Det kommer helt an på hva du mener med "köldbryggor". Det blir alltid köldbryggor når man bygger. Så kan de være større eller mindre, flere eller færre, men det går ikke an å unngå helt.

Sm00th Sm00th skrev:
Når er en kuldebro skjult feil?
:thinking:
Når er huset bygd?
Er byggeåret 2016 skal man kunne forvente at det ikke finnes noen merkbare kuldebroer eller trekkhull.
Er byggeåret 1947, 1916 eller 1837 eller lignende så fantes ikke engang ordet "kuldebro" i ordlisten.

tommib
Nøkkelordet her er vel nettopp merkbare. Om TS går rundt med sitt nye fine varmekamera og finner ting som ikke synes/kjennes så er det ganske langsøkt. Som både du og andre påpeker så er byggeåret veldig relevant, men jeg tror at en litt lett nedsunken isolasjon neppe vil gi så mye, selv om det mot formodning skulle klassifiseres som en skjult feil.

Jeg synes at TS har feil innstilling til det hele, om ikke spørsmålet kun er av akademisk art.

Sm00th
Fotografen Fotografen skrev:
Når ble bygget oppført?
Er byggeåret 2016 skal man kunne forvente at det ikke finnes noen merkbare kuldebroer eller trekkhull.
Er byggeåret 1947, 1916 eller 1837 eller lignende så fantes ikke engang ordet "kuldebro" i ordlista.
1999

Sm00th
tommib tommib skrev:
Nøkkelordet her er vel akkurat merkbare. Hvis TS går rundt med sitt nye fine varmekamera og finner ting som ikke synes/kjennes så er det ganske långsökt. Som både du og andre påpeker så er bygget året veldig relevant men jeg tror at en litt lett sammenkrøpet isolering neppe vil gi så mye, selv om det mot formodning skulle klassifiseres som en skjult feil.

Jeg synes at TS har feil innstilling til det hele, om ikke spørsmålet kun er av akademisk art.
De fleste kuldebroene har jeg kjent med hånden og utbedret som mangel på kaldtrekkbeskyttelse, p-profil i dører og vinduer og visse hjørner som har litt forhøyet fuktighetsgrad men ingenting bemerkelsesverdig.

Det høres ikke ut som kuldebroer.

Høres snarere ut som glipper som forårsaker trekk.

S
Sm00th Sm00th skrev:
Hei igjen,

Takk for raske svar. Kjøpte hus i sommer. Nå når det har blitt kaldere så har jeg gått rundt med varmekamera og funnet flere kuldebroer. Men jeg tror ikke det er noe alvorlig ennå, men synes disse spørsmålene er interessante.
Kan du ikke bruke tiden din på noe mer fornuftig enn å finne ut når noen andre er forpliktet til å bruke penger på huset du eier?

• Liker
tommib
  • Laddar…
Sm00th
S SueCia skrev:
Kan du ikke bruke tiden din på noe mer fornuftig enn å finne ut når noen andre er forpliktet til å legge penger på huset du eier?
Det var selgeren som henviste meg til deres skjulte feil forsikring fordi det er mugg på et sted de ikke visste om.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.