hei jeg holder på å renovere litt nå, her hjemme, skal legge nytt gulv, og min tanke er å forsøke å ikke få noen form for terskel, men jeg trodde at alle org gulv var i massiv furu, men ikke da, blir bare rett nivå på 1 sted.
de sier at et bilde sier mer enn tusen ord så her kommer første problemet.
gulvet jeg skal legge inn er 7mm+foam
1.
her kommer jeg ikke unna en terskel, da det er ny lagt det hvite, tips på terskel? det er brunt vs hvitt
2. nå til det klurige.
her er det ca 9mm- 1cm
hva kan man finne på der, for å få et helt flytende gulv, men uten terskel/list,
eller kan bare legge f.eks. 3 lag med foam... eller legge ditt en masonittsplate, å en foam på for å jevne ut de litt, så risikoen for at det knekker minsker.
eller er det HELT FEIL
Legg gulvene, lag terskler selv i eik. Man kan f.eks ta en plan terskel (9mm høy/tykk) og lime på en eikelist under. For å gjøre det helt i nivå kan man: Rive opp eksisterende gulv og avrette gulvbjelkene og deretter sponplate.
Eller
Legge et flytende sponplategulv oppå det gamle gulvet deretter nytt gulv, søk på rot golv.
Eller
Flytsparkle.
Men jeg ville nok levd med en liten høydeforskjell hvis det er et gammelt hus, spesielt hvis man "bare" skal legge et flytende gulv oppå.
Og til slutt, den laveste terskelen du kan ha er jo 9mm tykk (du vil gjemme en bevegelsesfuge under den).
Man kan kanskje legge masonittplater (på hele gulvet) for å bygge opp. Der det bare trengs å heves litt, ellers sponplate som sagt, 14mm tror jeg den er på...
Problemet er om jeg skal heve de, så må jeg heve 30kvm for å slippe å ha 2 terskler... Kjennes ikke veldig verdt det, er pent men ikke verdt de pengene.
For det en gang med klinker, deretter en kjellerdør, så en gammel kram som er
Borte og da er det stuen, en "tom" karm igjen, der skiller de bare 2mm, da er man i spisestuen og der finnes det en tom karm mot kjøkkenet som har det hvite gulvet.
12 mm sponplate koster ca 30:-/m2
Jeg synes det gjør mye for helhetsinntrykket om man får til samme nivå og gulv i hele huset, men kun du kan vite om det er verdt det for deg.
12 mm sponplater koster ca 30:-/m2
Jeg synes det gjør mye for helhetsinntrykket om man får til samme nivå og gulv i hele huset, men kun du kan vite om det er verdt det for deg.
Legger jeg 12, så kommer det bli motsatt, 7+ 12+2= 21mm å
En cm svelger nivået, men da blir det jo motsatt:/
Det er jo nettopp slike små høydeforskjeller som dekkbord og terskler er perfekte å håndtere. Fint oppredde terskler/dekkbord er jo som skapt for å sitte i døråpninger mellom to rom/områder.
Ellers er det som sagt i tidligere innlegg masonitt- eller sponplater som gjelder. Det trenger ikke være noen spesielle gulvplater med not og fjær med mindre du skal legge plastbelegg.
Edit: Lettere å finne riktig byggehøyde på platene.
Legger jeg 12, så kommer det bli motsatt, 7+ 12+2= 21mm å
En cm sluker nivået, men da blir det jo motsatt:/
Da får du vel legge 10mm spon, koster bare 25:-/m2.
Jeg vet ikke om jeg har gått glipp av noe, men hva er det du vil gjøre og hva er det du trenger.
Er det 10mm som mangler for at du skal havne på riktig nivå?
Kast inn et rotspån gulv det finnes i 10mm tykkelse og er superenkelt å legge inn!
Gjorde dette i et rom hjemme nylig, litt dyrere enn vanlig spån men når man først holder på så kan man like gjerne koste på! Eneste jeg bemerket var at de var litt ømtålige så man måtte ta det litt piano når man satte sammen dem.
Nei det er 12mm som mangler å se. Så legger jeg inn rot gulv på 10mm pluss det nye gulvet så kommer jeg opp i 19mm, å
Da blir det jo 7mm over det andre gulvet, så da får jeg samme problem bare fra andre siden.