Hei Byggahus-forum,
Jeg er i planleggingsfasen av et prosjekt der jeg har tenkt å bygge inn 2+2 Billybokhyller med et mindre lagringsrom bak bokhyllene. I lagringsrommet vil det være plass til et sammenleggbart skrivebord (slik at en arbeidsplass med datamaskin kan skjules) samt et klesskap på hver side. V.g. se bilde 1.
Inngangen til lagringsrommet er tenkt å "dekkes" med en utenpåliggende skyvedør laget av bl.a. kryssfiner. V.g. se bilde 2.
Opphengssystemet/skinnen til den utenpåliggende skyvedøren (ikke tegnet inn i skissene) har jeg tenkt å feste i en 90x90 Limtrefaga som løper over bokhyllene. For å "holde oppe" limtrefagen har jeg tenkt å bygge et rammeverk av lekter. V.g. se bilde 3 (skrått forfra) og bilde 4 (skrått bakfra). Limtrefagen (90x90) er den gule, de grønne lektene (95x45) planlegger jeg å skru fast i rammeverket i tilstøtende vegger, mens de hvite lektene (95x45) er "frittstående". Bokhyllene vil bli satt/bygget inn på de svarte områdene.
Da jeg er total nybegynner på å bygge med lekter, vil jeg virkelig sette pris på råd og tips fra alle kompetente personer her på forumet.
1. Vil konstruksjonen være stabil nok for en utenpåliggende skyvedør som vil veie ca. 40-50 kg? Jeg er spesielt bekymret for vridmomentet som oppstår som følge av at skinnen/døren løper noen centimeter foran limtrefagen.
2. Hvordan kan konstruksjonen eventuelt forbedres?
3. Hvordan fester jeg hensiktsmessig limtrefagen i lektene, samt lektene i hverandre? Jeg har tenkt meg en kombinasjon av gjennomgående skruer og vinkeljern.
4. Tips til passende skruer å bruke for å feste de grønne lektene i lektene som finnes i mine vegger? Jeg mistenker at jeg har trelekter i den ene veggen (yttervegg) og stål- eller trelekter i den andre veggen (bærende innervegg).
Takk for alle svar og kommentarer.
Hans