaks kanskje jeg får litt svar på spørsmål som dukker opp langs veien.
Nå er det ikke bedre enn at jeg har fått en liten 30-årskrise så i høst gikk jeg og spontankjøpte en gammel Norrlandsvogn i nabokommunen, den var riktignok noe nedslitt men den luktet ikke dårlig og virket å ha en ganske begrenset fuktskade så jeg slo til. En risiko absolutt men tro meg - den var BILLIG! (advarselstegn jeg vet, men vilhøver var sterkere) og ærlig talt, hvem vil ikke sitte midt ute i skogen og fyre i ovnen i stillhet?
Uansett fikk jeg den hjem og begynte å pirke litt i udyret, og det tok ikke lang tid før jeg innså omfanget av fuktskadene. Denne vognen har en treramme som er kledd med et skall av aluminiumsplater som deretter er popnitet sammen 1976. Etter år med grov mishandling av skogsarbeidere og div mer eller mindre berusede jegere etter det så var ikke skallet spesielt tett lenger, og vann har tatt seg inn rundt hele taket slik at trerammen i taket bare var knusk, likeså støttene i alle hjørner så at den overlevde transporten hjem bak en traktor på 2 mil grusvei var litt av et under om enn skallet i seg selv er bærende.
Jeg har siden den gangen kuttet veggplatene langs hele vognen i gulv og tak samt hjørnene (altså avdekket den gamle trerammen) og pirket ut det råtne treverket.. Med andre ord er alt tre fjernet. I tillegg er den gamle veggen som skilte "bodel" og mekrom revet for å få litt mer plass. Til min store glede ser det meste av isolasjonen ut til å kunne reddes så jeg har de siste dagene begynt å bygge en ny ramme med 45×95 regelvirke som skrues utenfra med selvborende takskrue.
Her kommer vi så endelig til mine første 2 funderinger!
1. Veggene er jo buet for å få litt mer plass så hvilket plateateriale tror dere er fornuftig å bruke?
Det skal være "mykt" nok til å følge kurvingen av veggen og holdbart for temperatursvingninger osv som oppstår i en vogn som brukes sporadisk så med andre ord går fra varm til kald ofte, det skal jo helst ikke heller koste en formue.
2. Når bæreevnen i konstruksjonen er som den burde, vil et tp 20 platetak legges oppå eksisterende tak, jeg tenkte ha en utstikk på 20 cm rundt for å beskytte vognen litt ekstra mot vær og vind. Dette er et mål jeg har tatt fra intet så har dere noen tanker eller forslag som kanskje er bedre?
Funket fint i tre år nå, gjorde to stk takstoler som ekstra støtte i taket. Står i Nordland så vi har jo mye snø
Herlig! Interessant med varmen også.
Samme sak med min vogn, kommer til å stå midt ute i ingensteds nord for Luleå så har fundert litt rundt avlastning på taket. Grunntanken var at den innvendige rammen i 45×95 skulle avlaste nok men vurderer om det kanskje kunne være lurt med en løsning lik din der kanskje overdimensjonerer en del men når man først gjør det, hvorfor ikke.
Herlig! Interessant med varmen også. Samme sak med vognen min, den vil stå midt ute i ingensteds nord for Luleå, så jeg har fundert litt rundt avlastning på taket. Grunntanken var at den innvendige rammen i 45×95 skulle avlaste nok, men lurer på om det kanskje ville vært klokt med en løsning som din hvor man kanskje overdimensjonerer noe, men når man først gjør det, hvorfor ikke
TTomas Olsson1 skrev:
Fungert fint i tre år nå, laget to stk takstoler som ekstra støtte i taket. står i Nordland, så vi har jo mye snø
ja ikke feil da slipper man gjøre om det. Funker riktig bra med dieselkamin slipper våkne i kald vogn.
Hei, så gøy å følge reisen din med renoveringen av din norrlandsvogn! Jeg har også en som jeg har tenkt å gjøre i stand, men finner ikke så mye info om hvordan man går frem annet enn din lenke her
Jeg ser at du har malt den om til svart. Hvilken farge har du brukt for det? Mine yttervegger er av aluminium og tenker at dine også er det. Visste ikke at det fantes maling som fester på det, så derfor jeg lurer. Takknemlig for svar ❣️
Hei, så gøy å følge reisen din med renovering av din norrlandsvogn! Jeg har også en som jeg har tenkt å gjøre i stand, men finner ikke så mye info om hvordan man går frem mer enn din lenke her
Jeg ser at du har malt om din til svart. Hvilken farge har du brukt for det? Mine yttervegger er av aluminium og tenker at dine også er det. Visste ikke at det fantes farge som fester på det, så derfor jeg lurer. Takknemlig for svar ❣️
Hei slipte litt der det trengtes å vasket med ammoniakk .så malte jeg med type metallfarge fra colorama virker å sitte bra typ tre år siden jeg malte den
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.